210 هزار تن از منسوجات نساجی قاچاق است

رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان گفت: در مقابل همه مشکلاتی که وجود دارد باید گفت در مجموع 500 هزار تُن منسوجات مصرف می‌کنیم که از این مقدار 300 هزار تُن تولید داخل و 210 هزار تُن آن قاچاق است که عامل اصلی رکود در صنعت همین موضوع است.

 حبیب‌الله شاه کرمی در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی اصفهان اظهار داشت: تعداد واحدهای نساجی کشور 7900 واحد است، مجموع این واحدها 10 درصد کل صنعت را شامل می‌شود.
 
رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان  با بیان اینکه فعالیت 7900 واحد نساجی کشور برای 280 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است، افزود: در مجموع با پوشاک و مابقی 880 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است، همچنین صادرات 880 میلیون دلار و واردات یک میلیارد و 500 میلیون دلار است.
 
 
به گزارش تسنیم ، رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان تصریح کرد: تعداد کل واحدهای صنعتی استان اصفهان 9100 واحد است و واحدهای نساجی استان اصفهان 2300 واحد در مجموع 25 درصد از کل واحدهای صنعتی استان اصفهان نساجی است که 27 درصد اشتغال استان اصفهان را در برمی‌گیرد.
 
 
وی ادامه داد: مجموع نفراتی که در صنعت به صورت رسمی از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز دارند 57 هزار نفر و واحدهای دارای شناسنامه صنعتی 6 هزار واحد و 36 هزار نفر است، بافندگی‌ها در دیگر مناطق 24 هزار نفر است که در مجموع 117 هزار نفر در استان اصفهان در این صنعت کار می‌کنند.
 
 
شاه کرمی بیان کرد: به صورت کلی اگر به وضعیت سرمایه‌گذاری نگاه کنیم 5 درصد سرمایه‌گذاری کل کشور به نساجی اختصاص دارد و در مقابل 13 درصد اشتغال ایجاد کرده است یعنی با یک سرمایه‌گذاری کم می‌توانیم یک اشتغال مناسب برای این صنعت داشته باشیم.
 
 
وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون نفر درگیر صنعت هستند، تصریح کرد: وقتی وضعیت نساجی خوب است سایر صنایع هم وضعیت خوبی دارند، از این رو وقتی وضع صنعت خوب باشد حال استان هم خوب است.
 
 
رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان خاطرنشان کرد: دلیل اینکه وضعیت صنعت در استان اصفهان خوب نیست این است که متوسط بیکاری در استان 2.6 از متوسط کشور بالاتر است، از این رو باید گفت در ایران 12.6 درصد بیکاری داریم ولی در استان اصفهان 15.1 درصد است، همچنین 2.6 درصدی که اصفهان بیشتر است یعنی 49 درصد افراد بیکار تحصیل کرده هستند.
 
 
وی ادامه داد: 75 درصد فرش ماشینی و 60 درصد پارچه چاپ شده و 90 درصد باند و گاز 50 درصد الیاف مصنوعی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود.
 
 

210 هزار تن از منسوجات قاچاق است

 
 
شاه کرمی گفت: در مقابل همه مشکلاتی که وجود دارد باید گفت در مجموع 500 هزار تُن منسوجات مصرف می‌کنیم که از این مقدار 300 هزار تُن تولید داخل و 210 هزار تُن آن قاچاق است که عامل اصلی رکود در صنعت همین موضوع است.
 
 
وی با بیان اینکه سالانه 400 میلیون دلار بابت منسوجات قاچاق وارد کشور می‌شود، اظهار داشت: آمار HS می‌گوید در دنیا هر کالایی از هر مبدأ حمل شود این کد را دریافت کرده و باید مقصد را مشخص کنند در آمار یونیدو مطرح می‌کند که 270 هزار تُن منسوجات به سمت ایران حمل شد اما گمرک مطرح می‌کند آمار ما 47 هزار تن است.
 
 
رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان ادامه داد: براساس کد HS قرار بود در اسفندماه سال 94 هرکالا و منسوجات یک طرح داشته باشند و گمرک و شخص وارد کننده مشخص باشد اما متأسفانه تاکنون این اقدام اجرا نشده است.
 
 
وی بیان کرد: ما 300 هزار تُن تولید داخل داریم اما در بازار 30 درصد آن مارک ایرانی می‌خورد، کالای ایرانی کیفیت بالا دارد اما اتیکت خارجی بر روی آن زده می‌شود.
 
 
شاه کرمی با بیان اینکه 40 درصد واردات داریم که از نظر ارزش 60 درصد است، اضافه کرد: مؤسسه‌ای بسیار دقیق در دنیا مطرح می‌کند که در ایران 30 هزار میلیارد تومان منسوجات مصرف می‌شود که 11 هزار میلیارد تومان آن تولید داخل است و 20 هزار میلیارد تومان آن از خارج وارد می‌شود.
 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال