طرح توسعه تولید پوشاک کشور کلید خورد

پایلوت طرح ملی تولید پوشاک در مناطق روستایی در 5 استان تعیین شده و محصولات تولیدی هر استان از طریق انجمن پوشاک با توجه به پتانسیل و توانایی سرمایه گذاران استانی مشخص شده است.

«جنسش ترکه»، «خودم از ترکیه وارد می کنم» و... جملاتی از این دست در بوتیک های پوشاک زیاد شنیده می شود. حتی در خیابان استقلال، مرکز خرید ترکیه هم ایرانی های زیادی حضور دارند که دیالوگ بسیاری از آنها، خرید و فروش پوشاک با قیمتی چند برابر در ایران است. 

 

البته میزان پوشاکی که این گروه از ترکیه به صورت چمدانی می آورند، در برابر رقم قاچاق پوشاک رقم چندانی نیست. مجتبی خسروتاج  قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش گفته بود واردات رسمی پوشاک ۶میلیون دلار و قاچاق ۲ میلیارد دلار است. 

 

بدین ترتیب قاچاق پوشاک بیش از 300 برابر واردات رسمی است. این در حالی است که براساس آمار جهانی ارزش پوشاک کشور 15 میلیارد دلاراست که درسال 2025 به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.

 

اما حالا قرار است ورق برگردد. امروز، معاونان وزیر صنعت، معدن وتجارت در نشست مشترکی بر ضرورت سرمایه‌گذاری وتوسعه صنعت نساجی و پوشاک در کشور با محوریت ایجاد شهرک صنعتی تاکید کردند.

 

طرح توسعه تولید پوشاک کشور و ایجاد شهرک تخصصی در این خصوص یکی از برنامه های اصلی سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران بوده و در اولویت سیاست های وزارت صنعت، معدن وتجارت قرار گرفته است.

 

به گزارش شاتا، پایلوت طرح ملی تولید پوشاک در مناطق روستایی در 5 استان تعیین شده و محصولات تولیدی هر استان از طریق انجمن پوشاک با توجه به پتانسیل و توانایی سرمایه گذاران استانی مشخص شده است.

 

دولت این طرح را به منظور اشتغال زایی درمناطق‌روستایی، جلوگیری از واردات بی رویه، قاچاق و توسعه صادرات در نظر گرفته است.

 

به گفته رحمانی «معاون طرح وبرنامه وزارت صنعت،معدن وتجارت» تولید پوشاک در کشور باید برندسازی شود وبه سمت سود آوری حرکت کند تا بتوانیم سهمی در بازار صادراتی کشور بدست آوریم.

محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن وتجارت هم در این نشست مشترک با اشاره به اینکه ایده توسعه صنعت پوشاک و چرم از حدود دوسال پیش توسط انجمن پوشاک مطرح شد که پس از برگزاری جلسات متعدد این موضوع به شکل مناسبی تبیین شد، بیان کرد: اگر می خواهیم صنعت پوشاک در کشور به صورت گسترده انجام شود و برندسازی صورت گیرد و سودآوری داشته باشد و به صادرات بیانجامد، باید ساختارسازی انجام شود.

 

به گفته او، این ساختارسازی می تواند به صورت ایجاد برند خاصی باشد و به صورت متمرکز صورت گیرد که در حال حاضر برخی از برندها در کشور با متمرکز سازی و ایجاد برند توانسته اند به سود آوری برسند. اما اگر بخواهیم موضوع پوشاک به صورت عام در سطح کل کشور اجرایی کرد باید یک شرکت پشتیبان مرکزی در نظر گرفته شود و سپس به تبع آن شرکت های استانی نیز ایجاد شود تا در نهایت واحدهای صنعتی شکل بگیرند وتولید محصولات در مراحل مختلف انجام شود .

 

*اعداد و ارقام پوشاک و نساجی

 

براساس اعلام دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی مطابق با آمار گمرک جمهوری اسلامی  ایران طی سال 1395، کل صادرات صنایع نساجی کشور با احتساب رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف بالغ بر 1.013 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته رشد 8 درصدی داشته است. صادرات محصولات صنایع نساجی بدون احتساب رنگ، ماشین‌آلات و فرش دستباف طی سال 95 برابر با 620.243 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال 94 رشد 1 درصدی داشته است.

 

کفپوش با صادرات 284.6 میلیون دلار صدرنشین صادرات محصولات نساجی بوده اما در مقایسه با صادرات این محصول در سال 94 افت 3درصدی داشته است. براساس این گزارش عمده ترین اقلام صادراتی پس از کفپوش های نساجی طی سال گذشته از نظر ارزش به ترتیب عبارتند از : انواع نخ  به ارزش 64.5میلیون دلار، انواع الیاف به ارزش61.3 میلیون دلار و پس از آن پوشاک به ارزش 48.3 میلیون دلار و سپس پارچه به ارزش 39.6 میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سال 1395 کل واردات نساجی کشور با احتساب ماشین‌آلات و رنگ با رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته به رقم 2.044 میلیارد دلار رسیده است. واردات صنایع نساجی کشور بدون احتساب رنگ و ماشین آلات، در این مدت  بالغ بر 1.647 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته 43 درصد رشد داشته است.

 

در سال 95 واردات انواع پارچه بالغ بر 495.6 میلیون دلار بوده که در مقایسه با واردات سایر محصولات نساجی در رتبه نخست قرار گرفته است.

 

پس از آن واردات الیاف به ارزش 433.5 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد. واردات پارچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 68 درصدی داشته است. واردات نخ به ارزش 297 میلیون دلار پس از پارچه و الیاف بیشترین واردات را در میان محصولات نساجی داشته است. مقدار آن نسبت به سال 94  رشد 11 درصدی داشته است.

 

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال