در کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران؛ آماده افزایش مبادلات تجاری با ایرانیم

معاون اول نخست وزیر ازبکستان، با اشاره به حجم 325 میلیون دلاری مبادلات کالایی ایران و ازبکستان در سال 2017 میلادی گفت: آماده افزایش حجم مبادلات تجاری با ایران تا سطح 500 میلیون دلار هستیم.

«آچیلبای رحمت اف» روز دوشنبه در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان در محل سازمان توسعه تجارت، افزود: حجم مبادلات کالایی دو کشور در حد امکانات و توانمندی های طرفین نیست.
به گفته این مقام ازبکستانی، توسعه متقابل همکاری های مشترک تجاری و اقتصادی دو کشور، یکی از اولویت‌های اصلی ازبکستان است و در این پیوند عواملی مانند موقعیت جغرافیایی دو کشور و امکانات تولیدی صنعتی و ترانزیتی می تواند راهگشا باشد.
وی بیان داشت: ازبکستان آمادگی دارد تا به توسعه صادرات محصولات نساجی، نخ و ابریشم، محصولات کشاورزی نظیر گردو، میوه و سبزیجات فرآوری شده، محصولات پتروشیمی مثل پلی اتیلن و پروپیلن، فرآورده های ماشین سازی، وسایل الکترونیک خانگی، اتومبیل های سواری و باری که تقاضا برای آنها در بازار ایران زیاد است، بپردازد.
وی ادامه داد: ازبکستان آمادگی دارد تا سالیانه، یک میلیون تن مواد خام نفتی از ایران وارد کند که این میزان در آینده تا سه میلیون تن افزایش خواهد یافت.
معاون اول نخست وزیر ازبکستان، توسعه حمل و نقل و ترانزیت بار بین دو کشور را تامین کننده منافع دو طرف دانست و گفت: سال گذشته بیش از 911 هزار تن بار بین دو کشور منتقل شده است.
رحمت اف یادآور شد: قرارداد کریدور ازبکستان - ترکمنستان - ایران و عمان از اهمیت بالایی برخوردار است و این پروژه، کوتاهترین مسیر قابل اعتماد و امن از آسیای میانه به کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می شود.
این مقام مسئول ازبکستانی خاطرنشان کرد: از پیشنهاد ایران برای تهیه نقشه اطلاعاتی که در آن خطوط راه آهن بنادر دریایی و جاده های کشور های عضو کریدور مشخص می شود، حمایت می کنیم.
وی پیشنهاد کرد که برای تسریع در اجرای این کریدور حمل و نقلی، توافقنامه تاسیس کریدور افغانستان که در سال 2003 بین ازبکستان، ایران و افغانستان به امضا رسیده است نیز گسترش یابد.
رحمت اف تاکید کرد: ازبکستان در این پروژه به عنوان پیمانکار اصلی و همچنین تامین کننده مالی در کنسرسیوم بین المللی شرکت خواهد کرد و در سال ۲۰۱9 میلادی به اجرای آن خواهد پرداخت.
وی همچنین با اشاره به کریدور حمل و نقل شمال - جنوب، خاطرنشان کرد: اجرای شدن این پروژه هزینه های حمل بار از هند و ایران به کشورهای اروپایی را تا ۳۰ درصد و زمان انتقال بار به این کشورها را تا ۴۰ درصد کاهش خواهد داد.
معاون اول نخست وزیر ازبکستان در خاتمه با بیان اینکه راه اندازی پرواز مستقیم بین دو کشور در توسعه روابط طرفین از جایگاه ویژه ای برخوردار است، پیشنهاد کرد، در مرحله نخست هر هفته دو پرواز بین دو کشور انجام شود.
سازمان توسعه تجارت ایران حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان را 99 میلیون دلار اعلام کرد که 58 میلیون دلار از آن به صادرات ایران و 41 میلیون دلار به واردات ایران اختصاص دارد، سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور 227 میلیون دلار اعلام شده بود و تراز تجاری ایران در این سال مثبت 47 میلیون دلار بود.
محصولات پتروشیمی، پسته، چای، انواع کف پوش و سنگ روی از جمله کالاهای صادراتی ایران به ازبکستان است.
منبع: ایرنا

 
 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال