برجام چرخ مبادلات بین المللی صنعت نساجی را به حرکت درآورد

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک گفت: پس از برجام با حل مشکلات مبادلات بین المللی، صنعت نساجی در زمینه واردات، صادرات و نصب ماشین آلات جدید گسترش یافت و بسیاری از مشکلات مالی و بانکی برطرف شد.

افسانه محرابی با اشاره به دوران تحریم و مشکلات آن افزود: در طول تحریم منابع پشتیبان صنعت نساجی از نظر تکنولوژی روز و مواد اولیه تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفت و باعث شد که صنعت ما نتواند برنامه ریزی های از پیش تعیین شده خود را به اجرا درآورد. 


به گزارش ایرنا، وی اظهارداشت: در دوران تحریم ارتباط با کشورهای پیشرفته، تولیدکننده ماشین آلات نساجی، منابع اصلی تامین مواد اولیه و نیز مراکز مشاوره های فنی و دانش روز از دسترس ما خارج و موجب درجا زدن صنعت شد. 


مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت  بیان کرد: وجود محدودیت ها در آن دوران ضمن اینکه باعث شد نیاز صنعتگران تامین نشود بلکه شاهد سوء استفاده های بسیاری از کشورها در آن شرایط بودیم. 


مهندس محرابی با اشاره به اینکه در آن دوران در زمینه فروش محصولات نساجی به کشورهای خارجی هم مشکل داشتیم، گفت: مشکلات نقل و انتقال پول در سطح جهانی و تحریم مالی بخش عمده ای از بازارهای جهانی را بر روی ما بسته یا محدود کرد. 


وی تاکید کرد: در حال حاضر با حل مشکلات تبادلات بین المللی، صنعت نساجی در زمینه های واردات، صادرات و نصب ماشین آلات جدید گسترش پیدا کرده و مشکلات مالی و بانکی بهتر شده است. 



مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ابراز امیدواری کرد که با تلاش های صورت گرفته برای برقراری روابط منطقی با جهان که دستاورد بزرگی برای کشور بوده تاثیرات بیش از پیش به جای گذارد. 


وی درباره آمار صادرات و واردات صنعت در طول این 2 سال گفت: صادرات در سال 1395 نسبت به پارسال از نظر وزنی 10 درصد رشد و از نظر ارزشی سه درصد کاهش داشت همچنین در این سال واردات از نظر وزنی 32 درصد و از نظر ارزشی 41 درصد افزایش داشت .


محرابی اضافه کرد: همچنین در 9 ماه 1396 نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات 10 درصد افزایش وزنی و 12 درصد افزایش دلاری داشت و واردات 11 درصد رشد وزنی و 15 درصد افزایش دلاری داشت. 


وی اعلام کرد: پس از برجام با امیدواری بسیار زیاد صنعتگران داخلی به شرایط جدید و حضور قوی صنایع پیشرفته از کشورهای غربی در کشور ما برای بازسازی شرایط و روابط گذشته زمینه بسیار مساعدی برای کار فراهم و بخش بزرگی از مشکلات ارتباطی صنایع ما کمرنگ شد. 


مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت درباره دستاوردهای برجام گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با حمایت تولید داخل و ارتقای آن، اجرای ماده سه دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان دارای نام و نشان تجاری (برند) در ایران مبنی بر سفارش و تولید بخشی از واردات از طریق تولیدکنندگان داخلی در دستور کار قرار داد. 


وی اعلام کرد: تاکنون از 48 برند خارجی که مدرک خود را ارائه کرده اند، 25 برند از کشورهای انگلستان، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا، فرانسه، سوئیس، آلمان، هنگ کنگ، کانادا و ترکیه جهت سفارش در راستای اجرای ماده 3 دستورالعمل فوق اقدام به همکاری مشترک با تولیدکنندگان ایرانی کرده اند. 


محرابی اظهارداشت: در حال حاضر یکی از برندهای مذکور با بیش از 15 شرکت داخلی توافقنامه جهت تولید در ایران امضا و برای 7 شرکت با حجم سفارشات اولیه و آزمایشی بالغ بر یک هزار و 188 یورو درخواست خرید قطعی صادر شده است. 


وی در ادامه برقراری سوئیفت و ایجاد خط اعتباری با برخی کشورها را از دیگر نتایج برجام عنوان کرد و گفت: استفاده از اعتبارات اسنادی یوزانس( نسیه ) و قابلیت دریافت ال.سی از کشورهای چین، هند و کره جنوبی بوده که بسیاری از مواد اولیه واحدهای نساجی را تامین می کنند. 


مدیر دفتر صنایع نساجی افزود: به طور کلی برجام به طریق اولی نور امید در دل تولیدکنندگانی که فعالیت خود را تنها در شرایط ثبات و آرامش می بینند روشن کرد و این نور هنوز هم وجود دارد.


شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

 

گفتنی است یوزانس نوعی از اعتبارات اسنادی است که در آن فروشنده ی کالا به خریدار مهلتی می دهد تا بتواند در این فاصله وجه اعتبار را بپردازد.


اعتبار اسنادی (Letter of Credit) تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید 

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال