چرا تولید کنندگان پوشاک داخلی بازار خود را به البسه خارجی دادند؟

روزهای سختی بر تولید‌کنندگان پوشاک داخلی میگذرد. از یک سو سیل بنیان کن لباس های خارجی بصورت رسمی و قاچاق وارد کشور میشود، و از سوی دیگر عدم توانایی تولید کنندگان داخلی در کاهش قیمت تمام شده البسه و رعایت کیفیت مناسب و تنوع قدرت رقابت آنها را با البسه خارجی کاهش میدهد.

حالا در این رکود کار و شرایط سخت، 17 برند خارجی در خراسان رضوی اجازه عرضه پوشاک گرفته اند. اگر چه پوشاک خارجی قیمت ها و مشتریان خاص خود را دارند، اما عاقبت سهم قابل توجهی از بازار پوشاک داخلی را میگیرند.

 

به گزارش عصراقتصاد،اما حالا باید از تولید کنندگان داخلی سوال کرد که چرا با تولیدات نامناسب بازار داخلی خود را به محصولات خارجی واگذار میکنند؟ بسیاری از مصرف کنندگان تولیدات داخلی را بخاطر عدم کیفیت دوخت و برش، عدم تنوع رنگ و طرح یا عدم کیفیت مواد اولیه نمی خرند.

 

حالا در کنار این مشکلات کارشناس مسئول اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفته است: بر اساس دستورالعمل مرکز اصناف و بازرگانان ایران و پایشهای انجام گرفته طی 6 ماه گذشته، مجوز این مرکز برای فروش 17 برند خارجی در عرصه پوشاک در این استان صادر شده است.

 

مهدی مقدسی  افزود: دستورالعمل ساماندهی برندها از سوی مرکز اصناف و بازرگانان ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال ابلاغ و خراسان رضوی پیشخوان اجرای آن شد.

 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین بخشهای این دستورالعمل واردات قانونی همه برندهای خارجی توسط فروشندگان در صورت اخذ مجوز از مرکز اصناف و بازرگانان و ثبت نمایندگی است. بر این اساس فروشندگان مجوزدار برندهای خارجی موظف بودند ضمن پرداخت حق و حقوق دولت 20 درصد از فروش پوشاک خود را به محصولات داخلی اختصاص دهند.

 

کارشناس مسئول اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در صورتی که فروشندگان مجوزدار 20 درصد عرضه پوشاک داخلی را رعایت نکنند طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

 

وی افزود: از ابتدای صدور این دستورالعمل پایشهای لازم در خصوص 50 برند خارجی پوشاک که در خراسان رضوی به فروش می رسید انجام گرفت و با ساماندهی آنها مجوز فروش برای 17 برند توسط فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک صادر و بقیه آنها حذف شدند.

 

مقدسی ادامه داد: ظرف 6 ماهه گذشته دارندگان مجوز فروش برندهای خارجی پوشاک چهار قرارداد بین المللی با دو برند مشهور ترکیه و ایتالیا منعقد کرده اند.

 

وی همچنین گفت: در این مدت 12 میلیارد ریال پوشاک قاچاق با عنوان برند در خراسان رضوی جمع آوری شد. بازرسی از فروش برندهای خارجی پوشاک بر اساس دستورالعمل مرکز اصناف و بازرگانان از ابتدای مهر جاری ماه در استان تشدید شده و در این چارچوب هفته پیش چهار واحد صنفی در مشهد که مدعی فروش برند خارجی پوشاک بودند متخلف شناخته شدند.

 

کارشناس مسئول اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: سایر نمایندگیهای فروش برند خارجی پوشاک در صورت عدم رعایت فروش 20 درصد پوشاک داخلی و دریافت مجوز، تابلوهایشان در سطح شهر و برندهای پوشاک از سطح فروشگاه جمع آوری می شود.

 

وی ادامه داد: اگر 20 درصد مذکور از سوی فروشندگان صاحب برندخارجی رعایت نشود مجوز نمایندگی فروش برند آنها لغو و با پوشاک خارجی آنها به عنوان کالای قاچاق برخورد می شود.

 

مقدسی گفت: خراسان رضوی دارای تولیدکنندگان مطرح با کالای کیفی مطلوب در حوزه پوشاک است و کیفیت آنها در حدی است که نمونه تقلبی آنها از سوی برخی کشورها تولید می شود لذا باید به تولید داخلی بها داد.

 

165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه کسب و پنج هزار و 745 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 110 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای 185 هزار نفر در خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین 362 واحد تولیدی در زمینه صنعت نساجی، پوشاک و چرم در این استان زمینه اشتغال 17 هزار نفر را فراهم کرده‌ و این واحدها با سرمایه گذاری پنج هزار و 185 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی ایجاد شده‌اند.

 

صنایع نساجی، پوشاک و چرم خراسان رضوی 6.6 درصد تعداد واحدهای تولیدی، 5.8 درصد میزان سرمایه گذاری و 10 درصد اشتغال بخش صنعت این استان را تشکیل می‌ دهند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال