بررسی چالش‌های فراروی صنعت نساجی

روز دوشنبه هجدهم تیرماه در برنامه رادیویی کالای ایرانی، چالش‌ها و مشکلات صنعت نساجی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر علیمردان شیبانی- نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران- عنوان داشت: برای صنعتگران نساجی استفاده از ماشین‌آلات ساخت متخصصین ایرانی مایه افتخار است اما واقعیت این است که طی 30-20 سال گذشته تولیدکننده ماشین‌آلات نساجی نبوده‌ایم و به تازگی شاهد گام‌هایی در این بخش هستیم اگرچه در این بخش نیازمند دسترسی به امکانات مناسب، تجربه کافی، آموزش متخصصین و ... هستیم که خوشبختانه طی سال‌های اخیر، متخصصین داخلی روند خوبی برای طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنعت نساجی طی کرده‌اند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تولید‌کنندگان داخلی، خرید ماشین‌آلات دست دوم اروپایی را بر ماشین‌آلات داخلی ترجیح می‌دهند، گفت: قیمت و عملکرد ماشین‌آلات دو نکته بسیار مهم و تعیین‌کننده در این بخش محسوب می‌شوند.


به گفته دکتر شیبانی جای هیچ شکی نیست که اگر سازندگان ایرانی ماشین‌آلات به تولید دستگاه‌های با کیفیت و قیمت مناسب بپردازند، صنعتگران نساجی استفاده از دستگاه‌های ساخت داخل را بر تجهیزات خارجی ترجیح خواهند داد.


نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ضمن اشاره به این نکته که ساخت ماشین‌آلات نساجی در کشور رو به رشد است اما هنوز از واردات ماشین‌آلات مدرن و پیشرفته خارجی بی‌نیاز نشده‌ایم؛ در پاسخ به دلیل گرانی پارچه‌های فاستونی گفت: بهتر است این سئوال را از دولتمردان پرسید که چرا با دریافت نرخ بالای سود بانکی، عوارض و مالیات سنگین، افزایش تعرفه مواد اولیه وارداتی و ... باعث افزایش هزینه تولید می‌شوند! مثلاً تعرفه واردات پنبه در ایران 5 درصد است در حالی‌که سالیانه باید بین ۱۲۰ - ۱۳۰ هزار تن پنبه از خارج وارد شود.


عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ضمن بیان این مطلب که مواد اولیه پایه نباید مشمول پرداخت سود و عوارض گمرکی شود؛ گفت: باید تمهیداتی اندیشید تا صرفه اقتصادی قاچاق از بین برود و این کار با اقدامات پلیسی امکان‌پذیر نیست.  


دکتر شیبانی در ادامه این گفت‌وگوی رادیویی اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر به نظر می‌رسد صادرات مواد پتروشیمی حالت خام فروشی دارد؛ در حالی‌که می‌توان با تبدیل این مواد به محصولات مختلف، ارزش افزوده را به چند برابر افزایش داد. 


وی بیان داشت: مد، لازمه صنعت نساجی است چگونه می‌توان در کشوری که هنوز اجازه قرار دادن مانکن زن در پشت ویترین‌های لباس‌فروشی نداریم، پیرامون مد سخن به میان آورد؟! رفع این مسائل نیازمند اقدامات فرهنگی و اجتماعی دولتمردان و مسئولان مرتبط کشور است و از توان فعالان بخش خصوصی نساجی خارج می‌باشد. 


نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گران بودن بیمه تأمین اجتماعی، هزینه‌های بالای برق و ‌تعطیلات بیش از حد، را از دلایل مهم بالا بودن قیمت تمام شده محصولات ایرانی برشمرد. 


به گفته دکتر شیبانی، متأسفانه دولتمردان در اتاق‌های در بسته تصمیم‌گیری می‌کنند اما اگر به طور مرتب از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی بازدید به عمل آورند و از نزدیک شاهد وضعیت ‌تولید‌ و‌ صنعت باشند، قطعاً در تصمیم‌گیر‌های خود منافع تولیدکنندگان را در نظر خواهند گرفت.


عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه، خواستار بررسی قوانین سختگیرانه کار توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد و در عین حال افزود: صنعتگران نساجی به مواد اولیه نیاز مبرم دارند و باید تهیه و تأمین مواد اولیه تسهیل گردد‌، اجرای قوانینی مانند مالیات بر ارزش افزوده‌، قانون ذی‌نفع واحد‌، مشاغل سخت و زیان‌آور و ... اصلاح شوند زیرا به صنعت کشور لطمات بسیاری وارد می‌کنند. 


گلنار نصرالهی- مشاور وزیر صنعت در امور صنایع نساجی و پوشاک- در تماس تلفنی با برنامه کالای ایرانی گفت: شبکه توزیع محصولات نساجی در کشور ما همچنان سنتی است و اگر واحدهای کوچک اگر نتوانند شبکه توزیع خود را سامان‌دهی نمایند با مشکلات بسیاری در زمینه توزیع و فروش مواجه خواهند شد. 


وی افزود: صنعت نساجی اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالایی دارد و و حد و مرزی برای فعالیت در این صنعت وجود ندارد زیرا به طور مستقیم با مد و سلیقه مردم مرتبط است. 


نصرالهی اذعان داشت: در سال‌های گذشته اقداماتی پیرامون بازسازی و نوسازی، تأمین مواد اولیه، ایجاد واحدهای ریسندگی و ... انجام شد که خوشبختانه 60 درصد مواد اولیه مورد نیاز این بخش از داخل و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شوند. 


وی، «بسط و گسترش صنعت نساجی با اولویت صنعت پوشاک» را یکی از پروژه‌های مهم وزارت صنعت در سال‌جاری عنوان کرد و از انجمن‌ها و تشکل‌های فعال صنایع نساجی و پوشاک کشور خواست تا پیشنهادات و راهکارهای قابل اجرا و موثر خود را در این زمینه اعلام نمایند. 


این مقام مسئول، قیمت تمام شده بالای محصولات نساجی به دلیل بهره‌های بانکی بالا، هزینه‌های گزاف بیمه‌ تأمین اجتماعی، دریافت مالیات ارزش افزوده از تولیدکننده و ... را از مشکلات مهم صنعت نساجی دانست و گفت: به ایجاد و گسترش واحدهای ریسندگی، بافندگی، چاپ و تکمیل نیاز داریم تا شاهد رشد و توسعه این صنعت در کشور باشیم.


مشاور وزیر صنعت در امور نساجی و پوشاک به پیگیری مسائل مربوط به افزایش قیمت نخ نیز اشاره کرد و از انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی خواست تا نقش خود را در زمینه محاسبه قیمت تمام شده نخ و ... موثرتر ایفا نمایند. 


وی در پایان ابراز امیدواری نمود تا با توجه به هماهنگی و همدلی میان تشکل‌های نساجی و وزارت صنعت، شاهد شکوفایی و رونق صنعت نساجی باشیم. 

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال