ایجاد مناطق ویژه اقتصادی مشروط شد

لایحه ایجاد ۱۳ منطقه آزاد و هشت منطقه ویژه جدید در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده اما ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید به‌صورت پیشنهادی و مشروط درآمده است.

لایحه ایجاد ۱۳ منطقه آزاد و هشت منطقه ویژه جدید پس از تصویب در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به‌زودی به صحن علنی مجلس خواهد رفت این در حالی است ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید به‌صورت پیشنهادی و مشروط درآمده است.

جعفر آهنگران در ارتباط با آخرین وضعیت لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری جدید و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، گفت: پس از حدود سه سال کشمکش در این رابطه درنهایت روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی را مصوب کرد.

وی ادامه داد: اتفاق جدیدی که در این لایحه مدنظر قرار گرفت در ارتباط با مناطق ویژه اقتصادی جدید بود و تصمیم بر این شد که اگر مناطق ویژه اقتصادی چهار شرط را داشته باشند موضوع ایجاد آن‌ها بلامانع باشد که در رابطه با تعداد این مناطق سقفی در نظر گرفته نشده است و تاکنون نیز ایجاد ۶۷ منطقه ویژه اقتصادی جدید از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده تا به لایحه دولت اضافه شود، اما کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب کرد که تنها در صورتی این اتفاق رخ خواهد داد که مناطق ویژه اقتصادی پیشنهاد شده چهار شرط را دارا باشند.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به چهار شرط در نظر گرفته شده توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید اشاره کرد و گفت: قرار بر این شده تا مناطق ویژه اقتصادی دارای سازمان غیردولتی باشند و این سازمان بتواند توانایی مالی و اجرایی خود را برای دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به اثبات برساند.

آهنگران افزود: دومین شرط این است که مالکیت بر اراضی منطقه ویژه اقتصادی برای دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با لحاظ اسناد به اثبات برسد و دو شرط دیگر در نظر گرفته شده مربوط به تأییدیه محیط‌زیست و تعهد آماده‌سازی زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه آب است.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی است و به‌احتمال‌زیاد تا هفته آتی به رأی گذاشته می‌شود اظهار کرد: درصورتی‌که این لایحه رأی بیاورد به‌صورت قانون درخواهد آمد و دولت مکلف به اجرای آن است اما درصورتی‌که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدنظر قرار نگیرد از دستور کار خارج خواهد شد هرچند که ارزیابی‌های دبیرخانه ازنظر مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش، چهاردهم تیرماه سال ۱۳۹۵ بود که رئیس‌جمهوری، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. پس‌ازآن نیز دولت یک لایحه جدید در خصوص ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین را به مجلس شورای اسلامی برد تا ایجاد این هشت منطقه آزاد جدید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

بر اساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود علاوه بر قصر شیرین در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری - صنعتی را در محدوده‌هایی که به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد ایجاد کند.

روز گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و اصلاح محدوده چهار منطقه و همچنین ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی جدید به تصویب رسید. در این لایحه همچنین ۶۷ منطقه اقتصادی ویژه پیشنهادی نمایندگان نیز پیش‌بینی شده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال