سامانه صدور یکپارچه دسته‌چک رونمایی می‌شود‎

فردا سه‌شنبه ۲۸ شهریور در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار آیین رونمایی از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته‌چک) برگزار می‌شود و تمام بانک‌ها به این سامانه متصل خواهند شد.

این طرح با همت کارشناسان بانک مرکزی به‌منظور رفع مشکلات فعلی کاربری چک پیاده‌سازی شده است و اجرای آن در دو بعد شکلی و فرآیندی، تحولات مهمی ازجمله اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته‌چک پیش از صدور، استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک توسط گیرنده آن، استانداردسازی ابعاد، جانمایی اقلام اطلاعاتی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک را دربر خواهد داشت.

استانداردسازی برگه چک نقش مهمی را در پیشگیری از جعل ایفا می‌کند و به ذینفع چک امکان می‌دهد تا از اصالت آن با توجه به یکپارچگی مؤلفه‌های امنیتی و ظاهری در تمام بانک‌ها اطمینان حاصل کند.

با توجه به اصلاح فرایند صدور و کارسازی چک، امکان استعلام وضعیت صادرکننده چک برای گیرندهٔ ذینفع آن به هنگام معامله و پیش از پذیرش آن از سامانه متمرکز فراهم خواهد شد.

این امر باعث کاهش مخاطره پذیرش چک توسط ذینفعان شده و با افزایش مسئولیت صادرکنندگان چک اصلاح رفتاری را سبب خواهد شد. امید می‌رود با اصلاح فرایند و رفتار صادرکنندگان چک، اعتماد به این ابزار پولی ارتقا یافته و هم‌زمان با تسهیل مراودات تجاری مشتریان، حجم پرونده‌های قضایی مرتبط با چک تعدیل شود.

سامانه مورد اشاره با مشارکت تمامی بانک‌ها از روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد و از نیمه اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ پذیرش دسته‌چک‌های صادره قبلی بانک‌ها در چکاوک متوقف خواهد شد و تداوم ارائه خدمت به آن صرفاً محدود به بانک صادرکننده می‌شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال