خطای استراتژیک ایران در قرارداد تعرفه ترجیحی با ترکیه

نایب رئیس انجمن مهندسی صنایع، قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه را یک خطای استراتژیک در تجارت خارجی دانست و گفت: ترک‌ها کالاهای مزیت‌دار ایران در تولید را، به ما صادر می‌کنند.

علیرضا شجاعی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قرارداد تعرفه ترجیحی که میان ایران و ترکیه منعقد از اساس به زیان اقتصاد ایران است، گفت: این قرارداد به نحوی تدوین شده که به نفع اقتصاد ترکیه تمام شده، اما سودی برای تولید و تجارت ایران در پی نداشته است.

نایب رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران افزود: ترکیه با انعقاد این قرارداد توانست محصولاتی را به کشور ما صادر کند که در تولید آن، مزیت تولید و رقابت داشتیم؛ اما ایران در انعقاد این قرارداد نتوانست امکان صادرات را برای کالاهایی که در تولید آن مزیت دارد را فراهم کند.

وی تصریح کرد: اصولا مباحث مربوط به تجارت تعرفه ترجیحی و تدوین لیست کالایی مربوط به این قرارداد، چارچوب کاملا علمی و حرفه ای دارد و مذاکره در این زمینه باید مبتنی بر اصول خاصی باشد؛ اما ما این تجربه را در اصول مذاکرات نداشته و آن را رعایت نکردیم و همین امر موجب شده تا اعتراضاتی به دولت انجام شود.

شجاعی خاطرنشان کرد: در دولت نهم و دهم گروه بندی کالایی انجام شد که اگر اجرای آن در دولتهای بعدی متوقف نمی شد، ما می توانستیم در تعیین لیست تعرفه های ترجیحی آنها را رعایت کنیم.

وی اظهار داشت: در این گروه بندی کالایی اقلامی در گروه ۱۰ قرار گرفته بود که به ما نشان می داد این اقلام در کشور مزیت تولیدی دارند و یا لوکس هستند؛ بنابراین نیازی به واردات آن نداریم. همچنین از این گروه بندی برای تعرفه گذاری نیز استفاده می شد.

وی با بیان اینکه به طور قطع اگر این گروه بندی کالایی حفظ می شد، دیگر در تعیین لیست تعرفه ترجیحی با ترکیه شاهد بروز چنین اشتباهاتی نبودیم، تصریح کرد: طرف ترکیه ای در لیست کالای صادراتی خود به ایران اقلامی را قرار داده که ما در تولید آن مزیت داریم؛ اما کالاهای صادراتی ایران به ترکیه یا شامل مواد اولیه و خام می شود و یا اقلامی که در تولید آن هیچ مزیت رقابتی نداریم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال