فرش صادراتی ایران ۴۵۸ درصد تورم داشته است

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از اینکه وزارت صنعت به تعهدات خود در مقابل صادرکنندگان و تولید عمل نکرده است، گفت: این وزارت‌خانه مبلغ 360 میلیارد تومان به صادرکنندگان بدهکار است.

 عدنان موسی پور رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران  در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور وزیر صنعت برگزار شد، با انتقاد از اینکه وزارت صنعت به تعهدات خود در مقابل صادرکنندگان و تولید عمل نکرده است، گفت: این وزارت خانه مبلغ 360 میلیارد تومان به صادرکنندگان بدهکار است و مدت هاست که پرداخت نشده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور 34 میلیارد دلار است گفت: چند سال پیش به صادر کنندگان این بخش گفته شد که در مناقصه های بین‌المللی شرکت کنند و 4 تا 5 درصد تخفیف دهند تا مناقصه ها را ببرند، اما دولت به تعهدات خودش عمل نکرد.

 

موسی‌پور همچنین در مورد بسته حمایت از صادرات گفت: در همه جای دنیا از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت می‌کنند و با تشویق موجب رشد را برای آنها فراهم می‌کنند اما در این بسته از صادرکنندگان زیر یک میلیون دلار حمایت نمی‌شود و آن‌ها را از این بسته حمایتی حذف کرده‌اند.

 

*وقتی ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است از بخش خصوصی چه انتظاری می‌رود؟

 

وی با بیان اینکه این بسته برای سال 96 تدوین شده است اما در نیمه سال 96 ابلاغ شد گفت: اگرچه جای خوشحالی دارد که بخش خصوصی و دولتی از یکدیگر انتقاد می‌کنند اما باید حجم ایرادها به اندازه‌ای باشد که آن بخش دارد. 

 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سخنان وزیر در مراسم روز ملی صادرات گفت خطاب به وزیر صنعت گفت: شما در این مراسم گفتید که از اتاق ایران انتظار بیشتری دارید اما نگاه کنید به سهم بخش خصوصی از اقتصاد ایران، وقتی 80 درصد اقتصاد ایران در دست دولت است چه انتظاری از بخش خصوصی می‌توان داشت. 

 

*دو مشکل اصلی صادرات

 

وی با اشاره به چالش‌های صادراتی اظهار داشت: عدم رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی به علت قیمت تمام شده بالا و همچنین دیپلماسی اقتصادی بزرگترین مشکلات صادرات است که اگر این دو موضوع توسط دولت حل شود به صادرات 150 میلیارد دلاری در چند سال اینده دست خواهیم یافت. 

 

موسی‌پور با بیان اینکه هر کشوری با یک کالاهای صادراتی شناخته می‌شود و این کالای صادراتی پرچم دوم آن کشور است گفت: مثلا ژاپن با کالاهای سونی و آمریکا با ایفون، آلمان با بنز و ایران با فرش شناخته شده است.

 

* فرش صادراتی ایران ۴۵۸ درصد تورم داشته است

 

وی اظهار داشت: اما واقعی نبودن و تک نرخی نبودن نرخ ارز باعث شده تا قیمت یک فرش 6 متری تولید اردبیل از 210 هزار تومان سال 1380 به 5 میلیون و 600 هزار تومان در سال 96 برسد و در حالی که این فرش با دلار 700 تومان در سال 1380 با قیمت 300 دلار صادر می‌شده امسال با دلار 4 هزار تومان باید با قیمت 1375 دلار صادر شود و این سوال در اینجا مطرح می‌شود که چه کشور خارجی حاضر است این پرچم دوم کشور ما را با تورم 458 درصدی خریداری کند؟ 

 

کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از دیپلماسی اقتصادی کشور گفت: اگر به صحنه تجارت بین‌الملل نگاه شود متوجه می‌شویم که این دولت‌ها هستند که در مذاکرات بین‌المللی خود محوریت را امور اقتصادی قرار می‌دهند و سهمی از بازار را اخذ می‌کنند و به دست بخش خصوصی می‌دهند. 

 

موسی‌پور اظهار داشت: حادثه اخیر اقلیم کردستان که 30 درصد از کل صادرات ما به عراق به این منطقه است نشان داد که دیپلماسی اقتصادی ما بدین گونه است که با اولین چالش مسائل اقتصادی فدا می‌شود.

 

*سامانه جامع تجارت مکررا قطع می‌شود

 

در این نشست همچنین سید علی حسینی عضو اتاق بازرگانی قزوین به سامانه جامع تجارت الکترونیک اشاره کرد و خطاب به وزیر گفت: این سامانه که در وزارت صنعت ایجاد شده است دچار مشکلات و قطعی مکرر است. 

 

وی افزود: طراحی این سامانه بگونه‌ای است که باید با پنجره واحد تجاری ارتباط داشته باشد ولی اطلاعاتی که از این سامانه به سامانه‌های دیگر مثل مالیات و یا غذا و دارو منتقل می‌شود طی زمان زیادی منتقل می‌شود. 

 

حسینی اظهار داشت: پرداخت‌ها در این سامانه تا سقف 20 میلیون تومان امکان‌پذیر است و برای بیش از آن باید به بانک مراجعه کرد. 

 

وی افزود: گاهی هم به دلیل قطعی اطلاعات گمرک اطلاعات از بین می‌رود و به همین دلیل کالا باید به مدت بیشتری در گمرک بماند و این در حالی است که هیچ خسارتی بابت این تأخیر به ثبت سفارش دهنده در سامانه جامع تجارت پرداخت نمی‌شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال