مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت:70 درصد صنعت فرش ماشینی کشور در کاشان است

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از رشته‌های بزرگ در صنعت نساجی فرش ماشینی است که حدود 70 درصد آن در کاشان در حوزه استحفاظی اصفهان است که مواد اولیه آن‌ها الیاف اکریلیک بوده و 100 هزار تُن الیاف اکریلیک وارد می‌کنند

 گلنار نصراللهی  در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی اصفهان با اشاره به قانون 1343 حمایت از واحدهای صنعتی اظهار داشت: امیدوارم واحدهای صنعتی ما هیچ‌گاه از این قانون استفاده نکنند.

 

وی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی افزود: اصل 44 باید عملکرد بهتری داشته باشد اگر هم ایراداتی داشته باید نظارت بر آن بهتر اجرا می‌شد، پلی اکریل یکی از مواردی است که در اصل 44 با مشکلاتی روبه‌رو بوده است. 

 

به گزارش تسنیم، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وضعیت پلی اکریل نباید به وضعیت صنعت نساجی گره بخورد، تصریح کرد: از آن جایی که در بحث خصوصی‌سازی این شرکت مشکلاتی رخ داده این صنعت با مشکل روبه‌رو شده که راه‌حل‌هایی برای خروج از مشکلات صنایع وجود دارد و امیدواریم با کمک مقامات استان‌ها راهکارها هر چه سریع‌تر صنایع را نجات دهد.

 

وی با بیان اینکه وضعیت پلی اکریل برای وزارت صنعت، معدن و تجارت مهم است، ادامه داد: همچنین وضعیت 2500 کارگر این کارخانه مادر و نیز حفظ اشتغال موجود برای ما بسیار مهم است و تمام تلاشمان را برای نجات این کارخانه خواهیم کرد.

 

نصراللهی با بیان اینکه صنعت نساجی دچار تغییر و تحولاتی شده است، گفت: کارخانه‌هایی می‌توانستند به فعالیت خود ادامه بدهند که با تحولات روز به جلو حرکت کردند، همچنین وضعیت صنعت نساجی می‌توانست نگران کننده‌تر باشد.

 

وی بیان کرد: می‌توانستیم به جای اینکه 900 میلیون دلار صادرات در صنعت نساجی داشته باشیم 2 یا 3 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم اما در حال حاضر 90 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری‌ در صنعت نساجی وجود دارد که 95 درصد آن مربوط به بخش خصوصی بوده که تمامی این موارد از مزیت‌های صنعت نساجی است.

 

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در قسمت‌هایی کوتاهی کردیم که اکنون به دنبال جبران آن هستیم، بیان کرد: در بخش پوشاک باید به مد و طراحی توجه می‌کردیم که در این راستا کوتاهی صورت گرفته است اما وزارت صنعت و وزارت ارشاد در تلاش هستند تا فضاسازی‌هایی در این راستا انجام داده و بعد از آن بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کند.

 

وی خاطرنشان کرد: تمام مطالبی که بخش‌های خصوصی در سمینارها عنوان کردند سبب شده که صنعت نساجی مورد توجه قرار بگیرد، از این رو باید گفت تمام حواس متوجه صنعت نساجی است.

 

نصراللهی با بیان اینکه باید این مطلب که صنعت نساجی دارای توجیه اقتصادی نیست را از ذهن‌ها پاک کنیم، گفت: با دلیل و مدرک می‌گوییم که صنعت نساجی دارای توجیه است، ما با تعداد 2 میلیون و 200 هزار دوکی که در صنایع نساجی داریم به نسبت صادرات خوبی انجام می‌دهیم.

 

70 درصد صنعت فرش ماشینی کشور در کاشان است

 

وی افزود: یکی از رشته‌های بزرگ در صنعت نساجی فرش ماشینی است که حدود 70 درصد آن در کاشان در حوزه استحفاظی اصفهان است که مواد اولیه آن‌ها الیاف اکریلیک بوده و  100 هزار تُن الیاف اکریلیک وارد می‌کنند.

 

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت براین اساس هستیم که آن‌ چه در داخل با کیفیت مناسب تولید می‌شود را استفاده کنیم از این رو معتقدم که واردات نخ و پارچه باید تا حدودی محدود شود و انجمن‌ها و تشکل‌های صنعت نساجی باید تلاش و پیگیری‌های خود را در این خصوص بیشتر کنند، تا بطور دقیق بدانیم چه محصولاتی در داخل تولید میشود و چه محصولاتی باید وارد شود.

 

نصراللهی با اشاره به اولویت تولید در داخل کشور گفت: همچنین مصرف داخلی کشور با کیفیت مشابه یکی از اولویت‌های ما است و باید به این نکته توجه داشته باشیم.

 

وی بیان کرد: براساس برآوردهای ما در زمینه صنعت نساجی اگر قصد رفع نیاز 90 درصدی تولید داخل را داشته باشیم حداقل نیازمند 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در داخل کشور هستیم.

 

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمار واردات ماشین‌آلات صنعت نساجی نشان می‌دهد که سالانه حدود 250 میلیون دلار واردات ماشین‌آلات داریم گفت: در 9 ماهه سال گذشته 170 میلیون دلار و 9 ماهه سال جاری 300 میلیون دلار واردات ماشین‌آلات داشتیم که این آمار نشان دهنده افزایش 2 برابری ماشین‌آلات است.

 

وی ادامه داد: توجهات به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی است اما از طرفی جای نگرانی دارد چرا که برخی از واردات مربوط به ماشین‌آلات دست دوم است.

 

گمرک را برای نخستین بار در مناطق آزاد مستقر کردیم

 

نصراللهی با بیان اینکه اقدامات مثبت و خوبی در وزارت‌خانه برای محدودسازی واردات بی رویه چه از طریق قانونی و چه از طریق قاچاق انجام شده است، گفت:  یکی از مهمترین این اقدامات اجرای دستورالعمل مربوط به ساماندهی ثبت نمایندگی برندهای خارجی و همچنین استقرار گمرکات در مناطق آزاد و ایجاد محدودیت و ثبت واردات محصولات نساجی در این مناطق می باشد.

 

وی با بیان اینکه بی‌ مهری‌ها به صنعت نساجی کمتر شده که در این راستا امیدواریم تأمین اجتماعی و مالیات بر ارزش افزوده نیز برطرف شود، بیان کرد: لزوم بازسازی و نوسازی باید با ریال و دلاری باشد که سرمایه‌گذار نسبت به آن برای سرمایه‌گذاری رغبت داشته و در این زمینه به نتیجه برسد.

 

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بحث بازسازی و نوسازی در کل صنایع با اولویت صنعت نساجی در دستور کار وزارت‌خانه است از این رو طرح آن آماده شده و سازمان‌های توسعه‌ای آماده هستند تا مواردی که بخش خصوصی نیاز دارد به آن‌ها کمک کنند.

 

وی تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری 16 هزار میلیارد تومان برای طرح رونق تولید و همچنین 4 هزار میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی صنعت در کشور تخصیص داده شده است .

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال