ده ها میلیارد دلار حیف و میل شد

هشدار رییس مجلس به آمریکا و متحدانش برای حمله به سوریه، بیانیه 239 نماینده در محکومیت حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به این کشور، حضور وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان و البته قانع کردن وکلای ملت از موضوعات مهم مجلس شورای اسلامی در روز گذشته بود.

همچنین قرائت گزارش کمیسیون برنامه‌و‌بودجه درباره واردات بنزین و نفت گاز و میزان طلبکاری‌های شرکت ملی نفت ایران مربوط به سال‌های ۸۷ تا ۹۱ که حکایت از تخلفات چند ده میلیاردی در دولت احمدی‎نژاد داشت، با انتقاد نمایندگان همراه شد که عمده اعتراض آنان به پروسه طولانی‌ برخورد قضایی با این تخلفات بود. 


هشدار لاریجانی به آمریکا


به گزارش جهان صنعت ، علی لاریجانی در نطق قبل از دستور کار علنی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه آمریکا، فرانسه و انگلیس خلاف مقررات بین‌المللی به سوریه حمله وحشیانه کردند و رژیم صهیونیستی و برخی کشورها از این حمله حمایت کردند. رییس مجلس شورای اسلامی به سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنان، هشدار داد و گفت: مجلس این اقدام غیرقانونی و هجوم وحشیانه را محکوم می‌کند.

 

وی گفت: اولین سوالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که چه علتی عامل چنین اقدام غیرقانونی بوده است؟ ادعای این سه کشور بر این است که دولت سوریه در روزهای گذشته از سلاح شیمیایی استفاده کرده و علت موفقیت نظام سوریه در اخراج تروریست‌ها از حومه دمشق استفاده از چنین سلاحی بوده است، در مقابل دولت سوریه و روسیه این ادعا را تکذیب کرده و خواستار رسیدگی مجامع بین‌المللی شدند و مگر نه این است که برای رسیدگی به این امور نظامات بین‌المللی تدبیر کرده است پس چرا بدون رعایت این ضوابط و با عجله چنین تهاجمی سامان داده شد؟

 

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دستاویز نمی‌تواند وجاهت داشته باشد. موضوع اصلی را باید در جای دیگر جست و آن تحولات اخیر در صحنه سوریه است. سال‌هاست با کمک کشورهای بزرگ و برخی دولت‌های یاغی در منطقه اطراف دمشق لانه تروریست‌ها شده بود و هر زمان با سلاح‌های پیشرفته دمشق را ناامن می‌کردند. اقدام اخیر ارتش سوریه پاکسازی این منطقه بود، کاری که کشورهای حامی تروریست‌ها باور نمی‌کردند در زمان نسبتا کوتاه عملی شود به همین دلیل پیش‌دستی سعودی‌ها در تقدیم اموال ملت خود به آمریکایی‌ها که در کمال فضاحت صورت گرفت آنان را ترغیب به بمباران سوریه کرد تا به تصور خود معادله را عوض کنند و مجددا پناهگاه تروریست‌ها را احیا کنند.


لاریجانی حمله غیرقانونی سه کشور غربی به سوریه را محکوم کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی این هجوم وحشیانه و غیرقانونی را محکوم و به این سه کشور و کشورهای فرومایه پشتیبان آنان اعلام می‌کند زمانه این گونه ژست‌های دروغین سپری شده است و آنچه نتیجه این اقدامات وحشیانه است، روشن شدن صحنه طرفداران تروریسم و منافقان این مسیر است و این تحرکات ملت سوریه را بیش از گذشته مصمم به نابودی تروریست‌ها می‌کند و سرنوشت حیله‌گران در حدیث قدسی آمده است.


زنان مجلس آذری‌جهرمی را به بهارستان کشاندند


در ادامه جلسه علنی مجلس محمد‌جواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخ به دو سوال حمیده زرآبادی نماینده قزوین و فاطمه حسینی نماینده تهران به مجلس شورای اسلامی آمد. 


محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری در پاسخ به سوال نماینده‌ای در خصوص دلیل جایگزین شدن قرارداد نگهداری شش ماه زودتر از موعد و حجمی شدن قراردادها گفت: سوالاتی که مطرح شد مربوط به قرارداد الکاتل است، که شامل دو محور اصلی می‌شود. در بخش اول پرسیده شده که در حال حاضر وضعیت قرارداد چیست و در بخش دوم هم پرسیده شده که چرا با وجود قرارداد آلکاتل، قرارداد تدبیر اخذ شده است؟


وزیر ارتباطات تاکید کرد: در خصوص بخش دوم و بستن قرارداد تدبیر باید به برنامه پنجم توسعه مراجعه کنیم، که در آن اشاره شده ما موظف به توسعه ارتباطات هستیم و در حوزه ترانزیت هم به باید شاخص دوم برسیم. ضمن اینکه بنا بوده ظرفیت شبکه داخلی کشور هم به ظرفیت لازم برای اجرای قرارداد برسد. جهرمی ادامه داد: هدف از خرید الکاتل نوسازی تجهیزات و افزایش ظرفیت ترانزیت بوده است و قرارداد تدبیر هم پیرو تکمیل قرارداد آلکاتل ایجاد شده است.

 

تاخیراتی در حوزه قرارداد الکاتل به واسطه تحریم‌ها داشته‎ایم که با توفیق برجام جبران شد. وی خاطرنشان کرد: اما باید توجه داشته باشیم، پیمانکاران به دلیل تحریم نتوانسته‌اند تجهیزات فراهم کنند‌ اما با به توفیق رسیدن برجام تجهیزات نوسازی و در هزینه‌ها هم صرف‌نظر شد. جهرمی در رابطه با اعتراض نمایندگان به تعدیل نیروها در این قرارداد گفت: در رابطه با قرارداد نگهداری به موضوع تغییر از حجمی به غیر‌حجمی، اشاره شد. علاوه براین ذکر شد که چرا براساس این قرارداد نیروها تعدیل شدند و علت تاخیر شش ماهه قرارداد چه بود؟ واقعیت این است زمان قرارداد بنا بر سند تا سال ۹۶ بوده و قرارداد بعدی از سال ۹۶ بوده پس تعجیلی در انجام نداشتیم.


وی گفت: در قرار‌داد به دلیل تغییر تکنولوژی آموزش نیروها را داشتیم و نه تعدیل آنها را. ضمن اینکه قرارداد زودتر از موعد خاتمه پیدا نکرده است و در قرارداد هم از حجمی هم به غیر حجمی تغییری ایجاد نشده است.
وی خطاب به نمایندگان گفت: درباره قرار‌داد ترک تشریفات سوال کردید‌ و گفتید که فساد در این قرار‌داده بوده است،‌ فساد را گزارش کنید این قرار‌داد ۲۴۷ میلیون یورو بوده اینکه امروز شده ۲۹۷ نمی‌خواهم بگویم پیمانکار ۲۶ میلیون جریمه شد. سویچینگ صوت مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، اگر قرار است در ۱۷۵ نقطه سویچینگ بگذاریم چرا مردم هزینه آن را بدهند؟ چرا از جیب مردم بگیریم؟ امروز از ۳۵ نقطه دیتایی به ۱۱۰ رسیدیم. وزیر ارتباطات و فناوری در خصوص کاهش هزینه‌هایی که زمان حضور او در شرکت ارتباطات زیرساخت صورت گرفته است، گفت: ما هزینه‌ها را از ۲۴۵ یورو به ۱۴۵ رساندیم و هم‍چنین پیمانکاران را جریمه کردیم.


حمیده زرآبادی و فاطمه حسینی در نهایت از پاسخ‌های وزیر ارتباطات قانع نشدند و آن را به رای مجلس گذاشتند نهایتا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با سوال از وزیر ارتباطات مخالفت کردند و از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.


اعتراض نمایندگان به پروسه طولانی شدن برخورد قضایی با احمدی‌نژاد


دیروز سخنگوی کمیسیون برنامه‌و‌بودجه ، گزارش این کمیسیون درباره عملکردها پیرامون واردات بنزین و نفت گاز و میزان طلبکاری‌های شرکت ملی نفت ایران را قرائت کرد.

 

در این گزارش درباره مباحثی همچون واردات بنزین و نفت گاز بیش از مجوزهای قانونی از طریق معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی طی سنوات ۸۷ تا ۸۹، عدم تسویه بهای میعانات گازی تحویلی به شرکت‌های پتروشیمی بابت تحویل مواد افزودنی تحویلی به شرکت‌های پالایش و پخش طی سال‌های ۹۰ و ۹۱، عدم تسویه حساب فی مابین دولت و شرکت ملی نفت ایران طی سنوات ۸۶ تا ۸۸ و عدم تسویه مبلغ 336/6 میلیارد ریال بدهی ناجا به شرکت ملی نفت ایران صحبت شده و در نهایت پیشنهاداتی جهت رفع نواقص ارائه شده است. 


قرائت گزارش کمیسیون برنامه‌و‌بودجه درباره واردات بنزین و نفت گاز و میزان طلبکاری‌های شرکت ملی نفت ایران مربوط به سال‌های ۸۷ تا ۹۱ که حکایت از تخلفات چند ده میلیاردی در دولت احمدی‎نژاد داشت، با حاشیه‌هایی همراه بود و تعدادی از نمایندگان به پروسه طولانی‌ برخورد قضایی با این تخلفات اعتراض کردند.


نادر قاضی‎پور در جلسه علنی در تذکری خطاب به رییس مجلس گفت: در دولت احمدی‌نژاد نفت به افراد فاسدی مثل بابک زنجانی داده شد و عدالت نیست که نامی از این فرد و رییس‌جمهور وقت در گزارش کمیسیون برنامه‌و‌بودجه برده نشود. دستور دهید این گزارش تکمیل شود. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مجددا تاکید کرد: لطفا آقای رییس به این مساله توجه کنید. در این گزارش همه پرونده دارند، ولی فقط نام یک نهاد انقلابی در این گزارش آمده است.

 

نامی از افرادی که با‌ هاله‌ای نور ارتباط داشتند، در این گزارش برده نشده است. لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: دادستانی، محکمه و رییس دیوان محاسبات در حال پیگیری این مساله هستند و باید به تخلفات افراد متخلف رسیدگی شود.


حسینعلی حاجی‌دلیگانی نیز با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره گزارش کمیسیون برنامه‌و‌بودجه از عملکردها پیرامون واردات بنزین و نفت و گاز و میزان طلبکاری‌های شرکت ملی نفت ایران گفت: این گزارش در مورد تخلفاتی بود که طی سال‌های ۸۷ و بعد از آن اتفاق افتاده‌ اما به دلیل فرآیند طولانی رسیدگی به آن، مایه تداوم فساد در دستگاه‌های مختلف شده است. چه تضمینی وجود دارد که این تخلفات تکرار نشود؟


لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: بسیاری از تخلفات توسط دیوان محاسبات باید رسیدگی شود. گزارش کمیسیون برنامه‌و‌بودجه برای اطلاع کمیسیون‌هاست. تا جایی که اطلاع دارم برای برخی از تخلفات علاج پیدا شده است و برای بقیه نیز دیوان محاسبات باید متخلفان را به دادگاه بفرستد که تاجایی که اطلاع دارم این کار در حال انجام است.


اقدامات فراقانونی ستاد تدابیر ویژه دولت احمدی‌نژاد


علیرضا رحیمی نماینده تهران نیز در تذکری با استناد به ماده ۴۹ آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد: گزارش کمیسیون برنامه‌و‌بودجه ناظر به مجموعه اقدامات دولت قبل در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ است. سوالم این است که با وجود این‌که ستاد تدابیر ویژه دولت ساختار قانونی دارد، چرا اقدامات این دولت فراقانونی بوده است و در بودجه‌ای که در آن سال‌ها به تصویب مجلس رسید، دخل و تصرف کردند؟!


علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: این مشکل وجود دارد؛ ولی در بودجه ۹۷ تصویب کردیم که تصمیمات ستاد تدابیر ویژه دولت باید به تایید شورای‌عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری برسد در غیر این صورت مصوبات آن قابل اجرا نیست.


همچنین علیرضا سلیمی نماینده محلات در مورد عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و تبصره‌های مربوط به آن در قوانین بودجه سنواتی طی سال‌های ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۵، در اخطاری با استناد به اصول ۵۵ و ۵۲ قانون اساسی اظهار داشت: دیوان محاسبات به کلیه حساب‌ها رسیدگی می‌کند و ما موارد فراوانی داریم که هزینه‌ها از مصوبات بیشتر شده است.


وی افزود: در بخش الف این گزارش، ۲ و نیم میلیارد دلار تخلف شده است. نتیجه رسیدگی این بوده که ما به دادسرای دیوان فرستادیم و افرادی محکوم شدند. سوال این است که با محکومان چه کردید؟ این مبلغ چگونه باید بازگردانده شود؟ می‌گوییم از حساب شرکت ملی نفت جبران شود. چرا یک نفر تخلف کرده اما می‌گوییم از حساب شرکت ملی پرداخت شود؟

 

این نماینده اصولگرای محلات در مجلس همچنین به موارد و مبالغ دیگر تخلفات چند ده میلیارد دلاری در این پرونده اشاره کرد و گفت: در بخش سوم نیز شاهد تخلف هنگفتی هستیم و این درحالی است که این تخلف مربوط به سال ۸۹ است اما هنوز در حال رسیدگی است. تخلفات چند ده میلیارد دلاری متعددی انجام شده است. بنابر این خواهش می‌کنم دستور اکید بفرمایید که متخلف محکوم شود.


علی لاریجانی در واکنش به این تذکر نیز گفت: این گزارش بر اساس آیین‌نامه است که کمیسیون‌ها تخلف‌ها را گزارش بدهند. بر این اساس، این گزارش به این معنا نیست که دادستانی و دیوان محاسبات رسیدگی نمی‌کنند؛ بلکه به این معناست که کمیسیون زودتر رسیدگی کند که تخلفات انجام شده به سرانجام برسد.

 


گفتنی است در پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، ۲۳۹ نماینده در محکومیت حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه بیانیه صادر کردند‌ و حمایت قاطعانه خود را از سوریه به عنوان خط مقدم جبهه مقاومت اعلام و تاکید کردند که مطمئن هستیم آمریکا همانند هفت سال گذشته در این هدف‌گذاری جدید شکست خواهد خورد و ملت و دولت سوریه با مقاومت تاریخی و ماندگار خود از این مصاف سخت، سرافراز بیرون خواهند آمد و به امنیت پایدار خواهند رسید.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال