طرح ملی پوشاک کلید خورد

استارت طرح ملی پوشاک زده شد؛ بدین ترتیب یکی از سه طرح پیش‌بینی شده در راستای حمایت از صنعت پوشاک تا20 روز آینده وارد فاز اجرا خواهد شد. نیمه سال گذشته دولت در راستای بازگشت رونق به صنعت پوشاک اقدام به عقد سه قرارداد کرد که در این خصوص می‌توان به «ساماندهی برندهای پوشاک»و «راه‌اندازی شهرک‌ تخصصی پوشاک» اشاره کرد

 در فاز سوم و در راستای ایجاد توازن صنعتی در مناطق جغرافیایی (آمایش صنعتی) به‌خصوص صنعت پوشاک تفاهم‌نامه «طرح ویژه برای اشتغال‌زایی در صنعت پوشاک» در دستور کار قرار گرفت و در این خصوص نیز تفاهم‌نامه توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی به امضا رسید. طرح‌هایی که برخی از فعالان این صنعت معتقدند اجرایی کردن آنها می‌تواند به توسعه و رشد در این صنعت منجر شود.

 

به گزارش فصل اقتصاد، حال با گذشت حدود 10ماه از آغاز طرح سه‌مرحله‌ای برای بازگرداندن رونق به صنعت پوشاک، اجرای طرح ملی پوشاک که مربوط به توسعه اشتغال‎زایی در روستاها با ایجاد واحدهای تولیدی پوشاک می‌شود، وارد مرحله اجرایی شد.

 

در نشست مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با روسای انجمن‌های نساجی و پوشاک و تعدادی از روسای سازمان برنامه و بودجه استان‌ها، قرارداد عاملیت به مدیریت شعب بانک‌های استان‌های بانک کشاورزی نهایی و ابلاغ شد و شرکت شهرک‌های استانی ملزم شدند نسبت به انعقاد قرارداد عاملیت با بانک کشاورزی استان حداکثر تا پایان هفته آتی اقدام کنند.

 

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران روستایی برای اجرای طرح توسعه تولید پوشاک شناسایی و با همکاری استان‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شوند.

 

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران این قرارداد را در راستای تفاهم نامه اجرای طرح ملی تولید پوشاک در مناطق روستایی برشمرد و گفت: با ابلاغ این قرارداد تسهیلات در اختیار متقاضیانی که در قالب طرح ملی تولید پوشاک وارد توسعه این صنعت شدند، با نرخ سود پایین قرار خواهد گرفت.


براساس توافق‌نامه‌ای که در ابتدا میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد، مقرر شد در راستای طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی با سرمایه حداقل ٦٨ میلیارد تومان در هر استان اجرایی شود. براساس توافق صورت گرفته مقرر شد تا در فاز اول استان‌های «کرمانشاه، چهار محال و بختیاری، اردبیل، همدان و گیلان» که دارای نرخ بیکاری بالاتری هستند و البته ظرفیت تولید پوشاک را دارند به‌صورت آزمایشی وارد این طرح شوند و پس از آن سایر استان‌ها به مرور اضافه شوند.
در این طرح سازمان برنامه و بودجه، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، بانک کشاورزی و انجمن صنایع پوشاک ایران و استانداری‌ها مشارکت دارند. در این طرح در مجموع به‌طور مستقیم برای ٥٤٨٠ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد. تسهیلات پرداختی برای تولید در طرح توسعه اشتغال روستایی در قالب تولید پوشاک با مشارکت بانک کشاورزی و با سود مصوب شورای پول و اعتبار(١٨ درصد) پرداخت می‌شود که نیمی از آن از سوی سازمان برنامه و بودجه در قالب یارانه سود پرداخت خواهد شد. این در حالی است که پیش بینی شده در هر استان حدود ٩ میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان یارانه سود پرداخت شود. بر این اساس سود بازپرداخت تسهیلات ٩ درصد و در دوره پنج ساله خواهد بود. از سوی دیگر براساس تفاهم‌نامه صورت گرفته در در مجموع در هر استان به‌طور متوسط ٦٨ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد که ٩٠ درصد آن تسهیلات بانکی است.
رایزنی برای تامین زیرساخت‌ها
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درخصوص تشریح اقدامات صورت گرفته در جهت اجرای این طرح عنوان کرد: برای تاسیس شرکت پشتیبان مرکزی بین انجمن و سرمایه‌گذاران استانی توافق‌های نهایی انجام شده است، بنابراین شناسایی سرمایه‌گذاران کارگاه‌های روستایی نخستین گام بعد از این قرارداد است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح توسعه تولید پوشاک در مناطق روستایی به‌صورت آزمایشی در 5 استان آغاز شده است و محصولات تولیدی هر استان از طریق انجمن پوشاک با توجه به پتانسیل و توانایی سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود. نجفی همچنین در ادامه از رایزنی برای تامین زیرساخت‌های شهرک صنعتی پوشاک تهران خبر داد و گفت: 200 هکتار اراضی در اختیار با 2 مگاوات برق تامین شده و مجوز‌های زیست محیطی برای احداث شهرک صنعتی پوشاک دریافت شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: طبق مصوبه هیات وزیران در سال 87 ایجاد 26 شهرک و 8 ناحیه صنعت در 10 استان کشور از جمله زنجان، خوزستان، خراسان رضوی، کردستان، مرکزی، فارس، زنجان، تهران، اصفهان، آذربایجان‌شرقی و غربی مجاز است. به گفته وی، به منظور همکاری مشترک، تقویت مشارکت، استفاده بهینه از منابع، ظرفیت‌ها، امکانات و توانایی‌های علمی و فنی انجمن صنایع پوشاک ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تفاهم ‌نامه‌ای در شهریور ماه سال 95 با هدف ایجاد و توسعه شهرک صنعتی پوشاک فی‌مابین طرفین منعقد شد.
از سوی دیگر در نشست مشترک با روسای انجمن‌های نساجی و پوشاک مقرر شد طرحی مدون جهت نحوه استقرار واحدهای تولیدی در منطقه‌ای که توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای شهرک صنعتی پوشاک در نظر گرفته شده است، آماده شود تا در کمترین زمان فراخوانی جهت دعوت از سرمایه‌گذاران این بخش صورت گیرد. همچنین در این نشست طرح توسعه تولید پوشاک کشور در مناطق روستایی به منظور اشتغال‌زایی در مناطق روستایی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی جهت اجرای طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی منتخب و تشکیل و راه‌اندازی کارگاه‌های روستایی، شرکت‌های استانی و شرکت پشتیبان در استان‌ها و فروشگاه‌های مربوطه آن در مناطق مختلف اتخاذ شد. قرار است شرکت ملی پوشاک با محوریت انجمن پوشاک کشور و مشارکت شرکت‌های پشتیبان استانی ظرف 20 روز آینده تشکیل و با تشکیل این شرکت ارکان اصلی طرح پوشاک کامل و اجرایی شود.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال