افزایش 15 درصدی صادرات کالاهای نساجی و پوشاک در سال گذشته

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال صادرات کالاهای نساجی و پوشاک به حدود 970میلیون دلار رسید که در همسنجی با سال 95 رشد حدود 15درصدی داشت.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال صادرات کالاهای نساجی و پوشاک به حدود 970میلیون دلار رسید که در همسنجی با سال 95 رشد حدود 15درصدی داشت.

 

 

 

افسانه محرابی درباره مهم‌ترین دستاوردهای صنعت نساجی در سالی که گذشت، افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای صنعت نساجی در سال گذشته، اجرای دستورالعمل چگونگی صدور گواهی فعالیت نمایندگان، توزیع‌کنندگان، دفاتر و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده کالای پوشاک دارای نام و نشان تجاری(برند) بود.

به گزارش ایرنا، او اظهار کرد: در همین پیوند با اجرای ماده 3 دستورالعمل مذکور درخصوص سفارش‌گذاری و تولید درصدی از میزان واردات برندهای مذکور از طریق تولید‌کنندگان داخلی امید می‌رود که با فراهم آمدن زمینه تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات و دانش فنی میان طرف‌های خارجی و ایرانی به تدریج شاهد رشد و شکوفایی این صنعت باشیم.

 

محرابی خاطرنشان کرد: تاکنون از 71برند خارجی که مدارک خود را ارائه کردند 33برند از کشورهای انگلستان، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا، فرانسه، سوییس، آلمان، هنگ کنگ، لهستان، کانادا و ترکیه برای سفارش‌گذاری در راستای اجرای ماده 3 دستورالعمل فوق اقدام به همکاری مشترک با تولیدکنندگان ایرانی کردند.

 

این مسوول وزارت صنعت درباره مسائل و مشکلاتی که صنعت نساجی به آن مبتلاست، گفت: در مرحله نخست، موضوع واردات غیرقانونی مهم‌ترین مساله صنایع نساجی و پوشاک است.

 

او اضافه کرد: در این زمینه، این دفتر با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدی و صاحبنظران امر اقدام‌ها و هماهنگی‌هایی در سال گذشته انجام شد که لازم است در سال جاری تداوم و گسترش یابد.

 

محرابی توضیح داد: پیگیری برای اجرایی شدن فرآیند ثبت و اخذ شناسه کالا، آغاز اجرای فرآیند ثبت و اخذ شناسه کالا برای کالاهای موجود در سطح بازار و انبارها، پیگیری استمرار محدودیت‌های اعمال شده برای واردات پوشاک به مناطق آزاد به ویژه اقتصادی و تعمیم آن به سایر کالاها، پیگیری استمرار وارد نشدن کالاهای نساجی، پوشاک و کفش در قالب معافیت‌ها ازجمله ملوانی، مرزنشینی، کوله‌بری همچنین پیگیری بهبود روش‌های ارزیابی و ترخیص کالاهای هدف وارداتی از گمرکات کشور ازجمله این اقدام‌ها بوده است.

 

او گفت: ارائه تسهیلات متناسب برای حفظ وضعیت موجود و نیز ایجاد تمایل به سرمایه‌گذاری جدید در راستای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی موجود برای سرمایه در گردش و سرمایه ثابت، پیگیری ایجاد و گسترش شهرک‌های ویژه پوشاک و کفش، پیگیری و اقدام‌های لازم درخصوص آموزش نیروی انسانی در صنعت، پیگیری تامین مناسب مواد اولیه واحدهای تولیدی ازجمله بهبود مواد پتروشیمی همچنین تسهیل فرآیند ورود موقت برای توسعه تولید صادرات محور و اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی در قالب طرح رونق تولید و طرح بازسازی و نوسازی ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، سایر اقدام‌های انجام شده برای حل مشکلات این صنعت بوده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال