چه کسانی اجازه واردات پوشاک را دارند؟

نایب رئیس اتحادیه پوشاک گفت: در حال حاضر فقط برخی از برندهای پوشاک خارجی که دستورالعمل سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ساماندهی واردات پوشاک را اجرا کرده‌اند امکان واردات پوشاک دارند

کامبیز مروتیان در مورد وضعیت واردات رسمی پوشاک و نصب کد شناسه واردات پوشاک، گفت: در حال حاضر فقط برخی از برندهای پوشاک خارجی که دستورالعمل سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ساماندهی واردات پوشاک را اجرا کرده‌اند امکان واردات پوشاک دارند و هیچ فرد و شرکت دیگری اجازه واردات پوشاک رسمی را ندارد. 

 


به گزارش مشرق، نایب رئیس اتحادیه پوشاک تهران افزود: البته اگر شرکتی در یک کشور ثالث به ثبت رسیده باشد و در ایران هم آن شرکت با همان اسم به ثبت رسیده باشد امکان واردات پوشاک را دارد. 

 

وی با بیان اینکه هرگونه پوشاکی که به صورت رسمی وارد می‌شود دارای کد شناسه کالا است، گفت: اما دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک که سال گذشته توسط وزارت صنعت ابلاغ شد مشکلاتی را برای خرده‌فروشان پوشاک بوجود آورده، به طوریکه دیگر این عرضه‌کنندگان پوشاک قادر به عرضه پوشاک وارداتی و خارجی نیستند و فعالیت تجاری آنها محدود شده است.

 

مروتیان بیان داشت: اعضای اتحادیه پوشاک قبلا برحسب نیاز و میزان فروش خود، اقدام به واردات پوشاک از بین برندهای گوناگون می‌کردند که پس از ابلاغ دستورالعمل ساماندهی پوشاک توسط وزارت صنعت، این اعضا دیگر اجازه واردات پوشاک را ندارند و حتی برخی از اعضا که پیش از  ابلاغ دستورالعمل اقدام به ثبت سفارش پوشاک کرده بودند و اجناس آنها در مسیر آمدن به گمرکات کشور بوده امکان واردات پوشاک را ندارند و اجناس آنها در گمرک مانده است.

 

وی افزود: پیش از دستورالعمل وزارت صنعت اعضای اتحادیه پوشاک خود اقدام به واردات پوشاک می‌کردند و به صورت قانونی پوشاک خود را از گمرکات وارد کشور می‌کردند، در بازرسی‌ها هم برگ سبز گمرک را ارائه می‌کردند و به راحتی اجناس خود را عرضه و بفروش می‌رساندند اما اکنون هرگونه کالای خارجی را که در فروشگاه‌های خود عرضه کنند قاچاق محسوب می‌شود. 

 

مروتیان با انتقاد از دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک که سال گذشته توسط وزارت صنعت ابلاغ شد، گفت: نمی‌دانم این چه سیاستی است که وزارت صنعت برای واردات پوشاک در پیش گرفته که فقط چند برند خارجی اجازه واردات پوشاک را داشته باشند؟!

 

وی افزود: با این دستورالعمل وزارت صنعت برندهای واردکننده هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند و از آنجا که رقیبی ندارند با هر قیمتی که می‌خواهند پوشاک وارداتی خود را عرضه می‌کنند.

 

نایب رئیس اتحادیه پوشاک تهران اظهار داشت: برخی از برندهای واردکننده پوشاک که براساس دستورالعمل ساماندهی وزارت صنعت مجاز به واردات پوشاک هستند جزء برندهای درجه 3 و 4 و حتی برندهای منسوخ شده هستند  که مقبولیتی در بین مصرف‌کنندگان کشور خود ندارند. 

 

مروتیان گفت: با فرصتی که براساس دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک توسط وزارت صنعت برای این برندها پوشاک بوجود آمده تولیدات بی‌کیفیت خود را با قیمت پایین عرضه می‌کنند و با این اقدام به تولید داخل لطمه می‌زنند.

 

وی افزود: به عنوان مثال اگر قیمت تمام شده یک شلوار گاوردین زنانه برای تولیدکننده داخلی 60 هزار تومان است این برندها همان شلوار را با کیفیت نامناسب با قیمت 60 هزار تومان عرضه می‌کنند و به این ترتیب قدرت رقابت تولیدکننده داخلی از بین می‌رود. 

 

نایب رئیس اتحادیه پوشاک تهران اظهار داشت:قیمت تمام شده یک شلوار گاباردین برای تولید کننده داخلی با پرداخت عوارض، بیمه و ارزش افزوده است در حالی که تولید کننده برند ترک با معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های صادراتی و امتیازات دیگر کالای خود را عرضه می‌کند و قطعا پوشاک تولیدی آنها به مراتب قیمت تمام شده پایین‌تری نسبت به پوشاک تولید ایرانی دارد. 

 

وی با بیان اینکه با دریافت ارزش افزود، مالیات‌، بیمه بدون توجه به وضعیت تولید، تولید پوشاک ایرانی در حال نابودی است، گفت: در همه جای دنیا برای تولیدکننده امکانات می‌گذارند اما در کشور ما از تولیدکننده‌ای که ارزش افزوده ایجاد می‌کند ارزش افزوده اخذ می‌شود. 

 

مروتیان در پاسخ به این سوال که آیا برای عرضه‌کنندگان خرد پوشاک امکان عقد قرارداد با نمایندگی‌های واردکننده پوشاک رسمی وجود دارد، گفت: بله این امکان فراهم است ولی اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

 

وی افزود: هر خرده فروشی که بخواهد پوشاک یک برند وارداتی را عرضه کند باید تابلوی آن برند را نصب کند که بابت آن هم باید هزینه‌ حدود 150 میلیون تومان و حتی بیشتر بپردازد و از طرفی عرضه پوشاک هم باید مطابق با سود تعیین شده نمایندگی باشد.

 

نایب رئیس اتحادیه پوشاک تهران در پاسخ به این سؤال که خرده‌فروشان با توجه به ممنوعیت واردات پوشاک چه کالاهایی را در فروشگاه‌های خود عرضه می‌کنند، گفت: با این شرایط باید پوشاک ایرانی عرضه کنند و یا پوشاک خارجی که به صورت غیرمجاز وارد شده است. 

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان عرضه پوشاک خارجی قاچاق (غیرمجاز) در سطح خرده‌فروشی پوشاک وجود دارد، گفت: قطعا برای عرضه پوشاک غیر مجاز در سطح خرده‌فروشی با آنها برخورد می‌شود زیرا اتحادیه به شدت با این موارد برخورد می‌کند اما از طرفی هم می‌دانیم که با توجه به شرایط واردات پوشاک در حق این عرضه‌کنندگان اجحاف شده است. 

 

مروتیان اظهار داشت: تقاضای ما تولیدکنندگان از تصمیم‌گیران و مسئولان دولتی این است که اجازه واردات رسمی پوشاک در کنار نمایندگی‌های ثبت شده به سایر دست‌اندرکاران صنف پوشاک هم داده شود تا دیگر افرادی که در این صنف حضور دارند بتوانند به کسب خود ادامه دهند. 

 

نایب رئیس اتحادیه پوشاک گفت: واردات پوشاک با برندهای مختلف توسط اعضای اتحادیه در کنار برندهای معروف و نمایندگی‌های مجاز باعث رقابت می‌شود و به این ترتیب چند وارد کننده محدود نمی‌توانند تعیین کننده شرایط بازار باشند. 

 

مروتیان همچنین بیان داشت: از مسئولان دولتی تقاضا داریم که در اتخاذ تصمیمات برای اصناف از نظرات دست‌اندرکاران صنف هم استفاده شود و یک طرفه تصمیم‌گیری نکنند.

 

وی با تأکید بر اینکه قوانین گمرکی باید به گونه‌ای باشد که واردات کالای رسمی به صرفه‌تر از واردات قاچاق یک کالا باشد، افزود: با توجه به فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته در دو سال اخیر برای مصرف پوشاک ایرانی، تمایل مردم به خرید پوشاک ایرانی بسیار بیشتر شده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال