برخورد تعزیراتی با اصنافی که اسم خارجی دارند

رئیس سازمان حمایت با ارسال نامه‌ای به رئیس اتاق اصناف ایران خواستار برخورد تعزیراتی با اصنافی شد که از اسامی خارجی برای کسب و کار خود استفاده می‌کنند.

سیدمحمود نوابی رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان پیرو نامه فرمانده ناجا به وزیر صنعت، با ارسال نامه به رئیس اتاق اصناف ایران خواستار اعمال مدیریت، نظارت، بازرسی و اقدامات بازدارنده، تنبیهی و تعزیری با اصنافی شد که از اسامی خارجی برای کسب و کار خود استفاده می‌کنند.

در نامه یاد شده با موضوع "قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی عناوین و اصطلاحات بیگانه" آمده است:

«سلام‌علیکم. همانطوری که مطلعید براساس ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 1375/9/14 مجلس شورای اسلامی استفاده از علائم و واژه‌های بیگانه توسط مراکز تولیدف توزیع و صاحبان مراکز کسب و پیشه ممنوع شده، مع‌الوصف حسب اعلامی فرماندهی محترم نیروی انتظامی طی نامه شماره 14/30/5/3/413 مورخ 96/9/7 برخی از متصدیان در انتخاب نام واحدهای صنفی از اسامی و عناوین بیگانه و غیرمجاز استفاده می‌نمایند. لذا ضروری است در موارد مبتلابه ضمن اعمال مدیریت، نظارت، بازرسی و النهایه متناسبا انجام اقدامات بازدارنده، تنبیهی و تعزیری از نتیجه این سازمان و ناجا را نیز مطلع نمایید.»

بنابراین گزارش پیش از این نیز سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز با ارسال نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه در اصناف شده بود.

متن این نامه به شرح زیر است:

با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) و با احترام به آگاهی می‌رساند:

به استناد ماده واحده قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، استفاده از علائم و واژه‌های بیگانه توسط مراکز تولید، توزیع و صاحبان مراکز کسب و پیشه ممنوع می‌باشد؛ اما برابر بررسی‌های انجام شده، با وجود اقدام‌های مستمر ناجا برای اجرای تبصره 9 ماده واحده این قانون، برخی از متصدیان در انتخاب نام واحد صنفی از اسامی و عناوین بیگانه و غیرمجاز استفاده می‌نمایند.

با عنایت به اینکه حفظ قوت و اصالت زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی ایران و زبان دوم عالم اسلام و معارف و فرهنگ اسلامی از وظایف همه دستگاه‌های قانونگذاری قضایی و اجرایی کشور است، خواهشمند است، دستور فرمایید در خصوص موارد زیر اقدام لازم معمول و نتیجه را به این نیرو اعلام نمایند.

1- برخی از تخلف‌های انجام شده به دلیل عدم اطلاع از قوانین و مقررات بوده و ضروری است نسبت به اطلاع‌رسانی و ابلاغ ضوابط به متصدیان واحدهای صنفی اقدام شود.

2- مراجع صدور پروانه کسب مکلف شوند قبل از صدور مجوز، بر رعایت قوانین و مقررات از سوی متقاضیان تاکید نموده و نظارت و اعمال قانون را در اولویت قرار دهند.

3- بازرسان مراجع صدور مجوز (اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها) هنگام بازرسی از واحدهای صنفی، مقررات قانونی را ملاک عمل قرار داده و در صورت مشاهده تخلف، مراتب را برای اقدام قانونی به پلیس نظارت بر اماکن عمومی اعلام نمایند.

3- در اعمال قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه که در قالب طرح‌های نوبه‌ای توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی در کشور اجرا می‌شود، مشارکت جدی و عملی صورت گیرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال