ترکیه سال ۱۹۸۰ یک متر پارچه تولید نمی‌کرد، اما امروز در دنیا پنجم شده، چرا؟

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران می گوید: ترکیه سال ۱۹۸۰ یک متر پارچه تولید نمی‌کرد، اما امروز پنجمین تولیدکننده بزرگ دنیا و دومین تامین­ کننده اتحادیه اروپا است. واقعاً چرا اینها اینگونه شدند و ما در این وضعیت قرار داریم؟

 

در سال 1980 که من معاون اتاق بازرگانی ایران بودم رئیس جمهور ترکیه به ایران سفری کرد و بعد یک سخنرانی در اتاق بازرگانی، از او پرسیدم شما راجع به صنعت چیزی نفرمودید! گفت می‌خواهم سه کار مهم در اقتصاد انجام دهم نخست فوراً صنعت گردشگری­ را به حد اعلاء حمایت خواهم کرد، دوم صنعت خودروسازی­مان را به حد اعلاء خواهیم رساند و صنعت نساجی­ مان را هم دو چندان حمایت می کنیم با اجرایی شدن این کارها  مابقی بخش ها خودش درست می­شود، دقت کنید رئیس­ جمهور یک کشور با سه جمله سیاست کلی یک کشور را برای من توضیح داد.

 

در آن مقطع ترکیه اصلا در بخش نساجی حرفی برای گفتن نداشت اما امروز پنجمین تولیدکننده بزرگ جهانی و دومین تامین­ کننده اتحادیه اروپا است. واقعاً چرا اینها اینگونه شدند و ما در این وضعیت قرار داریم؟"

جمشید بصیری رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ایران در بخشی از گفتگوی خود با تسنیم به بلایی که تعرفه ترجیحی با ترکیه  اشاره کرد و گفت:  "در سال 2016 صادرات کشور ترکیه 11 میلیارد دلار بود و امروز سهم این کشور از کلِ صادرات جهانی 725 میلیارد دلار شده است. پاکستان در سال  2016 حدود 9 میلیارد دلار صادرات دارد، این دو کشور 10 برابر کشور ما صادرات دارند، در مورد صادرات پوشاک وضع اسفبارتر است به‌طوری که ارزش صادرات پوشاک ترکیه در سال 2016، 15 میلیارد دلار و صادرات پاکستان در سال 2016 حدود 6/5 میلیارد دلار بوده است این آمار نشان می‌دهد ترکیه به‌تنهایی 300 برابر و پاکستان 100 برابر ما در سال پوشاک صادر می‌کند. ترکیه که 1980 در بخش نساجی صفر بود امروز چه اتفاقی افتاده که در این جایگاه قرار گرفته است؟!

 علاوه بر دو رقیب منطقه­‌ای بنگلادش 28 میلیارد دلار، ویتنام 25 میلیارد دلار، اندونزی 7میلیارد دلار، کامبوج 6 میلیارد دلار صادرات دارد اما صادرات ما را ببینید.  صادرات غیرنفتی ما روی همدیگر فقط 44 میلیارد دلار است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال