گزارش نشست مشترک کمیته ریسندگی الیاف بلند انجمن صنایع نساجی ایران با مدیر کل نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن و تجارت

نشست مذکور رأس ساعت 13:30 روز یکشنبه مورخ 25/2/97 با حضور سرکار خانم منهدس محرابی، مدیر کل محترم صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن و تجارت و آقایان مهندس جمشید بصیری تهرانی رئیس هیأت مدیره و دکتر علیمردان شیبانی نایب رئیس هیأت مدیره و آقایان محمد حسین مطهری ، دیانت ،ذوالفقاری ، فروزان، نصیریانی و زینالو اعضای کمیته الیاف بلند انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شد.

آقای مطهری رئیس کمیته مذکور طی سخنانی ضمن اشاره به تاریخچه تأسیس کمیته الیاف بلند انجمن صنایع نساجی ایران به تاریخچه شرکت های فعال در این حوزه پرداخت و از برندهای صاحب نام متعددی نام برد که در سال های نه چندان دور در این صنعت فعال بوده اند که متأسفانه به دلیل تصمیمات غیر کارشناسی و عدم حمایت دولت امروز به طور کامل نابود شده اند. ایشان همچنین به حجم سرمایه گذاری های جدید صورت گرفته در این صنعت اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد تا با حمایت و توجه بیشتر، این سرمایه گذاری ها به تجربه تلخ گذشته دچار نشوند.

مطهری در ادامه آمار مقایسه ای و تحلیلی از میزان تولید، مصرف و واردات نخ ارائه نمود و با اشاره به مکاتبات انجام شده توسط تولیدکنندگان فرش ماشینی برای کاهش تعرفه واردات نخ این موضوع را موجب نگرانی شرکت های تولیدکننده نخ دانست.

آقای ذوالفقاری نیز در تکمیل فرمایشات آقای مطهری به مطالعات انجام شده توسط ریسندگان نخ فرش ماشینی اشاره فرمودند که تعداد کل ماشین آلات بافندگی موجود شانه هزار به بالا را در حدود دویست ماشین براورد می کرد. ایشان همچنین با اشاره به مصرف میانگین 20 تن برای هرماشین مصرف سالیانه را در حدود 50هزار تن دانست و مجموع تاپس و تو وارداتی را در حدود چهل هزار تن براورد کرد.

ایشان ظرفیت تولید ماهیانه نخ ظریف در داخل را برای سال جاری 9هزار تن دانست که تقریبا دو برابر میزان نیاز سال خواهد بود.

آقای دیانت نیز با اشاره به مکاتبه انجام شده مورخ 17/2/97 توسط شرکت تعاونی فرش ماشینی آران و بیدگل به تحلیل موارد مطروحه در نامه مذکور پرداخت و آمار و ارقام مکاتبه مذکور را مورد نقد و تحلیل قرار داد و مطالعات میدانی و آمار و ارقام مستند جمع آوری شده را در تضاد با نامه مذکور دانست.

در ادامه آقای نصیریانی نیز به حجم بالای بیکاری در کشور اشاره نمود و با اشاره به آمار و ارقامی در این خصوص حمایت از واردات و کالای خارجی را در جهت نابودی تولید داخل و افزایش بیکاری دانست و از مسئولین محترم خواست تا با حمایت از واحدهای تولید داخل و کالای ایرانی زمینه اشتغال بیشتر کارگر ایرانی را فراهم کند.

در ادامه نشست آقای زینانلو نیز ضمن اشاره به اهمیت صنعت فرش ماشینی ، این صنعت را موتور محرکه صنعت ریسندگی دانست و به آمار و ارقامی در خصوص سرمایه گذاری های جدید صورت گرفته در صنعت ریسندگی نخ فرش ماشینی اشاره نمود و با اشاره به بازار نا به سامان فعلی نخ فرش ماشینی و تولید بیش از ظرفیت در این صنعت ، واردات نخ از ترکیه را عامل به تعطیلی کشاندن واحدهای ریسندگی داخلی دانست.

در ادامه آقای مطهری در تکمیل موارد مطرح شده به واردات موقت نخ برای تولید صادراتی اشاره نمود و تخلفات انجام شده در این خصوص در مناطق آزاد را بسیار گسترده و مخرب دانست و از اداره کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن و تجارت خواست که به طور خاص پیگیر این موضوع در گمرک جلفا باشد چرا که علاوه بر این موضوع، حجم بالایی نخ تحت عنوان و کد تعرفه تاپس با استفاده از ارز مبادله ای در طول سال های گذشته وارد این منطقه شده است که سود سرشاری را برای متخلفین به همراه داشته است در حالیکه واحدهای تولید داخل با مشکلات بسیاری دست به گریبان اند.

سرکار خانم مهندس محرابی مدیرکل محترم دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن و تجارت نیز طی سخنانی با اشاره به پیگیری های دفتر نساجی و پوشاک در خصوص مسائل و مشکلات مطرح شده به لزوم برقراری تعامل بین زنجیره های تولید تأکید فرمودند و از برنامه های کارشناسی وزارت صنعت برای حل مشکلات و مسائل مذکور خبر دادند و ابراز امیدواری نمودند با ابلاغ بخشنامه جدید که بزودی به اطلاع واحد ها خواهد رسید با دستورالعملی که در خصوص چگونگی واردات مواد اولیه برای تولیدکنندگان تحت نظارت وزارت خانه تدارک دیده شده بخش بزرگی از این مشکلات برطرف شوند.

در ادمه بحث آقای مطهری با اشاره به حجم بالای تخلف صورت گرفته در بد اظهاری های انجام شده در واردات نخ، با تعرفه تاپس و همچنین عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه های گمرکی در کالاهایی که تحت این عناوین قاچاق می شوند به عدم توان رقابت محصولات داخل با این محصولات پرداخت ایشان همچنین در بخش پایانی سخنان خود به موضوع مشکلات ایجاد شده در اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور پرداخت و به فعالیت ها و پیگیری های انجام شده در این خصوص اشاره نمود.

جلسه در ساعت 15 با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد ص خاتمه یافت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال