در ۷ ماهه امسال رقم خورد؛ افزایش صادرات ۴۰ محصول صنعتی و معدنی

بر اساس اعلام اعلام سازمان توسعه تجارت ایران صادرات ۴۰ محصول صنعتی و معدنی به ۲۳ بازار جهانی در هفت ماهه سال ۹۶ از افزایش خوبی برخوردار بوده است.

به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسعود کمالی اردکانی، مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایرانتصریح کرد: صادرات ایران در بخش پتروشیمی و مواد پایه نفتی، در برخی محصولات و بازارها، در هفت ماهه اول سال ، بین ۱۰ درصد تا بالای ۱۰۰ درصد افزایش داشت.

وی افزود: به عنوان مثال صادرات پروپان، بوتان، متانول و روغن‌های صنعتی، محصولات شوینده و رزین‌ها در بازار عراق، مواد اولیه پلیمری در بازار ترکیه و هند و محصولات آرایشی و بهداشتی در بازار عراق و افغانستان افزایش قابل توجهی داشته است.

کمالی اردکانی گفت: در بخش معدن و صنایع معدنی صادرات سنگ آهن، چینی بهداشتی، سنگ‌های کار نشده به بازار عراق، محصولات طویل فولادی، کاشی سرامیک و شیشه ساختمانی به بازار پاکستان، افغانستان و عراق، شمش فولاد و شمش روی به بازار هند و ترکیه، سنگ‌های ساختمانی کار شده به ترکیه و سنگ آهن و کنسانتره و سنگ روی وکنسانتره به بازار چین از افزایش ۱۰ تا ۲۰۰ درصدی برخوردار بود.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به افزایش صادرات محصولات لوازم خانگی گفت: در بخش صادرات مصنوعات فلزی و لوازم خانگی، صادرات یخچال فریزر به تاجیکستان و افغانستان، لوازم خانگی گازسوز به عراق، ایتالیا و افغانستان، سیم و کابل به افغانستان و شیرآلات بهداشتی به سوریه و افغانستان بین ۵ تا ۹۰ درصد افزایش داشتیم.

کمالی اردکانی در ادامه بیان کرد: بخش نساجی، صادرات فرش دستباف به بازارهای آلمان، ژاپن و آمریکا، پوشاک و کفش به بازار عراق و آذربایجان، پوست و چرم به بازار هند و ایتالیا و فرش ماشینی به بازار عراق و ترکمنستان با ۸ تا ۳۰۰ درصد افزایش روبرو بوده است و همچنین در بخش برق و الکترونیک صادرات لامپ و چراغ، قطعات برقی خودرو، تجهیزات و لوازم برقی عمدتاً به بازار عراق و انواع الکتروموتور به بازار سودان و افغانستان، صادرات خودرو و قطعات به بازار آذربایجان، تجهیزات نیروگاهی به بازار عراق و ماشین آلات صنایع غذایی به افغانستان، ماشین ابزار به ترکیه و تراکتور، کمباین و قطعات به بازار آذربایجان به افزایش قابل توجهی دست یافته‌ایم.

گفتنی است که براساس آمار گمرک ایران در هفت ماهه اول سال ، از ۲۴.۷ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور محصولات پتروشمی با حدود ۷.۸ میلیارد دلار، محصولات صنعتی و صنایع معدنی با حدود ۱۰ میلیارد دلار، محصولات کشاورزی ۱.۸ میلیارد دلار و محصولات معدنی با حدود ۱ میلیارد دلار مهمترین بخش‌های صادراتی کشور تشکیل داده‌اند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال