پیش بینی واردات 60 هزارتن پنبه تا پایان سال

یک مقام مسئول گفت: واردات پوشاک با تعرفه ترجیحی و قاچاق ضربه مهلکی به این صنعت وارد کرده و رغبت کشاورزان به کشت را کاهش می‌دهد.

 محمد حسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه با اشاره به آخرین وضعیت تولید طلای سفید در سال گذشته، اظهار کرد: بنابر آمار تا پایان فروردین از مجموع 56 هزارتن پنبه حدود 29 هزارتن توسط صنایع نساجی خریداری و مابقی در کارخانجات پنبه پاک کنی موجود است.

 

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  به گفته وی؛ تا زمان برداشت پنبه در شهریور، باقی مانده پنبه تولیدی سال گذشته در اختیار صنایع نساجی قرار خواهد گرفت.

 
کاویانی  با اشاره به اینکه سالانه 110 تا 120 هزارتن پنبه در صنایع نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: سال گذشته 65 هزارتن پنبه وارد کشور شد.

 

 
مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: بنابر آمار گمرک در فروردین امسال، 4 هزار و 200 تن پنبه وارد کشور شد که با احتساب نیاز 10 هزارتن صنایع نساجی و باقی مانده پنبه تولیدی در کارخانه ها کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.

 

واردات پوشاک با تعرفه ترجیحی ضربه مهلکی به صنعت نساجی وارد می‌کند

 

 
وی با اشاره به اینکه صنعت نساجی یکی از صنایع اشتغال زا در کشور به شمار می رود،گفت: واردات پوشاک با تعرفه ترجیحی و قاچاق ضربه مهلکی به این صنعت وارد می‌کند و  از مسئولان دولتی انتظار می رود در سال حمایت از کالای ایرانی با حمایت همه جانبه، ظرفیت این صنعت را افزایش دهند، چراکه ظرفیت اسمی صنعت نساجی دوبرابر ظرفیت کنونی است.

 

 
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه سطح زیر کشت پنبه در مناطقی که با بحران آب روبروست به شدت کاهش یافته است، انتظار می رود که وزارت جهاد کشاورزی به سبب اشتغالزایی مناسب تولید پنبه، سیاست افزایش سطح زیر کشت را اعمال کند تا بتوانیم نیاز صنعت نساجی را در داخل تامین کنیم.

 

 
وی ازآغاز کشت پنبه در استان های مختلف خبر داد و گفت: البته آمار دقیقی از میزان سطح زیر کشت نداریم، چراکه کشت پنبه تا پایان اردیبهشت در استان های مختلف ادامه دارد.

 

پیش بینی واردات 60 هزارتن پنبه تا پایان سال

 

 
کاویانی میزان واردات تا پایان سال را حدود 60 هزارتن پیش بینی کرد و افزود: در شرایط فعلی که تولید داخل بیش از 55 تا 56 هزارتن نیست، واردات تاثیری در میزان تولید ندارد و تنها واردات با تعرفه ترجیحی از ازبکستان رغبت کشاورزان به کشت را کاهش می دهد.

 

 
کاویانی ادامه داد: با وجود مشکلات متعدد صنعت نساجی، دولت باید توجه جدی به کشت پنبه داشته باشد، چراکه تولید این محصول در بخش کشاورزی و صنایع نساجی و روغن کشی می تواند اشتغال زیادی  ایجاد کند و در صورت آسیب یکی از حلقه های زنجیره؛ مابقی نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

 

 
به گفته وی ؛ توانمندی صنعت نساجی، افزایش رغبت کشاورزان به کشت این محصول را به همراه دارد.

 

 
این مقام مسئول با بیان اینکه پتانسیل تولید حداقل 300 هزارتن پنبه در کشور وجود دارد، یادآور شد: باوجود آنکه سال ها صادرکننده پنبه بودیم، اما هم اکنون به سبب مسائل اقتصادی واردکننده آن هستیم، در حالیکه با اعمال سیاست های جدید و برنامه منسجم جهت تولید پایدار توسط مسئولان دولتی، خودکفایی در این زمینه دور از انتظار نیست.
 

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال