گردش مالی ۱۲ میلیارد دلاری پوشاک در ایران

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران با اشاره به گردش مالی 12میلیارد دلاری ­پوشاک در ایران،­ ­خواستار ­اجرای طرح توسعه تولید پوشاک با همکاری سایر نهادهای ­اجرایی و تشکل های خصوصی شد.

صادق نجفی ­در نشست مشترک با رئیس امور صنعت و معدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تشکل های تخصصی پوشاک، سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد و توسعه صنایع کوچک و شهرکها و نواحی صنعتی در چارچوب سیاست های کلی وزارت صنعت ، معدن و تجارت بمنظور افزایش سهم صنایع کوچک در تولید ناخالص داخلی کشور را،​­ از ماموریت های اصلی ­سازمان برشمرد و ­­ ­گفت: ­این ماموریت با استفاده از منابع داخلی و خارجی و همکاری انجمن ها و تشکلهای صنعتی و مراکز علمی و دانشگاهی به ویژه در نواحی کمتر توسعه یافته با تاکید بر توسعه کارآفرینی و ارتقاء فناوری و بهره وری درحال پیگیری است.

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران،­ ­توسعه سازمان صنایع کوچک با رویکرد دانش گرایی، علم گرایی، تحول پذیری وهمسو با تحولات جهانی صنایع را از دیگر برنامه های این مجموعه توصیف کرد و افزود: در این راستا طرح توسعه تولید پوشاک با محوریت کاهش قاچاق ­در دستور کار قرار گرفت و مقررشد با همکاری تشکل های خصوصی برنامه ای جامع در نظر گرفته شود.


نجفی با بیان اینکه اجرای این طرح از میلیاردها دلار واردات بی رویه و قاچاق پوشاک جلوگیری می کند، تصریح کرد: پوشاک از بالاترین پتانسیل صادرات صنعتی ­کشور برخوردار است و به عنوان صنعتی ­پاک و فاقد آلایندگی درمحیط زیست محسوب می شود.


وی با تاکید بر زمانبندی مراحل اجرای طرح تولید پوشاک گفت: ­اجرای پایلوت طرح ­ملی تولید پوشاک در مناطق ­روستایی در 5 استان در نظر گرفته شده است که این موضوع در صورت همکاری نهادهای ذی ربط و همچنین تشکل های خصوصی عملیاتی خواهد شد.


نجفی ­­اظهار امیدواری کرد؛ این طرح با کمک شرکت های استانی ­به عنوان حلقه واسط بتواند ­­ وضعیت صنعت نساجی و پوشاک در ابعاد مختلف نظیر پارچه، طراحی، مد و... را ارتقاء ببخشد و زمینه افزایش کیفیت ­را با بهرهمندی از تجربیات وحمایت های تشکل های خصوصی فراهم کند.


در این نشست حمید امانی رئیس­ امور صنعت و معدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز ضمن حمایت از اجرای ­این طرح­ اظهار داشت: با تغییر رویکردی ­که در این خصوص صورت گرفته و با همکاری فعالان برتر حوزه پوشاک،­ می توان به اجرای این طرح ملی امیدوار بود.


وی با اشاره به اینکه با ایجاد شرکت اصلی در سطح ملی و تشکیل حلقه های بعدی ­با محوریت بهبود وضعیت مناطق کمتر توسعه یافته می توان برای­­­ رفع معضلات پیش رو حرکت کرد.


امانی با تاکید براینکه بازیگران اصلی این طرح انجمن های تخصصی پوشاک هستند، تصریح کرد: تشکل های این بخش باید ­با قدرت این کار ملی را یاری کنند.


رئیس­ امور صنعت و معدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: ما نیز به عنوان مجموعه دولت از واحدهای تولیدی حمایت خواهیم کرد ­و در صورت حصول نتیجه در سطوح مختلف اعم از تولید محصول با کیفیت، بازار یابی مناسب، صادرات و... ­یارانه سود نیز در اختیار فعالان این عرصه خواهد گرفت.

 

 طراحی، مد و تولید پوشاک حلقه مفقوده زنجیره


معاون صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ­، طراحی، مد و تولید پوشاک را حلقه مفقوده زنجیره برشمرد و گفت: این موضوع ناشی از محدودیت های طراحی در کشور وکارآئی ­پایین تولید سنتی پوشاک است.­

 

فرشاد مقیمی با­ تشریح اقدامات و برنامه ‏های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در راستای توسعه صنایع نساجی و پوشاک گفت: براساس آمار جهانی،­ ارزش پوشاک کشور درسال 2025 به 25­ میلیارد دلار خواهد رسید.


وی­ با اشاره به­ وضعیت پوشاک ایران از نگاه ارزش افزوده­ اظهار داشت: ­در حال حاضر 70درصد ارزش افزوده زنجیره ارزش پوشاک،­ نصیب شبکه توزیع بنکداری و اجاره دهندگان مغازه ها و هزینه ها و سود خرده فروشی می شود.


مقیمی در ادامه به تشریح ضرورت های سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت پوشاک از نگاه بازار داخل پرداخت و افزود: صنعتی نبودن بخش عمده تولید پوشاک کشور مطابق با نیازهای بازارهای داخل وکشورهای هدف، ارزش افزوده بالا و تمرکز بر استفاده از ظرفیتهای بالقوه مناطق مختلف کشور و جایگزینی قاچاق پوشاک ­از مهمترین ضرورت های توسعه این صنعت در کشور است.­


وی ­طرح توسعه تولید پوشاک در مناطق روستایی و محروم کشور را تشریح کرد­و خواستار همکاری در تامین مالی ­و اجرای طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی منتخب و تشکیل و راه اندازی کارگاه های روستایی، شرکت پشتیبان استانی و فروشگاه های مربوطه آن در مناطق مختلف‌شد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال