برند خانوادگی تولید پوشاک سازگار با محیط زیست

خانواده ای در آمریکا، پس از چهار سال توانسته اند استارت آپ خود را که از مواد بازیافتی و سازگار با محیط زیست برای تولید پوشاک استفاده می کند، به سودآوری قابل توجهی برسانند.

در نگاه اول، فاهرتی (Faherty) برندی مشتری پسند است که لباس های ساحلی تولید می کند و فروشگاه هایش در سواحل پرجمعیت شرق و غرب آمریکا واقع  شده اند، اما اگر کمی دقیق تر نگاه کنیم، متوجه می شویم این برند علاوه بر اینکه محصولات خود را از پارچه هایی تولید می کند که از پلاستیک های بازیافتی تهیه شده اند، به روش های مختلف دیگر نیز پایبندی خود را به ارزش های اخلاقی و حقوق بشر ثابت کرده است.

 

به گزارش فرصت امروز، فاهرتی توسط یک خانواده تأسیس  شده است و اداره می شود؛ الکس و مایک فاهرتیبرادرهای دوقلو، مادرشان نینی نوریس و همسر الکس، کری فاهرتی، مؤسسان اصلی این برند هستند. استارت آپ پوشاک آنها تلاش می کند بدون هیاهو، روند پایداری را در تولید پوشاک توسعه دهد.

 

کری می گوید: اغلب مشتریان ما به این دلیل که لباس ها از پلاستیک های بازیافتی تولید می شوند، آنها را خریداری نمی کنند، بلکه آنها به طراحی لباس ها علاقه مندند. به همین دلیل ما تلاش می کنیم با حفظ هدف اصلی مان، کیفیت محصولات و طراحی آنها را هم در سطح بالایی نگه داریم. زیرا این چیزی است که مصرف کنندگان را جذب می کند.

 

کری در رشته حقوق درس  خوانده و مدارک تحصیلات عالی خود را از دانشگاه های ییل و پپرداین دریافت کرده است. او که در ۲۰ سفر خود به مناطقی نظیر ارمنستان، آذربایجان، اوگاندا، برمه، رواندا و نیجریه در مورد نقض حقوق بشر و مشکلات اجتماعی تحقیقات زیادی انجام داده، اولویت های خود را به وضوح و روشنی بیان می کند:

 

ما تنها با کارخانه هایی کار می کنیم که به اصولی اخلاقی وفادارند. این موضوع نخستین و مهم ترین اولویت برند ما است.

 

به همین دلیل مایک که پیش ازاین برای رالف لورن کار می کرد، حالا زمان زیادی را  (درمجموع دو ماه در سال) در جاده ها می گذراند تا از کارخانه های مختلف بازدید کند و به طراحان، خیاط ها و کارگران سر بزند. برند فاهرتی از رؤیای دیرینه مایک برای راه اندازی یک استارت آپ خرده فروشی ظهور کرده است. مایک حتی در زمان کالج، یک مقاله ۲۰۰۰ کلمه ای در مورد اداره یک شرکت تولیدی پوشاک نوشته بود. در سال ۲۰۱۳، پس از ساعت ها کار کردن در نمایندگی های رالف لورن، او و الکس با الهام از آموزش هایی که در نیوجرسی دیده بودند بالاخره تصمیم گرفتند استارتاپ فاهرتی را راه اندازی کنند. مایک یک سال تمام را صرف تحقیقات برای یافتن بهترین گزینه های تولیدی کرد.

 

البته محصولات آنها ارزان قیمت نیستند و خود آنها هم به این موضوع واقف اند. کری می گوید:  «متوسط سن مشتریان ما ۳۰ سال به بالا است. اما موضوع فقط سن مشتریان نیست، بلکه این است که آنها به کیفیت لباس ها اهمیت می دهند.»

 

این برند در تولید پارچه ها علاوه بر پلاستیک های بازیافتی، از رنگ های طبیعی و پنبه ارگانیک هم استفاده می کند. الکس می گوید: ما تا آنجا که بتوانیم از موادی استفاده می کنیم که با محیط  زیست سازگارند. پنبه ارگانیک در ۷۵درصد از موارد به طراحی ها جواب می دهد. ما حداکثر تلاش مان را می کنیم تا گزینه هایی انتخاب کنیم که برای مردم و سیاره ای که در آن زندگی می کنیم، بهترین گزینه ها باشند. درحالی  که طرفداران برندهایی مثل پاتاگونیا، ریفورمیشن و مایت، صنعت پوشاک را به چالش کشیده اند، برای ما مهم این است که برندمان، هدفی بالاتر از سودآوری داشته باشد.

 

ما می خواهیم قدم مثبتی برای زندگی مردم برداریم. هدفمان فقط خریدوفروش سریع نیست. قصد داریم کاری کنیم که دنیا را به شیوه ای مثبت تحت تأثیر قرار دهد.

 

آن ها کاملا آگاهند که برای رسیدن به هدف شان، باید صبر داشته باشند و روی بلندمدت حساب کنند. الکس که سوابق شغلی خوبی در بخش خصوصی دارد، امور مالی شرکت را اداره می کند. فاهرتی از بوت استرپینگ استفاده کرده و موردحمایت مالی دوستان و فامیل است و البته چندین سرمایه گذار فرشته هم از آن پشتیبانی می کنند.

 

اخیراً فاهرتی یک سیاست بزرگ مالی را تصویب کرد و به اجرا رساند. این شرکت در طول یک ماه مبلغ ۵۰هزار دلار به یک پروژه مدرسه سازی در هائیتی اهدا کرد؛ شهری که قرار است کاتالوگ پاییز آنها را پوشش دهد.

 

ما همیشه در پی تصمیمات مالی پرمنفعت نیستیم. دقیقا ۵درصد از کل فروش مان را تا به امروز به این پروژه اختصاص داده ایم. بله، ما هم یک شرکت هستیم و دوست نداریم به سقوط و شکست فکر کنیم. اما واقعا حس می کردیم این پروژه ارزشش را دارد.

 

امسال، این استارت آپ چهار ساله به سودآوری بهتری رسیده است. طبق گفته الکس، آنها در چند سال گذشته بیشتر درآمد خود را به کسب وکارشان بازگردانده اند، اما در سال جاری توانسته اند بیشتر مشکلات پیشین را پشت سر بگذارند. گزارش های مالی او نشان می دهد که درآمد سال جاری آنها ۱۵میلیون دلار بوده، یعنی از نخستین سال تأسیس استارتاپ، درآمدشان هرسال دو برابر شده است. فروش آنها از روش های مختلفی صورت می گیرد: تجارت الکترونیک، شش فروشگاه خرده فروشی و عمده فروشی، کانال های فروش آنها هستند. گرچه آنها تمایز خود را با دیگران به اثبات رسانده اند، اما می دانند که هنوز بازیکنان کوچکی در بازار بزرگ رقابتی پوشاک ساحلی هستند.

 

درواقع، باوجود همه تلاش شان برای شکل دهی یک برند پایدار، الکس از محدودیت های این صنعت به خوبی اطلاع دارد: 


۹ درصد از صنعت پوشاک هیچ اهمیتی به محیط زیست نمی دهد و بازاریابی در این زمینه نتیجه زیادی نخواهد داشت. ما یک استارتاپ کوچک هستیم و خیلی سخت است که بخواهیم رویه یک صنعت را تغییر دهیم، ولی مشتریان به تدریج آگاهی بیشتری پیدا می کنند و همین به ما انگیزه می دهد کارمان را ادامه دهیم.

 

همچنان که شرکت رشد بیشتری پیدا می کند، الکس متوجه شده است که آنها چطور می توانند از قدرت خرید خود برای تأثیر و نفوذ در صنایع کشاورزی (مثلا پنبه ارگانیک) استفاده کنند و شرایط کارخانه را بهبود دهند.

 

کری که به تازگی مادر شده است می گوید: اکثر مردم نمی دانند که ما هنوز یک تیم کوچک هستیم. ما خیلی کار می کنیم، شش فروشگاه داریم؛ عمده فروشی و تجارت الکترونیک و خرده فروشی. استارت آپ ما هنوز نوپا است. وقتی که امکانات و منابع بیشتری به دست آوریم، اهداف خود را گسترش می دهیم و با جدیت بیشتری مسائل محیط زیست را پیگیری می کنیم.

 

این شرکت خانوادگی در قدم بعدی خود باید روی محتوایی که ارائه می دهد متمرکز شود، چراکه آنها قصد دارند پاییز امسال مجله ای منتشر کنند که سفرها، شخصیت های جالب و متفاوت و سبک زندگی عالی را به تصویر خواهد کشید.

 

الکس در پایان مصاحبه می گوید: «هدف نهایی ما این نیست که فقط لباس تولید کنیم، بلکه می خواهیم تجربیاتی برای مشتریان خلق کنیم که به آنها احساس سرزندگی بیشتر، ذهنی باز و روابطی قوی تر هدیه می کند.»

 

آنچه دیدیم نمونه ای از نسل جدید برندهای خرده فروشی است. آنها فقط به خریدوفروش کالا فکر نمی کنند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال