سبقت وام ارزان برای رونق

جزئیات پرداخت سه نوع وام تولید از سبقت پرداخت این تسهیلات برای رونق حکایت دارد.

  براساس طرح رونق سال ۹۶ پرداخت سه نوع وام «تامین سرمایه در گردش، بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی و شارژ مالی بنگاه‌ها» در دستور کار قرار گرفت که با توجه به آمارهای اعلام‌شده تاکنون جزئیات پرداخت تسهیلات پیش‌بینی‌شده برای تامین سرمایه در گردش اعلام نشده و روند پرداخت تسهیلات برای نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی نیز از کندی روند پرداخت تسهیلات برای این بخش حکایت دارد.

 

به گزارش دنیای اقتصاد ، اما جزئیات آخرین روند پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید بیانگر آن است که تاکنون ۷۵ درصد از تسهیلات پیش‌بینی شده به بنگاه‌های متقاضی پرداخت شده است.


آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح رونق تولید بیانگر آن است که تا ۲۷ فروردین سال‌جاری، رقمی بیش از ۷۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب تامین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی به ۸ هزار و ۷۸۲ متقاضی پرداخت شده است.

 

ازسوی دیگر آمار اعلام شده بیانگر آن است که از مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پیش‌بینی شده برای نوسازی و بازسازی ۵ هزار واحد تولیدی در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع حدود ۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۲۰۳ متقاضی پرداخت شده است.

 

استارت دومین فاز طرح رونق تولید از تیرماه سال گذشته زده شد و روند اعطای تسهیلات همچنان ادامه دارد. طرح رونق تولید از سال ۹۵ و در راستای رفع موانع تولید در دستورکار متولیان و تصمیم‌سازان کشور قرار گرفت و در اولین فاز، پرداخت ۱۶۰هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ۷هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی نیمه تعطیل پیش‌بینی شد؛ اما در فاز دوم پرداخت ۳۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات در راستای «استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ‌ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور» در قالب سه نوع وام در دستورکار قرار‌ گرفته است.

 

نحوه توزیع این وام‌‌ها برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰هزار بنگاه‌ اقتصادی به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال و تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی به میزان ۱۰۰هزار میلیارد ریال است.

 

برای سال‌جاری متولیان بخش صنعت برای شارژ مالی بنگاه‌ها دو شرط جدید نیز در نظر گرفتند. براساس شرط اول، کارخانه‌ها با دریافت تسهیلات باید تولید خود را ۱۰درصد افزایش دهند و براساس شرط دوم بنگاه‌ها افزایش ۱۰ درصدی اشتغال را نیز در دستور کار قرار دهند.

 

از سوی دیگر، در سال ‌جاری تسهیلات پیش‌بینی شده شامل بنگاه‌هایی می‌شود که از سوی کارگروه استانی مشروط به احراز توجیه فنی، ‌مالی و اقتصادی مناسب به بانک‌های عامل معرفی شوند. همچنین محصولاتی که در بازار فروش قابل ‌قبول باشند و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند.

 

استان‌های پیشرو ثبت درخواست


گزارش وضعیت ثبت‌‌نام برای دریافت تسهیلات رونق تولید بیانگر آن است که از ۴۲ هزار و ۶۰۲ درخواست ثبت شده برای دریافت تسهیلات، استان‌های «مازندران، آذربایجان‌شرقی، اصفهان، گیلان و آذربایجان‌غربی» بیشترین درخواست را برای دریافت وام رونق تولید ثبت کرده‌اند.

 

براساس آمار مذکور درخواست ثبت‌شده برای استان مازندران در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۳ هزار و ۶۱۷ درخواست بوده که از این تعداد ۴۹۴ درخواست مربوط به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌های صنعتی است و ۳ هزار و ۱۲۳ مورد نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌های صنعتی اختصاص داشته است، با توجه به آمار اعلام شده از مجموع درخواست‌های ثبت شده برای این استان در مجموع ۴۹۸ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

 

از سوی دیگر، درخواست‌های ثبت شده برای استان آذربایجان‌شرقی نیز برابر با ۳ هزار و ۳۵۵ فقره بوده که از این تعداد ۴۶۹ درخواست به واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی و ۲ هزار و ۸۸۶ درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌های صنعتی اختصاص داشته است که از این تعداد به ۳۳۱ درخواست، تسهیلات پرداخت شده است.

استان اصفهان نیز با ثبت ۲ هزار و ۹۸۰ درخواست در جایگاه سوم قرار گرفته است، از مجموع درخواست‌های ثبت شده برای این استان، هزار و ۵۳ درخواست به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌های صنعتی اختصاص داشته و هزار و ۹۲۷ درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌های صنعتی اختصاص داشته است.

 

با توجه به آمار اعلام شده از مجموع درخواست‌های ثبت شده برای این استان در مجموع ۶۳۲ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.‌ اما درخواست‌های ثبت‌شده برای استان گیلان نیز برابر با ۲ هزار و ۷۳۸ فقره بوده که از مجموع درخواست‌های ثبت شده، ۲۴۴ درخواست به واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی اختصاص داشته و ۲ هزار و ۴۹۴ درخواست نیز به واحدهایی اختصاص داشته که در خارج از شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

 

اما ارزیابی مجموع درخواست‌های ثبت شده برای آذربایجان‌غربی نیز حکایت از آن دارد که در مدت زمات مورد بررسی در مجموع ۲ هزار و ۵۸۰ درخواست برای این استان ثبت شده که از این تعداد ۲۱۵ درخواست به واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی و ۲ هزار و ۳۶۵ درخواست نیز به واحدهای مستقر در خارج از شهرک‌های صنعتی اختصاص داشته است که از این تعداد ۳۴۵ درخواست موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

 

پیشتازان دریافت تسهیلات


اما در دوره زمانی مورد بررسی، استان‌های «البرز، سمنان، آذربایجان‌غربی، اصفهان و همدان» بیشترین تسهیلات دریافتی را به خود اختصاص داده‌اند؛ به‌طوری که از مجموع بیش از ۷۴هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی برای تامین مالی بنگاه‌های صنعتی، استان البرز بیش از ۶هزار و ۴۴۴ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده است.

 

تسهیلات پرداختی به استان سمنان نیز بیش از ۴هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال بوده است. در استان آذربایجان‌غربی نیز که در این مدت در مجموع ۲ هزار و ۵۸۰ درخواست ثبت شده، بیش از ۴ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

 

اما اصفهان نیز در این دوره ۲ هزار و ۹۸۰ درخواست برای دریافت تسهیلات داشته و در دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۴هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال تسهیلات به این استان پرداخت شده است، اما براساس آمار اعلام شده درخواست‌های ثبت شده برای استان همدان نیز برابر با هزار و ۹۳۱ فقره بوده که در دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به این استان اختصاص یافته است.

 

پیشروهای نوسازی


بررسی آمار اعلام شده درخصوص استان‌های پیشتاز برای دریافت تسهیلات بازسازی و نوسازی بیانگر آن است که از مجموع ۵ هزار و ۸۰۷ درخواست ثبت شده برای دریافت تسهیلات نوسازی، بیشترین درخواست به استان‌های «آذربایجان‌غربی، آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی» اختصاص داشته است.

 

براساس آمار اعلام شده استان‌های آذربایجان‌غربی در مجموع ۶۲۵ فقره درخواست ثبت کرده و استان آذربایجان‌شرقی نیز با ثبت ۶۱۰ درخواست در جایگاه دوم متقاضیان نوسازی بنگاه‌های اقتصادی قرار گرفته است.

 

در جایگاه سوم نیز استان تهران با ثبت ۳۴۱ فقره قرار دارد، اما در جایگاه چهارم متقاضیان طرح نوسازی و بازسازی نیز استان اصفهان با ثبت ۳۲۶ درخواست قرار گرفته است، استان خراسان رضوی نیز در این مدت ۳۰۴ درخواست برای نوسازی بنگاه‌های اقتصادی ثبت کرده است.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال