رئیس اتاق کاشان: اخلال در واردات مواد اولیه به آشفتگی در صنعت فرش ماشینی منجر شده است

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان می گوید صنعت فرش ماشینی از جمله صنایعی است که مواد اولیه آن 100 درصد وارداتی است. در آشفتگی اقتصاد کشور واحدهای تولیدی این صنعت ضربه پذیرتر از دیگر صنایع بودند.

 نشست مشترک فعالان اقتصادی کاشان با معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان و مدیران کل استان در محل اتاق کاشان با محوریت بررسی مسائل صنعت فرش ماشینی استان برگزار شد و صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی به بیان مشکلاتشان پرداختند.


 
به گزارش فصل تجارت ،  رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان در این نشست گفت: صنعت فرش ماشینی از جمله صنایعی است که مواد اولیه آن 100 درصد وارداتی است. در آشفتگی بازار تولید و اقتصاد کشور واحدهای تولیدی این صنعت ضربه پذیرتر از دیگر صنایع بودند.


محمود تولایی بیان کرد: بخشی از صنعت نساجی منطقه کاشان نیازمند گرانول و پروپیلن است و برخی از تولید کنندگان به علت کمبود این مواد بعضا واحدهای خود را تعطیل کرده اند.


تولایی بیان کرد: منطقه کاشان بالای 70 درصد تولید گلاب و عرقیات کشور را به خود اختصاص داده و حتی انجمن و اتحادیه آن در این منطقه وجود دارد. هم اکنون به علت افزایش قیمت مواد اولیه بطری وpet، این صنعت با مشکل مواجه شده است.


وی تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی صنعتی معتبر و خوش نام را از سوی بانکها خواستار شد و گفت: در یک ماه گذشته نشستهایی با بانکهای ملی و سپه برگزار و مشکلات واحدها با این دو بانک برطرف شده است.
رئیس اتاق کاشان با گلایه از برخی قوانین دست و پاگیر در مشاغل روستایی، افزود: توانمندی ایجاد شغل در روستاهای این منطقه وجود دارد، روستائیان به علت این قوانین با محدودیتهایی مواجه هستند.


وی همچنین صدور اسناد مالکیت واحدهای تولیدی صنعتی در برخی شهرکهای صنعتی کاشان از سوی شهرداری را خواستار شد و گفت: این صنایع پیشتر به علت مزاحمت در شهر به شهرکها انتقال یافته اند و با وجودی که صاحبان صنایع زمین را از شهرداری خریداری کرده اند اما هنوز سند مالکیت آنها صادر نشده است.


او با توجه به خروج اتباع افغانستان خواستار تشکیل کمیته کاری برای جایگرین کردن نیروی کار در شهرستان کاشان شد و تصریح کرد: با شرایط کنونی فرصت اشتغال در این شهرستان فراهم شده ولی کارگران بومی حاضر به انجام کارهایی که اتباع افغانی انجام می دادند، نیستند.


رئیس اتاق کاشان پیشنهاد فدرالی اداره کردن استانها و بصورت پایلوت به استان اصفهان را مطرح کرد و گفت: بر این باوریم با این مدل اداره کردن استانها، فسادها در مرکز کاهش یافته، چون استانها جسارت، جرات و فضای عمومی برای این گونه فسادها را ندارند.


تولایی با اشاره به بخشنامه جدید دولت، بیان کرد: هفته گذشته دولت اعلام کرد به تاجرانی که مواد اولیه وارد می کنند ارز تخصیص داده نمی شود و فقط به واحدهای تولیدی ارز اختصاص می یابد. این در حالی است که بسیاری از مواد اولیه صنایع توسط تاجران وارد کشور شده و در واقع آنها سرمایه شان را در اختیار تولید گذاشته و باعث ادامه حیات آنها شده اند.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال