با ابلاغ وزارت راه و شهرسازی تعرفه‌های دیرکرد و سپرده تضمین عودت کانتینر اعلام شد

مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، تعرفه‌های مربوط به نرخ هزینه دیرکرد، میزان سپرده غیرنقدی، حداکثر سپرده نقدی به عنوان تضمین پرداخت دیرکرد احتمالی و برگشت سالم کانتینر و نحوه اجرای آن را اعلام کرد. این تعرفه‌ها از اول تیرماه برای کانتینرهای وارداتی و صادراتی و از اول مردادماه برای کانتینرهای عبور خارجی اجرا می‌شود.

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، در ابلاغی به گمرک، سازمان بنادر و دریانوردی و اتاق ایران، به استناد بند 2 مصوبه 167 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور مورخ 90.11.30 و پیرو تصمیمات نشست مورخ 97.2.23 و 97.2.29 کمیسیون موضوع ماده 20 ضوابط استفاده از کانتینر، مصوبه کمیسیون موصوف در مورد متوازن سازی تعرفه هزینه دیکرد کانتینر در پی ابلاغ سیاست‌های ارزی کشور، تعرفه دیرکرد، میزان سپرده غیرنقدی، حداکثر سپرده نقدی به عنوان تضمین پرداخت دیرکرد احتمالی و برگشت سالم کانتینر و مرجع نظارت بر نحوه اجرا را ابلاغ کرد.

سارا امتحان در این ابلاغیه تصریح کرده است: اجرای تعرفه‌های اعلامی برای کانتینرهای وارداتی و صادراتی از اول تیرماه و برای کانتینرهای عبور خارجی از اول مردادماه قطعی خواهد بود ضمن اینکه در صورت افزایش مدت معافیت، این تعرفه‌ها تابع توافق خاص است اما به طور کلی بازه‌های زمانی تغییر نمی‌یابد.

بر اساس این ابلاغیه، مبنای شروع محاسبه هزینه دیرکرد کانتینرهای ورودی به کشور، روز خاتمه عملیات تخلیه کانتینرها از کشور در بنادر بوده و پایان محاسبه حق توقف کانتینرهای صادراتی، روز ارائه دستور حمل به خط کشتیرانی خواهد بود.

بر این اساس، شروع تاریخ اجرای هزینه دیرکرد کانتینرهای صادراتی، روز واگذاری آن از طرف خط کشتیرانی خواهد بود و مانده وجوه سپرده نقدی باید حداکثر طرف مدت 3 روز کاری به صاحبان کالا مسترد شود.

گفتنی است  حسب تصمیمات اتخاذ شده، اعمال تعرفه‌های ابلاغی برای تمامی ذینفعان الزامی است اما کانتینر ویژه محصولات خاص مانند ایزوتانک و Bitutainer تابع توافقات خاص بوده و خارج از شمول تعرفه‌ای است.

در این ابلاغیه، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته مسئول نظارت بر نحوه اجرا بوده و باید موارد تخلف را به کمیسیون موضوع ماده 20 منعکس کند.

جداول مربوط به میزان سپرده غیر نقدی، حداکثر سپرده نقدی به عنوان تضمین پرداخت دیرکرد احتمالی و برگشت سالم کانتینر و مرجع نظارت بر نحوه اجراء به شرح زیر است:

 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال