پتروشیمی و رفع معضل نساجی

اهداف میان‌مدت و بلندمدت برای صنعت پتروشیمی در حالی تعیین می‌شود که بسیاری از این واحدها در کشور با نرخ و شیوه تامین خوراک از طرف دولت مشکل دارند.

در روزهای گذشته چالش‌های حوزه ارز نیز به‌گونه‌ای بود که فعالان صنعت پتروشیمی از این محل نیز دچار آسیب‌هایی شدند.

 

به گزارش  صمت، تامین زیرساخت و خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی از مهم‌ترین وظایف دولت در این زمینه به‌شمار می‌رود؛ وظایفی که در دولت یازدهم تا حدی بهبود یافت اما در ماه‌های گذشته بخشی از مشکلات پیشین دوباره به‌وجود آمده و فعالان این صنعت را به ستوه آورده است.


علی گلمرادی، نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت واحدهای پتروشیمی در سایت این شهرستان  گفت: در دولت یازدهم دولت متوجه اهمیت بخش پتروشیمی در کشور شد و این اتفاقی بود که پیش از آن شاهدش نبودیم. در دولت‌های نهم و دهم به نظر می‌رسید وزارت نفت تمایلی به حمایت از صنعت پتروشیمی ندارد و ترجیح می‌دهد با خام‌فروشی نفت بودجه مورد نیاز را کسب کند.

 

این عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در صنعت پتروشیمی دستاوردهای خوبی حاصل شده، افزود: خوشبختانه مدیریت کلان کشور در سال‌های گذشته نگاه ویژه‌ای به بخش پتروشیمی داشت و این صنعت اکنون رو به رشد بوده و در مسیر توسعه قرار گرفته است. البته برخی مشکلات و نارسایی‌ها نیز وجود دارد که عملکرد دولت در این زمینه نشان‌دهنده تلاش برای رفع آنها است اما در زمینه خوراک مشکلات هنوز برطرف نشده و شاهد وضعیت نامناسبی هستیم.


گلمرادی با بیان اینکه بزرگترین میدان گازی جهان در ایران وجود دارد و با قطر مشترک است، گفت: ایران دومین دارنده ذخایر گاز به‌شمار می‌رود اما هنوز در زمینه تامین خوراک مشکل داریم. متاسفانه بین مشکل تامین خوراک و دسترسی به منابع گازی هیچ تناسبی وجود ندارد و هنوز در بخش تامین خوراک با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

 

این مشکلات با توجه به منابع گازی ایران و توان پارس‌جنوبی در بهره‌برداری و تولید گاز قابل قبول نیست. خوراک، آب و برق از مهم‌ترین زیرساخت‌های صنعت پتروشیمی به‌شمار می‌روند. بر این اساس باید در نظر داشته باشیم اگر دولت می‌خواهد در حوزه پتروشیمی سرمایه‌گذار خارجی جذب کند، باید در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت عملکرد بهتری داشته باشد.

 

پتروشیمی و رفع معضل نساجی


این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی علاوه بر اینکه از خام‌فروشی نفت و گاز جلوگیری می‌کند، به راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی نیز منجر می‌شود، توضیح داد: پیش از راه‌اندازی این صنعت در کشور، نساجی ایران همیشه با مشکل تامین مواد اولیه پتروشیمیایی روبه‌رو بود. 


اکنون خوشبختانه این مشکل تا حد بسیاری برطرف شده است. هر چند هنوز واحدهای نساجی با مشکلاتی روبه‌رو هستند اما معضلات بخش تولید در کشور باید مقطعی و کارشناسی شده برطرف شود تا دیگر شاهد بازگشت آن مشکلات نباشیم.


وی افزود: کامل کردن زنجیره تولید محصولات پتروشیمی نیز از دیگر نیازهای ایران به‌شمار می‌رود که در برخی موارد این سیاست باید با سرمایه‌های خارجی اجرا شود. بخش خصوصی در ایران توان سرمایه‌گذاری و دانش فنی راه‌اندازی برخی کارخانه‌های پتروشیمی برای تولید گریدهای خاص را ندارد، بر این اساس می‌توان با افزایش سطح تعاملات بین‌المللی در این زمینه نیز به موفقیت‌های خوبی دست یافت.

 

تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول در سال


نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: برمبنای برنامه ششم توسعه ایران باید در پایان این برنامه به ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمیایی دست یابد. در این زمینه باید در نظر داشت تا زمانی که مشکل خوراک و آب و برق وجود دارد دستیابی به این هدف امکان‌پذیر نخواهد بود. واحدهای پتروشیمی امروز در تامین خوراک با نوسان روبه‌رو هستند و این موضوع تولید را بسیار دشوار می‌کند.  در این بین متاسفانه شاهد نوسان‌های نرخ ارز هم بودیم که این امر نیز آسیب بسیاری به بخش پتروشیمی کشور وارد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی در سال هدف‌گذاری شده، اظهار کرد: ظرفیت و توان تولید این محصول در کشور به میزانی است که می‌توان با مدیریت مناسب حتی زودتر از مدت تعیین شده در برنامه ششم توسعه به این هدف دست یافت اما متاسفانه گام‌های جدی برای رفع مشکلات یادشده برداشته نشده است. دولت باید هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های صنعت پتروشیمی را در کشور تقویت کند تا این صنعت با رشد خود مانع از خام‌فروشی نفت و گاز شود.


 گلمرادی با بیان اینکه ظرفیت‌های مناسبی برای صنعت پتروشیمی در ایران وجود دارد، گفت: از جمله مزیت‌های ایران در صنعت پتروشیمی دسترسی به گاز و آب است. با این حال عمده گاز در بخش نیروگاهی و خانگی مصرف و مشکلات بخش پتروشیمی نیز از اینجا شروع می‌شود. اگر دولت بتواند با افزایش نرخ گاز در بخش خانگی یا اصلاح الگوی مصرف مانع هدررفت این محصول شود، حوزه پتروشیمی در اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم و ارزآوری به کشور کمک خواهد کرد.

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال