استان البرز در حوزه پوشاک صادرات ندارد

دلایل مختلفی برای وضعیت نامناسب پوشاک در البرز وجود دارد از واردات بی‌رویه پوشاک، قاچاق کالا، عدم نظارت کافی دستگاه‌های مسئول, عدم فرهنگ‌سازی مناسب در بین مردم و نبود حمایت کافی از طراحان مدولباس داخلی که سبب شده صادرات پوشاک البرز «صفر» باشد.

 صنعت پوشاک از  صنایع با ارزش افزوده بالا، اشتغال آفرین و ارزآور در کشور حساب می‌شود، ولی این صنعت بزرگ که می‌تواند از مواردی باشد که در صادرات غیرنفتی ایران تاثیر چشمگیری داشته باشد، اسیر سه موضوع قاچاق، عدم حمایت دستگاه‌ها و کافی نبودن نظارت بر صنعت و واردات پوشاک شده است. استان البرز نیز از دیرپا قطبی برای ساخت پوشاک مرغوب و با کیفیت است که نمونه بزرگ  و معروف آن در ایران، پارچه مقدم بود که دیگر هیچ نمادی از رونق گذشته را ندارد.

 

 به گزارش خبرگزاری تسنیم،   قاچاق پوشاک و حجم واردات کمر به نابودی پوشاک کشور و استان البرز بسته است. از سوی دیگر پوشاکی که بیشتر از مبادی غیرقانونی وارد استان البرز می‌شود دارای پوشش نامناسب و مغایر با سبک ایرانی-اسلامی است و در مواقعی علائم شیطان پرستی و فرقه گرایی در پوشاک و البسه در البرز نیز دیده می‌شود. 

 

بر اساس تبصره ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان‌ها به ریاست "استاندار" و زیر نظر ستاد و حسب مورد با اعضای متناظر ستاد تشکیل می‏‌شود.

 

بر همین اساس وظایف کمیسیون‌های استانی عبارت است از: برقراری هماهنگی بین رده‌های استانی و دستگاه‌های عضو در راستای اجرای وظایف قانونی، مصوبات و تصمیمات ستاد، نظارت و پیگیری اجرای وظایف قانونی است.

کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان‌های سراسر کشور در سه سطح طبقه‌بندی شده‌اند که بر اساس شاخص‌های تعیین سطوح استانی عبارتند از موقعیت جغرافیایی استان، جمعیت، تعداد شهرستان‌ها، میزان آلودگی به قاچاق، نوع کالاهای قاچاق، محل انباشت یا توزیع یا مصرف و یا ترانزیت کالاهای قاچاق، تعداد ایست و بازرسی‌ها، پاسگاه‌ها و گلوگاه‌ها، محورهای مواصلاتی و ترانزیتی استان، ظرفیت‌های اقتصادی استان، میزان فعالیت‌های اقتصادی و وضعیت اشتغال است.

 

با توجه به  مواردی که اشاره شد البرز جایگاه ویژه‌ای باید در مقابله با قاچاق کالا داشته باشد و در همین راستا  البرز بعد از استان‌های مرزی در سطح دوم کشور برای مبارزه با قاچاق کالا قرار دارد.

 

انبارهای استان البرز ساماندهی شود

 

در همین موضوع رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز گفت: برای مقابله جدی‌تر با قاچاق کالا باید تسریع ساماندهی انبارهای استان در اولویت کار دستگاه‌های اجرایی متولی قرار گیرد.

 

علی اکبر زارعی‌نژاد با بیان اینکه امروز با تشکیل قرارگاه مرکزی مبارزه با قاچاق در البرز به دلیل ویژگی‌های خاص این استان به هسته درونی قاچاق توجه شده است، افزود: مبارزه با قاچاق سازمان یافته در اولویت کاری دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و انتظامی استان البرز است. 

 

وی با اشاره به اینکه برگزاری نشست‌های فرهنگی کمیسیون قاچاق کالا و ارز، درصدد توسعه طرحهای آگاهی‌بخشی و پیشگیری است، افزود: لازم است تدابیر جدی در این زمینه از سوی سایر دستگاههای اجرایی صورت گیرد و دستگاه‌ها باید از موازی‌ کاری پرهیز و همسو با سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب کمیسیون عمل کنند و در 9 ماهه گذشته نیز با اقدامات انجام شده حجم کشفیات به بیش از 900 میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با 9 ماه نخست سال 95 رشد 33 درصدی را نشان می‌دهد.

 

زارعی‌نژاد با تاکید بر اینکه به اعتقاد ما مبارزه با پدیده قاچاق در استان البرز از دو بعد ملی و استانی قابل تحلیل، پژوهش و ارزیابی است، عنوان کرد: اولویت بخشی و پیش بینی برنامه‌های فرهنگی متنوع و گسترده در راستای فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع رسانی به منظور ایجاد مشارکت عمومی جامعه در حمایت و تشویق به خرید کالاهای با کیفیت ایرانی و به ویژه تولیدات استان و نیز عدم مصرف کالای قاچاق، را در دستور کار کمیسیون است.

 

از سوی دیگر از امسال الزام واردکنندگان کالا به دریافت کد شناسه و در پی آن کد رهگیری یکی از راهکار‌های دولت برای مقابله سیستمی با قاچاق پوشاک است و براساس آمار گمرک ایران در  مدت 9 ماهه امسال  به میزان 3 هزار تن انواع پوشاک به ارزش 39 میلیون دلار به کشور‌های مختلف صادر شده که این میزان با توجه به ظرفیت کشور بسیار کم است.

 

گمرک از مبادی است که نقش تعیین کننده در واردات و صادرات کالا دارد و به همین دلیل علی اصغر بناساز سرپرست اداره گمرک استان البرز ، با اشاره به اینکه از اسفند ماه سال گذشته بخش‌نامه‌ای به گمرک اعلام شد که محدودیت‌هایی در این باره در نظر گرفته شد، اظهار داشت: وارادات پوشاک به استان البرز منوط به ثبت نمایندگی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است و واردات پوشاک توسط اشخاص در این قانون ممنوع شد.

 

صادرات پوشاک از گمرک  استان البرز نداشته‌ایم

 

بناساز با تاکید بر اینکه گمرک تنها متولی انجام مراحل واردات و صادرات بر اساس قانون است، گفت: برای صادرات پوشاک از گمرک استان البرز تاکنون تقاضایی وجود نداشته و صادرات پوشاک از گمرک استان البرز نداشته‌ایم.

 

سرپرست گمرک استان البرز با بیان اینکه تمام پوشاک وارداتی که ثبت سفارس دریافت می‌کنند در گمرک بررسی می‌شود، ادامه داد: اگر پوشاکی دارای تصاویر نامناسبی باشد که با فرهنگ اسلامی مغایر است، اجازه ترخیص داده نمی‌شود و تاکنون موردی نیز اینگونه نبوده است.

 

وی با اشاره به اینکه پوشاکی ممکن است در بازار به صورت نامناسب باشد ولی از مبادی گمرک وارد نشده است، تصریح کرد: با افزایش تعرفه کالایی مانند پوشاک به شکل نامعقول و حساب نشده، اشتیاق برای قاچاق کالا بیشتر می‌شود و باید بررسی‌های دقیق در موضوع تعرفه‌های وارداتی انجام شود.

 

قاچاق کالا از مبادی غیررسمی در کشور بسیار چشمگیر است و استان البرز به دلیل اینکه یکی از رگ‌های حیاتی و مواصلاتی در کشور محسوب می‌شود قاچاق را با تمام وجود لمس می‌کند؛ به همین منظور سراغ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز رفته تا در این‌باره با وی گفت‌وگو کنیم.

 

پوشاک جزو پنج کالا اول در کشفیات قاچاق در البرز است

 

علی اکبر مختاری ، با بیان اینکه «پوشاک» جزو پنج کالای اول استان البرز در کشفیات قاچاق است، اظهار کرد: پوشاک یکی از کالاهایی است که قاچاق بسیار بالایی دارد و بخشی از پوشاک قاچاق، خارجی است که بیشتر از ترکیه و چین وارد کشور می‌شود و اگر پوشاکی اسناد نداشته باشد نیز کالای قاچاق است.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز با اشاره به اینکه برخی کالاها در استان البرز انباشت شده و استان البرز بارانداز این نوع کالاها نیز است، افزود: لباس‌های دسته دوم معروف به «تاناکورا» جزو کالاهای مشروط واردات است و وزارت بهداشت این البسه را به هیچ وجه تایید نمی‌کند و استان البرز اولین استانی نیز در کشور بود که طرح مقابله با پوشاک دسته دوم را اجرا کرد و 85 درصد این نوع لباسها جمع‌آوری شده است ولی برخی کارگاه‌ها باز هم به صورت مخفیانه انباشت و تولید دارند و بیشترین حوزه کشفیات قاچاق پوشاک البرز در زمینه لباسهای تاناکورایی است.

 

 

وی ادامه داد: قانونی نیز وجود دارد که لباسهایی که ناهنجار و مغایر با سبک ایرانی اسلامی باشد نیز در حکم لباسهای قاچاق است و در این رابطه نیز موارد اینگونه ضبط و پلمب خواهد شد و دو واحد نیز در هفته  قبل در کرج پلمب شد ولی اقدامات در این بخش کافی نیست و باید کارهای بیشتری در این موضوع انجام شود.

 

مختاری با تاکید بر اینکه برخی افراد از برندهای خارجی سوءاستفاده کرده و آنها را به صورت بدل تولید می‌کنند، عنوان داشت: تمام طرحهای عملیاتی مانند بررسی انبارهای کالای قاچاق با حمایت نیروی انتظامی اجرا شد و این طرحها در کمیسیون قاچاق  کالا و ارز استان بررسی می‌شود و آموزشهایی نیز برای قطع کردن کالای قاچاق و طرح پیشگیرانه برای فرهنگ سازی عدم استفاده از کالای قاچاق انجام شده است.

 

99 درصد کالای قاچاق پوشاک از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود

 

وی با بیان اینکه هیچ کدام از پروندهای کشف شده در قاچاق پوشاک مبدا گمرک و قانونی ندارد، گفت: 99 درصد کالاهای قاچاق پوشاک در استان البرز از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود.

 

فرهنگ‌سازی برای عدم استفاده مردم از کالاهای قاچاق بسیار اهمیت دارد و برندهایی هستند که بیشتر بدل و تقلبی بوده و اینکه پیگیری برای استفاده مردم از کالاهای ایرانی از وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان است تا با ایجاد نمایشگاه یا فرهنگ‌سازی مناسب مردم را در استفاده از کالای ایرانی ترغیب و برندهای تولیدکننده ایرانی را به مردم معرفی کند.

 

برای اطلاع از نوع فرهنگ‌سازی که در این مدت اداره ارشاد در این‌باره انجام داده است، زهرا حسینی معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز ، با بیان اینکه قدم اول در البرز باید تشکیل کارگروه مد و لباس به ریاست استاندار باشد، گفت: تاکنون این کارگروه مد ولباس که باید نظارت بر تولید، طراحی و عرضه پوشاک داشته باشد تشکیل نشده است و کمک خوبی با تشکیل این کارگروه برای اجرای قوانین در این مورد انجام می‌گیرد. 

 

حسینی با اشاره به اینکه نمایشگاه مد ولباس ایرانی در سال 91  با تشکیل 90 غرفه و حضور 110 طراح مد و لباس در کنار نمایشگاه کتاب برگزار شد، افزود: شهریور 96 نیز به صورت محدود توسط طراحان مد ولباس جشنواره‌ای برگزار شد که کارگاه‌های آموزشی خوبی در این باره نیز در این جشنواره برپا شد و در دانشگاه فرهنگ و هنر و علمی کاربردی نیز طراحی برای ایجاد سبک ایرانی اسلامی  وجود دارد.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز با بیان اینکه، البرز طرحهای بسیار خوب مد ولباس در سطح بین‌المللی دارد، تصریح کرد: حمایت از تولیدکنندگان و طراحان مد ولباس به صورت مناسب انجام نشده است و متاسفانه در دو جشنواره مد و لباس تبلیغات خوبی برای مردم صورت نگرفت و به حوزه مد ولباس واقعا کم پرداخته می‌شود و در ضمن تبلیغات برای اجناس خارجی در حوزه پوشاک زیاد است و صدا و سیما و رسانه‌ها باید از مد و لباس ایرانی بیشتر حمایت کنند.

 

تولیدات داخلی مد و لباس حمایت مناسبی نمی‌شود

 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه مهم ترین معضل فرهنگی در بخش پوشاک و مد ولباس چه موردی است، عنوان کرد: ما ایده‌هایی برای جایگزینی مد و لباس های سبک رقیب نداشته‌ایم و اگر هم طرح در کشور و استان البرز باشد مورد حمایت قرار نگرفته و بازاری برای طراحان و تولیدکنندگان پوشاک فراهم نشده است و تولید داخلی به دلیل عدم حمایت، گران تر از پوشاک خارجی تمام می‌شود.

 

تولید پوشاک در استان البرز اسیر پیچ و خمهای بسیاری است، که "ثوب به ثوب" پوشاک را به ورطه تعطیلی می‌کشاند و عملا بازار در اختیار قاچاق و سبک فرهنگی بیگانه قرار می‌گیرد و در نهایت به بیکاری بیشتری در استان البرز می‌انجامد و روز به روز مردم ایران را در چاله استفاده از پوشاک خارجی سوق می‌دهد و کارگاه‌های کوچک و زودبازده استان البرز در ورطه تعطیلی قرار می‌گیرند.

 

یکی از افرادی که تولیدکننده پوشاک ایرانی در استان البرز بود و با واردات بی‌رویه امروز بیکار شده است به خبرنگار تسنیم، گفت: از زمانی که  اجناس چین و ترکیه به طور بی‌رویه  به کشور وارد شد،  دیگر مردم تمایلی به خرید پوشاک ایرانی ندارند و از طرفی دیگر پوشاک قاچاق به دلیل سود سرشار برای دلالان بلایی به جان بازار است و به دلیل قیمت پایین تر بازار پوشاک داخلی را به تعطیلی کشاند.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره حمایت از برندهای داخلی و کارگاههای زودبازده، بیان کرد: ما که حمایت ندیده‌ایم و هیچ مسئولی حمایت جدی از کارگاه تولیدی پوشاک نکرد و تسهیلات بانکی نیز برای تولیدی پوشاک موردی را من سراغ ندارم که دریافت کنیم.

 

نظام مقابله با قاچاق در استان البرز باید بازنگری شود

 

موضوع قاچاق کالا در استان البرز به قدری داغ شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که به عنوان معین اقتصاد مقاومتی استان البرز تعیین شده است در شورای اداری استان البرز با حضور معاون اول رئیس جمهور، با بیان اینکه مقابله با قاچاق در استان البرز حائز اهمیت است، گفت: استان البرز بارانداز استان تهران است و نظام مقابله با قاچاق در استان البرز باید بازنگری و  فضای قاچاق کالا در البرز ناامن شود.

 

در همین رابطه  و برای مقابله با این پدیده نامبارک رئیس پلیس آگاهی استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه طرح پوشاک اجرایی شد و توفیق بسیاری داشت،  بیان کرد: در استان البرز 7 هزار واحد صنفی پوشاک وجود دارد که هدف از این طرح مبارزه با البسه با تصاویر نامتعارف و قاچاق است.

 

صفایی با بیان اینکه به جهت ساماندهی فروشندگان واحدهای صنفی پوشاک در بحث بانوان و آقایان، منشور اخلاقی در اصناف تهیه و به آنها ارائه شده است، اضافه کرد: در مورد واحدهای صنفی مزاحم در معابر هم برنامه‌هایی اجرا شده است.

 

 دلایل مختلفی برای وضعیت نامناسب پوشاک در استان البرز وجود دارد، از واردات بی‌رویه گرفته تا قاچاق کالا و عدم نظارت کافی دستگاه‌های مسئول. اتحادیه پوشاک نیز باید در این  مورد کارهای بیشتری کند و طرح‌های بیشتری برای صنف پوشاک البرز و رونق بیشتر آن‌ها  ارائه و پیگیری کند.

 

عدم حمایت مسئولان از تولیدات داخلی به صورت مناسب و  عدم فرهنگ‌سازی برای استفاده نکردن از کالای قاچاق و عدم حمایت از طراحان مد ولباس به این نتیجه رسیده که نه تنها صادرات پوشاک البرز صفر است بلکه بازار داخل نیز در چنگال ثوبهای پوشاک خارجی و قاچاق است.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال