فعالیت ۵۰ درصدی صنایع کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهارنظری اعلام کرد در حال حاضر صنایع فعال کشور به‌صورت نصفه و نیمه در حال فعالیت هستند، به‌طوری که فقط ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی کشور با ظرفیتی بیش از ۵۰ درصد فعالیت دارند.

محمد شریعتمداری همچنین از افزایش صدور جوازهای تاسیس در کشور خبر داد و افزود: افزایش صدور جوازهای تاسیس نشانگر میل به سرمایه‌گذاری در کشور است و به‌رغم مشکلات موجود اما تقاضا برای ایجاد واحدهای صنعتی در ۹ ماه اول امسال ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشت.



به گزارش دنیای اقتصاد ، وزیر صنعت، معدن و تجارت  در مراسم افتتاح یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی نظرآباد افزود: به‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات ایجاد شده برای توسعه کشور در سال‌های گذشته صنعت کشور به خصوص در دوره ابتدای دولت تدبیر و امید، روند روبه رشد خود را آغاز کرده است، به‌طوری که رشد منفی ۱۰ درصدی بخش صنعت قبل از دولت یازدهم، در پنج ماه منتهی به مرداد امسال به مثبت ۵ درصد رسیده است و روند روبه بهبود خود را سپری می‌کند. 

 

شریعتمداری همچنین با اشاره به اینکه یکی از معضلات اساسی واحدهای تولیدی نرخ بالای سود بانکی است نیز عنوان کرد: نرخ سود بالای ۲۳ درصدی، واحدهای صنعتی را با مشکل مواجه کرده و نرخ بازده در واحدها پاسخگویی سود بانک‌ها نیست و با این شرایط انتظار می‌رود کاهش نرخ بهره متناسب با تورم در شورای پول و اعتبار مطرح شود.

 

شریعتمداری تاکید کرد: موسسات مالی و اعتباری راغب به پرداخت اعتبار به واحدهای زود بازده هستند و برای واحدهای صنعتی بزرگ شرایطی را برای تسهیل به‌طور ویژه در نظر ندارند.

 

شریعتمداری بر کاهش نرخ سود تا نزدیکی نرخ تورم یا تامین یارانه سود تسهیلات اعطایی به سیستم صنعتی به‌عنوان دو پیشنهاد در این زمینه تاکید کرد و افزود: موسسات پولی و اعتباری و واحدهای بانکی علاقه‌مند به پرداخت منابع مالی خود برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی یا فعالیت‌های تجاری زودبازده هستند، اما اشتیاق در سیستم بانکی برای پرداخت اعتبار به فعالیت‌های توسعه‌ای و به خصوص صنعتی و معدنی(به سبب بلندمدت‌تر بودن) محدود است که امیدواریم این مشکلات از سر راه واحدهای صنعتی برداشته شود.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال