محسن صالحی نیا در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد عدم ثبات نرخ ارز به تمام ارکان تولید ضربه می زند

عدم ثبات در نرخ ارز قطعا می تواند برای هربخشی از تولید مشکل آفرین باشد؛ چه تولیدی که مستقیما با نرخ ارز و میزان مشارکت شرکت های خارجی سرکار دارد و چه تولیدی که غیرمستقیم با این موضوعات درگیر است.

 از یک ماه مانده به نوروز 97 و حالا تقریبا یک ماه گذشته از شروع سال جدید، نرخ ارز روزهای پرنوسان شدیدی را پشت سر گذاشت. قیمت ها لحظه به لحظه بالا می رفت و هیچ پیش بینی برای وضعیت فردای آن وجود نداشت. تا اینکه دولت تصمیم گرفت نرخی ثابت برای دلار عنوان کند. در اقدامی غیرمنتظره، معاون اول رییس جمهوری اعلام کرد نرخ ارز 4200 تومان خواهد بود. او دوشنبه شب گفت: «نرخ دلار از فردا (سه شنبه) برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خود به ارز نیاز دارند، 4 هزار و 200 تومان خواهد بود.» اما نوسانات نرخ ارز، چه مشکلاتی برای تولید و قراردادهای خارجی به همراه دارد؟ محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران، نوسانات قیمت ارز را تحلیل کرد.

*با توجه به صحبت های اخیر ترامپ درباره برجام و وضعیت دلار، مشکلی برای قراردادهای خارجی و توافق نامه ایجاد نشده است؟

قراردادها در حال پیشروی است. اما عدم ثبات در نرخ ارز قطعا می تواند برای هربخشی از تولید مشکل آفرین باشد؛ چه تولیدی که مستقیما با نرخ ارز و میزان مشارکت شرکت های خارجی سرکار دارد و چه تولیدی که غیرمستقیم با این موضوعات درگیر است. اما در واقع باید عنوان کرد که عدم ثبات نرخ ارز به طور غیرمستقیم در کلیه فعالیت های اقتصادی و تولیدی تاثیر می گذارد. چرا که به هرحال، برای هرفعالیت تولیدی مبانی قیمتی تمام شده براساس نرخ مواد اولیه و مجموعه مورد نظر برای تولید تعریف شده است.

*عدم ثبات نرخ ارز چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

اگر امروز تولیدی انجام می گیرد، مبانی قیمت آن حداقل در بورس کالایی به صورت نرخ روز ارز، با یک درصدی بالاتر یا پایین تر تعیین می شود. بنابراین عدم ثبات می تواند بر فضای رقابتی آن بخش، قیمت تمام شده و روش هایی که برای ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان وجود دارد تاثیرگذار باشد. در واقع اگر می خواهیم با واردات رقابت کنیم و یا صادرات داشته باشیم، همه تحت تاثیر نرخ ارز است.

*برای رقابت با واردات و صادرات، نرخ ارز چطور باید تعیین شود؟

اولین ایده ای که کارشناسان و مسئولان مطرح می کنند، نرخ با ثبات ارز است. شاید بحث یک هفته گذشته در همه جلسات کارشناسی، مجلس و دولت روی همین موضوع، یعنی ثبات نرخ ارز بوده است. این ضرورت حس شده و به اعتقاد من تصمیمی که برای قیمت دلار گرفته شده است، بر مبنای همین صحبت ها بوده است. اگر ثبات ارز، مبنای تصمیم گیری ها قرار گیرد، چه قراردادهایی که با طرف های خارجی داریم حالا چه به صورت جوینت ونچر و یا انتقال فناوری و روش های دیگر، می تواند در شرایط مطلوبی قرار گیرد. به هرحال بخش های مختلف و بعضا تمامی بخش ها متاثر از نرخ با ثبات ارز است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال