احمد صادقیان در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد مشکلات اقتصادی ریشه ای حل شود

دولت یازدهم، دولت امید است و ما هم امیدواریم که مسایل حل شود. اما اقدامات موثری رخ نداده است. حتی آن مقدار مشوق صادراتی که سال های گذشته پرداخت می شد، چندین سال است که پرداخت نشده است.

دومین سالگرد برجام نزدیک است و هنوز یکسری مشکلات و مسایل پیرامون روابط بانکی بین المللی وجود دارد. از طرفی هم برخی کارآفرینان معتقدند تا موانع و مشکلات داخلی ریشه ای حل نشود، برجام نمی تواند تاثیر مهمی براقتصاد بگذارد. یکی از این کارآفرینان، احمد صادقیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران است که به در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران عنوان می کند: «درست است که برجام مسایلی را حل کرده است، اما مشکلات همچنان وجود دارد. روابط بانکی هنوز برقرار نیست.»

* برجام چه تاثیری در به دست آوردن بازارهای جهانی گذاشته است؟

در بحث صادرات مشکلات ریشه ای از جمله قیمت تمام شده محصول وجود دارد. ابتدا باید این موضوع را حل کرد، تا بتوانیم در بازارهای جهانی مطرح باشیم و رقابت کنیم. بحث نرخ ارز هم عامل دیگری است که با فریز کردن نرخ آن و جلوگیری از افزایش قیمتش، قطعا در صادرات اثرات منفی خواهیم داشت. ارز باید قیمت منطقی داشته باشد تا بتواند به صادرات کمک کند. این دو مشکل اگر حل شود می توان به صادرات امید داشت و به برجام هم توجه کرد. مشکلات باید حل شود و دولت باید ریشه ای در برابر آنها عمل کند. درست است که برجام مسایلی را حل کرده است، اما مشکلات همچنان وجود دارد. روابط بانکی هنوز برقرار نیست.

*چه مشکلات داخلی دیگری روی صادرات سایه انداخته است؟

در بحث محصول و صادرات همه اقتصادهای پیشرفته و نوظهور از صادرکننده و تولیدکننده حمایت می کنند. به طور مثال تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات غذایی ترکیه زمانی که می خواهند در نمایشگاه بین المللی حضور یابند، حداقل 50 درصد از هزینه هایشان را از دولت کمک و یارانه دریافت می کنند.‌ حتی زمانی که بازارهای آفریقای برای واردات ماکارونی 30 درصد تعرفه در نظر گرفته اند، دولت ترکیه کل 30 درصد تعرفه را به صادرکنندگانش یارانه می دهد. مواد اولیه در ایران گران تر از قیمت های جهانی است. تسهیلات بانکی نرخ بالایی دارد و حتی اگر 18 درصدی هم که عنوان شده، عملی شود، باز هم از میانگین جهانی بالاتر است. تورم 10 درصد در مقایسه با تورم دو، سه درصد جهانی رقم بالایی است. تمام این موارد در هزینه قیمت تمام شده محصولات ایرانی اثر می گذارد. به علاوه اینکه نرخ های حمل و نقل، بیمه، انتقال پول و مشکلات بانکی حل نشده است. حداقل تمام این موارد که نام بردم، 20 درصد اضافه بر قیمت تمام شده محصولات می شود، به علاوه اینکه در بازار آفریقا اگر دولت یارانه ای پرداخت نکند، قیمت محصولات ایرانی 50 درصد گران تر از محصولات مشابه در دیگر کشورها خواهد بود. به این ترتیب ما 50 درصد از رقیب ترکیه ای خود عقب هستیم. این موضوع رقابت را سخت و ناعادلانه می کند.

*چشم اندازی برای بهبود این مسایل وجود دارد؟

دولت یازدهم، دولت امید است و ما هم امیدواریم که مسایل حل شود. اما اقدامات موثری رخ نداده است. حتی آن مقدار مشوق صادراتی که سال های گذشته پرداخت می شد، چندین سال است که پرداخت نشده است.

 

 

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال