وضعیت تولید پارچه در کشور

رادیو اقتصاد در برنامه کالای ایرانی به بررسی وضعیت تولید پارچه در کشور پرداخت. در این برنامه که مهندس امین مقدم- مدیرعامل شركت صنايع نساجي زرباف امين و عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک- میهمان آن بود، ظرفیت تولید پارچه در کشور، میزان تولید، مصرف و واردات آن در کشور، تولید رقابتی پارچه از نظر کیفیت و قیمت و ... مورد بررسی قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت تولید پارچه در ایران چگونه است، عنوان داشت: بسیاری از پارچه‌ها و پوشاک باکیفیتی که در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شوند، تولید داخل هستند اما به‌دلیل عدم فرهنگ‌سازی صحیح در زمینه خرید کالای ایرانی، اغلب تولیدکنندگان مجبورند با نام و نشان خارجی محصولات باکیفیت خود را عرضه کنند.

 

مهندس مقدم افزود: پارچه‌های مبلی و پرده‌ای توسط تولیدکنندگان در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌گیرند و آنها نیز با چندین برابر قیمت، کالاهای مذکور را به فروش می‌رسانند و چون عنوان خارجی دارد؛ مورد استقبال چشمگیر مردم قرار می‌گیرد. در حالی‌که اگر اعلام شود این محصول ایرانی است، با یک چهارم قیمت نیز قادر به فروش محصولات خود نخواهیم بود!

 

این تولیدکننده تصریح کرد: برایم جای پرسش است که چرا فرهنگ خرید کالای ایرانی در مردم بسیار پایین است در حالی‌که طی سفر به ترکیه ‌- چهارمین صادرکننده منسوجات پس از چین، بنگلادش و ویتنام- رئیس اتحادیه صادرکنندگان نساجی ترکیه گفت: مگر کالای چینی به مراتب ارزان‌تر از محصول چینی نیست، پس چرا مردم ما جنس چینی نمی‌خرند؟! این امر به دلیل فرهنگ‌سازی صحیح صورت گرفته در ترکیه است که مردم نسبت به خرید کالای تولید داخل تعصب و علاقه دارند، مردم ترکیه تمام حمایت خود را به عمل می‌آورند تا تولیدکنندگانشان به صادرات 250 میلیارد دلار در سال 2023 برسند، مردم ما هم شیفته کشورشان هستند اما چرا با خرید کالای ایرانی، از تولیدکنندگان خود حمایت نمی‌کنند؟! چرا شیفته خرید پوشاک ایتالیایی یا پارچه پرده‌ای ترکیه هستند؟!!

 

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ضمن اشاره به انعقاد قرارداد همکاری میان تعدادی از برندهای خارجی با تولیدکنندگان ایرانی جهت تولید و عرضه پوشاک در بازار کشور، به ضرورت برندسازی پرداخت و گفت: باید به معنی واقعی کلمه با مفهوم برندسازی آشنا شویم. برای مثال اگر برندهای قدیمی و صاحب‌نام نساجی کشور بتوانند مانند گذشته، در بازار داخلی ریشه بدوانند، قطعاً مقابل کالای بی‌کیفیت چینی خواهد ایستاد.

 

مدیرعامل شرکت زرباف امین خاطرنشان کرد: در حال حاضر پوشاک خارجی به‌صورت کیلویی وارد کشور می‌شود که این امر یعنی فاجعه! پس باید بسیاری از مسائل موجود را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

 

به‌گفته مهندس مقدم، دنیا به سمت مدگرایی حرکت می‌کند و می‌توانیم جوانان مستعد و توانمند کشور را در مسیر کسب علم و دانش روز قرار دهیم تا به رشد و توسعه واحدهای تولیدی منتهی شود.

 

وی ضمن اشاره به بحران کم‌آبی در ایران اضافه کرد: سایر کشورها مصرف آب در فرایند رنگرزی نساجی را با تکیه به تکنولوژی‌های مدرن به یک ششم رسانده‌‌اند و اگر نتوانیم از تکنولوژی روز جهت صرفه‌جویی در منابع‌ آبی کشور استفاده کنیم، فقط ذخایر زیرزمینی آب را از بین برده‌ایم و در نهایت با توجه به قیمت تمام شده بالای محصولات، قادر به رقابت نخواهیم بود.

 

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک در بخش دیگر این گفت‌وگو اذعان داشت: در کشوری مانند بنگلادش حدود 9 میلیون نفر (‌به صورت مستقیم و غیرمستقیم) در صنعت نساجی مشغول فعالیت برای برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی هستند و به این ترتیب 25 میلیون نفر در بنگلادش طی 30 سال اخیر از خط فقر بالاتر آمده‌اند.

 

این صنعتگر در مورد مزیت‌های اقتصادی حمایت از کالای ایرانی گفت: هر چه حجم تولیدات داخلی افزایش یابد قیمت تمام شده کاهش می‌یابد؛ از سوی دیگر با افزایش میزان تولید و ایجاد امنیت اشتغال و سرمایه‌گذاری، شاهد بالا رفتن سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خواهیم بود به این ترتیب در جریان تکنولوژی‌های روز دنیا و روند مدسازی قرار می‌گیریم.

 

مهندس مقدم خاطرنشان کرد: با تولید محصولات باکیفیت و متنوع، ارزش پول ملی نیز بالاتر خواهد رفت.

 

«آموزش استانداردسازی فعالیت‌های تولیدی» و «تسلط بر تکنولوژی‌ها‌ و علوم روز» به اعتقاد مدیرعامل شرکت زرباف امین از مهم‌ترین راه‌‌های برون‌رفت تولیدکنندگان از مشکلات‌ فعلی محسوب می‌شوند.  

 

‌وی در پایان از مردم خواست برای تحقق شعار حمایت از تولید و کالای ایرانی، تصور باکیفیت بودن کالای قاچاق (خارجی) را کنار بگذارند.  

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال