چطور تولیدکننده؛ دلال می‌شود؟!

یک اقتصاددان می‌گوید: باید از کالای ایرانی حمایت شود به این ترتیب که برای کالاهای وارداتی که تولید مشابه دارند تعرفه سنگین وضع شود، مردم تشویق به خرید کالاهای ایرانی شوند جلو رانت عده‌یی گرفته شود،

یک اقتصاددان می‌گوید: باید از کالای ایرانی حمایت شود به این ترتیب که برای کالاهای وارداتی که تولید مشابه دارند تعرفه سنگین وضع شود، مردم تشویق به خرید کالاهای ایرانی شوند جلو رانت عده‌یی گرفته شود، در غیر این صورت تولید نمی‌صرفد و تولیدکننده دلال می‌شود!

 

به گزارش  ایسنا، ابراهیم رزاقی  درباره‌ موضوع حمایت از کالای ایرانی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال ۱۳۹۷ انتخاب شد، گفت: حمایت از کالای ایرانی به آن معنا که به استقلال برسیم هم در اندیشه امام خمینی (ره) است هم در قانون اساسی و غیره. امام خمینی (ره) بارها فرموده‌اند که اگر استقلال اقتصادی نداشته باشیم، استقلال فرهنگی و سیاسی هم نخواهیم داشت. شعار انقلاب ما هم استقلال، آزادی جمهوری اسلامی بوده است. با این حال بعد از رحلت امام خمینی (ره) دولت‌هایی که بر سر کار آمدند چندان خود را مقید به حمایت از کالای ایرانی و در نتیجه حفظ استقلال نمی‌دانستند.

 

وی ادامه داد: در سال‌های اول انقلاب صنایع آذرآب، فولاد و مس رشد کرد و همچنین صنایع کوچک به وجود آمدند، ولی چون مسوولان ما اعتقاد چندانی به تکیه بر اقتصاد داخل کشور نداشتند به مرور زمان به سمتی رفتیم که صنایع ما رشد نکرد.  در دولت پنجم و ششم که سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و این سیاست‌ها منجر به افزایش بیکاری شد، به بی‌عدالتی دامن زد و چنین وضعیتی نارضایتی اجتماعی ایجاد کرد.

 

در نظر بگیرید وقتی دولت‌ها در عملکرد خود ناموفق می‌شوند مردم آن را از چشم کل نظام می‌بینند. این اقتصاددان همچنین اضافه کرد که بعضی مسوولان ما از امریکایی‌ها و اروپایی‌ هم بیشتر خود را مقید به بازار باز می‌دانند! در نظر بگیرید که انگلستان چگونه انگلستان شد و امریکا چه‌ طور پیشرفت کرد و آلمان چگونه توانست گوی رقابت را از دیگر کشورها برباید همه اینها توانستند در سایه حمایت از کالای داخلی خود پیشرفت کنند و هر زمان که لازم بوده سیاست‌های حمایتی اعم از سیاست‌های تعرفه‌یی وضع کرده‌اند.

 

رزاقی با انتقاد از سیاست‌هایی که منجر به افزایش واردات در ایران شده است، اظهار کرد: وقتی برای تولیدکننده تولید به‌صرفه نباشد، ترجیح می‌دهد پول خود را در جهت واردات کالا به کار گیرد، اکنون وضعیت به گونه‌یی شده که تولید‌کننده انگیزه‌یی برای تولید ندارد. از سوی دیگر وقتی تولید خوب کار نکند به کارگر نیز حقوق کافی پرداخت نمی‌شود. به اوضاع کارگران توجه کنید هر روز فقیرتر می‌شوند، نصف جمعیت ما زیر خط فقر هستند و بسیاری از فقرا خرج امرار و معاش خود را نمی‌توانند، بدهند.

 

وی در ادامه سخنانش چنین توضیح داد: اکنون عده‌یی می‌گویند که چرا باید مانع رقابت کالای ایرانی با کالای خارجی شویم، این در حالی است که کالای ایرانی نیاز به حمایت دارد تا قدرت پیدا کرده و بتواند با کالای خارجی رقابت کند.

 

این اقتصاددان اضافه کرد: در بحث حمایت از کالای ایرانی باید جلوی واردات افسارگسیخته گرفته شده، در برابر توزیع رانت مقاومت شود، از ثروتمندان مالیات متناسب گرفته شود، جلو فساد گرفته شده و صداوسیما و سایر ارکان تبلیغاتی در جهت تشویق مردم برای استفاده از کالای ایرانی اقدام کنند، در غیر این صورت تولید برای تولید‌کننده نمی‌صرفد و تولید‌کننده دلال می‌شود.

 

 رزاقی همچنین با انتقاد از سیاست‌های خصوصی‌سازی در سال‌های اخیر گفت: در سال‌های اخیر اموال دولت به عده‌یی واگذار شد و به این ترتیب عده‌یی بودند که یک‌شبه ثروتمند شدند و منابع کشور را در دست گرفتند.

 

این سیاست منطقی نبود و افراد بسیاری بودند که به همین دلیل یک شبه پولدار شدند. این در حالی است که زحمتی برای آن نکشیده بودند و به این ترتیب تفاوت ناعادلانه‌یی میان آنها و سایر اقشار جامعه ایجاد شد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال