پیش‌بینی اکونومیست از رشد آهسته و پیوسته اقتصاد جهانی رشد 5.6 درصدی اقتصاد ایران در سال 2018؛ بخش خدمات در صدر

بر اساس پیش‌بینی‌های واحد اطلاعات هفته‌نامه معروف اکونومیست، اقتصاد جهان در سال جاری میلادی رشدی 2.7 درصدی را تجربه خواهد کرد که تنها 0.2 نقطه درصد کمتر از نرخ رشد 2.9 درصدی سال 2017 است.

اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر توانسته است با نرخ رشدی ملایم اما پایدار، دوران نقاهت پس از بحران مالی سال 2008 را پشت سر گذاشته و کاملاً بهبود یابد. به نظر می‌رسد که این روند آهسته و پیوسته در سال 2018 نیز ادامه داشته باشد؛ بر اساس پیش‌بینی‌های واحد اطلاعات هفته‌نامه معروف اکونومیست، اقتصاد جهان در سال جاری میلادی رشدی 2.7 درصدی را تجربه خواهد کرد که تنها 0.2 نقطه درصد کمتر از نرخ رشد 2.9 درصدی سال 2017 است.

مطابق روند سال‌های اخیر، چین بار دیگر بیشترین نقش را در رشد اقتصاد جهان ایفا خواهد کرد؛ انتظار می‌رود دومین اقتصاد بزرگ جهان (بر اساس تولید ناخالص داخلی اسمی) در سال 2018 نرخ رشدی معادل 5.8 درصد داشته باشد و تقریباً یک‌سوم رشد اقتصاد جهانی را به‌تنهایی رقم بزند. البته نرخ رشد انتظاری چین در سال جاری میلادی دقیقاً 1 نقطه درصد کمتر از نرخ رشد تحقق‌یافته آن در سال گذشته خواهد بود که این مسئله تا حد زیادی به تلاش دولت برای مهار رشد لجام‌گسیخته اعتبارات و بدهی‌ها ارتباط دارد؛ تلاشی که ولو به‌صورت موقت، کاهش نرخ رشد اقتصادی چین را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. بدین ترتیب همسایه چین یعنی هند با نرخ رشد انتظاری 7.8 درصد، کماکان جایگاه نخست خود را به‌عنوان سریع‌ترین اقتصاد بزرگ جهان (از لحاظ نرخ رشد) حفظ خواهد کرد. از طرفی کشورهای جنوب شرق آسیا نیز احتمالاً سال خوبی را پشت سر خواهند گذاشت و انتظار می‌رود کشورهای ویتنام، کامبوج، میانمار و لائوس همگی نرخ رشد بالاتر از 6 درصد را تجربه کنند.

در این میان کشورهای پیشرفته طبیعتاً نمی‌توانند به ثبت چنین نرخ‌های رشد بالایی و رقابت با اقتصادهای نوظهور در این زمینه خاص امیدوار باشند. بااین‌وجود، اغلب کشورهای توسعه‌یافته قادر خواهند نرخ رشد اقتصادی نزدیک به 2 درصد را محقق نمایند؛ نرخ رشدی که اگرچه برای اقتصادهای درحال‌توسعه نشانه خطر است اما برای کشورهای توسعه‌یافته، از سلامت نسبی اقتصاد حکایت دارد. پیش‌بینی می‌شود که حتی اقتصاد ایتالیا که مدت‌هاست روند مطلوبی را طی نمی‌کند نیز در سال 2018 به نرخ رشد قابل‌قبول 1.4 درصدی دست یابد.

اگرچه واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی اکثر کشورهای جهان در سال 2018 افزایش یابد، اما کارشناسان این واحد از چهار کشور نیز نام برده‌اند که انتظار می‌رود سال جاری را با رشد اقتصادی منفی به پایان برسانند. کشور بحران‌زده ونزوئلا که بر اثر سوء مدیریت و سیاست‌گذاری‌های غلط همچنان با نرخ تورمی نجومی دست‌وپنجه نرم می‌کند، احتمالاً در سال 2018 بدترین عملکرد اقتصادی را در بین کلیه کشورهای جهان خواهد داشت و تولید ناخالص داخلی‌اش حدود 11.9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت. همچنین انتظار می‌رود کره شمالی نیز که به دلیل برنامه‌های بلندپروازانه خود برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد، در سال جاری میلادی رشد اقتصادی منفی یک درصدی را به ثبت برساند. دیگر کشوری که احتمالاً کاهش قابل‌توجهی را در تولید ناخالص داخلی خود شاهد خواهد بود، کشور پورتوریکو است که البته از لحاظ تقسیمات سیاسی جزو خاک آمریکا محسوب می‌شود. بسیاری از نقاط پورتوریکو هنوز با قطعی برق مواجه هستند و سایه طوفان ماریا که در اواخر تابستان سال 2017 در این جزیره رخ داد، کماکان بر اقتصاد آن سنگینی می‌کند به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود اقتصاد پورتوریکو در سال جاری حدود 8 درصد کوچک‌تر شود.

واحد اطلاعات اکونومیست نرخ رشدی در حدود 5.6 درصد را برای اقتصاد ایران در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده است که بخش خدمات بیشترین نقش را در دستیابی به این نرخ رشد ایفا خواهد کرد. انتظار می‌رود نرخ رشد بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی ایران به ترتیب 7.5، 2.1 و 1.7 درصد باشد.

 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال