مهم‌ترین کشورهای خریدار کالاهای ایرانی را بشناسید

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هشت ماهه سال جاری صادرات ایران نسبت به سال گذشته متمرکزتر شده و با افزایش در چند کشور خاص و کاهش در سایر کشورها روبه‌رو بوده است.

در این مدت در مجموع ۷۸ میلیون و ۸۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار از ایران صادر شده که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی ۷.۶۲ درصد و از لحاظ ارزش ۱.۲۱ درصد کاهش داشته است.

کشور چین همچنان مهم‌ترین بازار صادراتی ایران است که در هشت ماهه سال جاری ۲۱ میلیون و ۶۰۸ هزار تن کالا از ایران دریافت کرده که ارزش آن به پنج میلیارد و ۷۴۸ میلیون دلار می‌رسد.

صادرات ایران به چین ۲۷ درصد وزن صادرات و ۲۰ درصد از کل ارزش صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود، اما در عین حال صادرات به این کشور از لحاظ وزنی با کاهش ۲.۵ درصد اما از لحاظ ارزش با افزایش ۱۳.۵ درصدی روبه‌رو بوده است.

عراق نیز دومین کشور دریافت‌کننده کالاهای ایرانی است که هشت میلیون و ۴۸۴ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار در هشت ماهه سال جاری از ایران وارد کرده است که به این ترتیب صادرات به این کشور ۱۰ درصد وزن و ۱۵ درصد کل ارزش صادرات ایران در این مدت را در بر می‌گیرد.

با این حال حجم صادرات ایران به عراق نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته، هرچند که ارزش صادرات به عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۶.۵ درصدی همراه بوده است.

اما در پی سردی روابط ایران با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی و امارات، صادرات ایران به کشور امارات که که تا دو سال پیش بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود، با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است.

ایران در هشت ماهه سال جاری ۱۱ میلیون و ۲۱۳ هزار تن کالا به این کشور صادر کرده و این در حالی است که حجم صادرات ایران به امارات نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر، ارزش این صادرات به سه میلیارد و ۸۹۳ میلیون دلار می‌رسد که نسبت به هشت ماهه سال قبل بیش از ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

با تمام این تفاسیر امارات کماکان سومین بازار بزرگ صادراتی ایران است که ۱۴ درصد از صادرات وزنی و ۱۳ درصد از ارزش صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

جمهوری کره اما در رده چهارم خریداران کالای ایرانی قرار می‌گیرد، به‌طوری که در این مدت شش میلیون و ۶۵۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۴۷ میلیون دلار به این کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد و از لحاظ وزنی و ۱۲ درصد از لحاظ ارزش افزوده داشته است.

افغانستان نیز پس از جمهوری کره پنجمین بازار صادراتی مهم ایران است که توانسته در این مدت سه میلیون و ۹۸۶ هزار تن کالا را به ارزش یک میلیارد و ۸۴۹ میلیون دلار از ایران خریداری کند.

صادرات ایران به افغانستان نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی و ارزش به ترتیب ۲۲ و ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ارزش صادرات ایران به چهار کشور از این پنج کشور در حالی با رشد همراه بوده که صادرات ایران به سایر کشورها کاهش ۱۸ درصدی از لحاظ وزنی و ۱۱ درصدی از لحاظ ارزش داشته است.

به این ترتیب می‌توان گفت که صادرات ایران در این مدت متمرکزتر شده و با افزایش صادرات به چند کشور خاص، صادرات به سایر کشورها کاهش یافته است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال