۲ درصد پوشاک، قانونی وارد کشور می‌شود

​یک مقام مسوول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا می‌گوید: 2.6میلیارد دلار پوشاک به کشور قاچاق می‌شود، اما نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: با جلوگیری از ورود کالای قاچاق می‌توان ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرد، با این شیوه حتی نیازی به کمک دولت نداریم.

 

 مدیر کل بازرگانی وزارت صمت، سرپرست دفتر مبارزه با قاچاق کالا‌های هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ۹ اسفند ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی جولان پوشاک قاچاق در بازار عید پرداختند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امیر محمد پرهام فر سرپرست دفتر مبارزه با قاچاق کالا‌های هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا در ابتدا با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف سالانه گروه پوشاک شامل تمامی کالا‌های نساجی، پارچه و پتو 8.1 میلیارد دلار از نظر ارزش کالا‌های مورد نیاز مصرفی در کشور است گفت: ۵/۵ میلیارد دلار تولید داخلی پوشاک در کشور انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه 1.6میلیارد دلار از واردات پوشاک از مبادی رسمی کشور صورت می گیرد، اظهار کرد: ۲/۶ میلیارد دلار پوشاک به کشور قاچاق می‌شود، که این رقم بنابر روش شکاف عرضه و تقاضا به وجود آمده است.

 

سرپرست دفتر مبارزه با قاچاق کالا‌های هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال ۹۶، ۳۱ هزار واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفته است که ۲۰ هزار مورد آن مربوط به واحد کیف و کفش و ۵ هزار واحد مربوط به مراکز عرضه پتو است، ۲ هزار پرونده در زمینه عرضه کالای قاچاق تشکیل شده است.

 

پرهام فر با اشاره به اینکه اکنون تولید پوشاک در داخل کشور با کیفیت خوب امکان پذیر است ادامه داد: برخورد با کالای قاچاق اولویت ستاد مبارزه با قاچاق کالا است.

 

بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه از ستاد مبارزه با قاچاق درخواست می‌کنم تا به فکر ما نباشد بلکه به فکر پلمپ مراکز غیرمجاز باشد گفت: با جلوگیری از ورود کالای قاچاق می‌توان ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرد، با این شیوه حتی نیازی به کمک دولت نداریم.

 

وی با بیان اینکه ۲ درصد پوشاک به صورت قانونی وارد کشور می‌شود و این موضوع نشان دهنده این مسئله است که خوب عمل نکردیم خاطرنشان کرد: ۳۰ برند در مرکز اصناف به ثبت رسیده است.

 

شهریاری تاکید کرد: یکی از شگرد‌های که قاچاقچیان از آن سوء استفاده می‌کنند این است که مصرف کننده را به انحراف می‌کشانند.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۰ میلیون دلار از طریق یکی از مناطق آزاد پوشاک وارد کشور شد، عنوان کرد: به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که یکی از کانال‌های بسیار سهل و آسان برای ورود قاچاق به کشور مناطق آزاد است، سقف برای ورود پوشاک به مناطق آزاد تعیین شده است.

 

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بیان کرد: ورود پوشاک به مناطق آزاد باید از طریق مبادی گمرک صورت بگیرد، ۵۰ درصد از بازار پوشاک در اختیار کالا‌های قاچاق و ۵۰ درصد مختص تولید کنندگان ایرانی است، ورود پوشاک به مناطق آزاد باید ممنوع شود.

 

شهریاری با بیان اینکه ما به عنوان تولیدکننده ناظر این مسئله هستیم که برخی از دستگاه‌ها به خوبی عمل نمی‌کنند و مقاومت دارند افزود: دستورالعمل نظارت بر ثبت برند‌ها یک سال و نیم گذشته و به تمامی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت صنایع ابلاغ شده است لذا این دستورالعمل بستری را فراهم می‌کند تا از طریق آن قاچاق را از غیر قاچاق تشخیص دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از بند‌های این دستورالعمل شناسه دار کردن کالا‌هاست گفت: برند‌هایی که گواهی دریافت نکردند همچنان فعالیت می‌کنند، الان می‌بینیم که متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس فشار می‌آورند تا سقف را بشکنند.

 

شهریاری با اشاره به اینکه در مورد بند ۷ دستورالعمل چند ماه است که جلسه تشکیل می‌دهیم، اما به نتیجه‌ای نرسیده ایم افزود: متاسفانه تکلیف کالای قاچاق را در سطح عرضه مشخص نکرده‌ایم، ۵۰ درصد بازار در اختیار خودمان است این در حالی است که ۵۰ درصد باقی مانده در اختیار کالا‌های قاچاق قرار دارد، فقط توانسته‌ایم در مبارزه و رقابت نابرابر ۵۰ درصد بازار را حفظ کنیم.

 

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار کرد: متاسفانه کالا‌های ایرانی در بازار موجود است و با برچسب برند‌های خارجی به مصرف کننده عرضه می‌شود و این نشان می‌دهد که توانسته ایم کیفیت لازم را در کالاهایمان حفظ کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه در این حوزه توانسته ایم برای ۶۰۰ هزار نفر ایجاد کنیم گفت: اگر آقایان تصمیم بگیرند که جلوی قاچاق را بگیرند می‌توان ۶۰۰ هزار شغل دیگر ایجاد کرد، زمانی بود که برای پلیس انگلستان پارچه صادر می‌کردیم و یا به آلمان و کشور‌های اروپایی پوشاک صادر می‌کردیم که متاسفانه همه را از دست داده ایم.

 

عباس تابش مدیر کل بازرگانی وزارت صمت در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه از مهر ماه تمام ثبت سفارش کالا‌ها بر اساس شناسه است گفت: باید در کشور به صورت چند وجهی با قاچاق مبارزه کرد.

 

وی با بیان اینکه باید منبع اصلی قاچاق به سمت کشور را بست عنوان کرد: معافیت مناطق آزاد باید تعیین تکلیف شود و وضعیت کوله بری را ساماندهی کرد.

 

تابش با اشاره به اینکه یکی از راهکار‌های افزایش سهم تولید داخل، بالا بردن کیفیت است خاطرنشان کرد: اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا می‌تواند شفاف سازی کند و همچنین بالا بردن کیفیت یکی از رمز‌های استفاده مردم از کالای داخلی است.

 

مدیر کل بازرگانی وزارت صمت با اشاره به اینکه هیچ واحد تولیدی حق فروش کالای بدون شناسه را ندارد اظهار کرد: زمانی می‌توان گفت که با قاچاق مبارزه کردیم که بعد از شناسه کالا به بحث رهگیری کالا رسیده باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تابلو‌های خارجی و کالا‌های قاچاق برخورد می‌کند افزود: کالا باید به صورت رسمی وارد کشور شود.

 

تابش با اشاره به قانون مبارزه با قاچاق کالا گفت: در مناطق آزاد افرادی هستند که کسب و کارشان استفاده از معافیت‌ها شده است.

 

مدیر کل بازرگانی وزارت صمت با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کار فرابخشی است عنوان کرد: ما نمی‌توانیم انگشت اشاره را فقط به سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت بگیریم، این وزارتخانه اعلام می‌کند که تمام زیرساخت‌های لازم را برای شناسه دار کردن کالا‌های وارداتی دارد، ۴۳ شناسه توسط ۱۲ شرکت ثبت شده است.

 

وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان داخلی بزرگترین ضربه را از کالا‌های قاچاق خورده اند، گفت: باید از کالای ایرانی حمایت کرد، برای زیرساخت‌های شناسه کالا حمایت از واحد‌های داخلی نیاز است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال