رشد با نفت یک درصد شد

شاخص‌های عمده اقتصادی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده حکایت از رشد اقتصادی یک درصدی در سه‌ماهه سوم سال 96 دارد، ضمن اینکه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص نیز به 697 هزار میلیارد ریال رسیده است‌.

بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی در سه‌ماهه سوم 96 را منتشر کرد که بر این اساس رشد تولید ناخالص داخلی با نفت 1 درصد و بدون نفت 6/3 درصد شد‌. بر این اساس عملکرد سه‌ماهه سوم سال 96 به قیمت‌های جاری حکایت از آن دارد که تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه سه هزار و 637 هزار میلیارد ریال، تشکیل سرمایه ثابت خالص 697 هزار میلیارد ریال، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی هزار و 734 هزار میلیارد ریال و هزینه‌های مصرفی بخش دولتی 477 هزار میلیارد ریال بوده است‌. 


به گزارش جهان صنعت، نرخ رشد متغیرهای پولی در آذرماه 96 نسبت به پایان سال 95 حکایت از رشد 3/15 درصدی دارد که پول 4/6 درصد، شبه‌پول 6/16 درصد و سپرده‌های بخش غیردولتی 2/16 درصد بوده است‌. وضعیت مالی دولت در این مدت حکایت از آن دارد که درآمدها به 4/385 هزار میلیارد ریال رسیده و پرداخت‌های هزینه‌ای رقم 3/560 هزار میلیارد ریال را تشکیل داده است‌. 


در این میان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 6/193هزار میلیارد ریال، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 224 هزار میلیارد ریال و کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای 204 هزار میلیارد ریال بوده است‌. 


براساس شاخص‌های عمده اقتصادی منتشر شده تراز حساب جاری خارجی ۹ ماهه سال ۹۶، ۱۰۹۱۴ میلیون دلار و تراز بازرگانی (حساب کالا) رقم ۱۶۳۶۹ میلیون دلار بوده است‌. بر این اساس، صادرات کالا (FOB) در ۹ ماهه ۹۶ به رقم ۶۹۰۷۸ میلیون دلار رسیده و در مدت مشابه میزان واردات کالا (FOB) ۵۲۷۱۰ میلیون دلار بوده است‌. 


نقدینگی 3/15 درصد رشد کرد


براساس اعلام بانک مرکزی میزان کل بدهی‌های خارجی (پایان دوره) در سه فصل نخست سال گذشته ۹۸۸۵ میلیون دلار و متوسط نرخ دلار آمریکا در بازار بین‌بانکی نیز ۳۳ هزار و ۳۶۵ ریال بوده است‌. 


در گزارش بانک مرکزی و در بخش نرخ رشد متغیرهای بخش پول، میزان نقدینگی در آذرماه سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن 3/15 درصد، میزان پول 4/6 درصد، شبه‌پول 6/16 و سپرده‌های بخش غیردولتی 2/16 درصد افزایش داشته‌اند‌. 


نسبت درآمد به هزینه‌ها 1/5 درصد آب رفت


از سویی طبق آمارهای تحلیلی بانک مرکزی، از اوضاع دخل و خرج دولت در سال 96 جزییات این اعداد و ارقام نشان می‌دهد نسبت درآمدها به پرداخت هزینه‌ای در 11 ماهه سال 96 بالغ بر 8/60 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 1/5 درصد کاهش پیدا کرده است‌. این موضوع به معنای کاهش وصولی درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها قلمداد می‌شود‌. 


بر اساس ارقام مصوب بودجه سال 96 نسبت درآمدها به پرداخت‌های هزینه‌ای باید 6/68 درصد باشد که 8/7 درصد نزولی بوده است‌. 


همچنین سهم سایر درآمدها به پرداخت‌های هزینه‌ای 2/16 درصد در این مدت ثبت شده که باید طبق قانون 7/22 درصد باشد‌. 


طبق اطلاعات بانک مرکزی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به نسبت فروش نفت خام 6/50 درصد بوده که نسبت به سال قبل رشد داشته اما نسبت به سال 94 افت حدود چهار درصدی دارد‌. طبق قانون نیز این رقم حدود 20 درصد کاهش نشان می‌دهد‌. 


نسبت اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای به پرداخت‌های هزینه‌ای نیز 3/15 درصد بوده که با رقم مصوب قانون یعنی 1/28 درصد منفی 8/12 درصد بوده است‌. 


افزایش واردات به کام افزایش درآمد مالیاتی


بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ایران در 11 ماهه سال ۱۳۹۶ مجموع درآمد مالیاتی معادل ۹۲ هزار میلیارد تومان بوده که ۸۵ درصد میزان مصوب را محقق کرده‌. در میان بخش‌های مختلف بخش واردات نسبت به میزان مصوب خود تحقق ۱۰۶ درصدی داشته است‌. 


همچنین‌ بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ایران در زمینه عملکرد بودجه کشور برای 11‌ماهه سال ۱۳۹۶، برای سال گذشته ۱۰۷ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی مصوب شده بود که ۹۲ هزار میلیارد تومان معادل ۸۵ درصد آن محقق شده. گفتنی است که درآمد مالیاتی 11‌ماهه ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 6/7 درصد افزایش یافته است‌. 


همچنین برای 11 ماهه سال ۱۳۹۶ دریافت ۵۲ هزار میلیارد تومان مالیات مستقیم پیش‌بینی شده بود که ۴۰ هزار میلیارد آن معادل ۷۶ درصد محقق شده است‌. گفتنی است درآمد مالیاتی بخش مالیات‌های مستقیم در 11 ماهه سال گذشته نیز معادل ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که به این ترتیب درآمد سال ۱۳۹۶ نسبت به سال گذشته چهار درصد کاهش یافته است‌. 


در بخش مالیات غیرمستقیم نیز درآمد مالیاتی 11‌ماهه سال‌جاری ۵۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به میزان مصوب برای 11 ماه (۵۴ هزار میلیارد تومان)، ۹۴ درصد آن محقق شده است‌. 


همچنین در 11 ماهه سال ۱۳۹۶ به میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از بخش ارزش افزوده حاصل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۲۰ درصد افزایش یافته است‌. البته مالیات مصوب 11 ماهه برای بخش ارزش افزوده معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده که به این ترتیب ۸۸ درصد آن محقق شده است‌. 


گفتنی است در 11 ماهه سال گذشته مالیات بر واردات نیز معادل ۱۷ هزار میلیاردتومان دریافت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد داشته است‌. 


درآمد پیش‌بینی شده برای این بخش در 11 ماهه سال ۱۳۹۶، ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که به این ترتیب تحقق درآمد مالیاتی در این بخش معادل ۱۰۶ درصد بوده است‌.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال