وزیر صنعت،معدن وتجارت: صنعت نساجی باید به روزهای اوج خود بازگردد‎

به گزارش ایران اکونومیست ؛ «محمد شریعتمداری» روز دوشنبه در مراسم افتتاح بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران افزود: در گذشته دور محصولات صنعت نساجی ایران به دلیل مرغوبیت، در کشورهای خارجی عرضه می شد و حتی در برخی از مارک های تجاری در خارج از کشور به عنوان برند مرغوب مورد سوءاستفاده قرار می گرفت.

وی با تاکید بر اینکه باید به رونق گذشته بازگردیم، گفت: سال های سال مردم ما به خوش پوشی و تهیه منسوجات با کیفیت بالا معروف بودند که باید راه بازگشت به دوران رونق که اکنون با نوسازی صنعت نساجی ایران آغاز شده است، با سرعت و شتاب بیشتری ادامه یابد.

شریعتمداری مهمترین اقدام خود را حمایت از تولید داخلی و کنترل واردات عنوان کرد و افزود: سیاست تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از تولیدکننده صنعت نساجی و پوشاک است، اما ورود کالای قاچاق به بازار داخلی ایران یکی از مشکلات این حوزه است.

وی سیاست عمومی دولت را، کمک به نیروهای مسلح، نیروهای کنترل کننده و بازدارنده در کشور برای جلوگیری از ورود محصولات قاچاق نساجی و پوشاک به داخل کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که در این زمینه گام های مثبتی برداشته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین منافذ عمومی ورود کالا به داخل باید ساماندهی شوند تا میزان ورود محصولات نساجی به کشور مشکلی برای تولیدکننده خارجی نداشته باشد.

شریعتمداری حجم فروش محصولات نساجی را در دنیا 1250 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سهم ما از این رقم 15 میلیارد دلار است که باید برای افزایش این سهم تلاش کنیم تا شاهد رشد اشتغال در کشور هم باشیم.

‎وی با اشاره به امضای سند همکاری در زمینه حمایت از صنعت نساجی با محوریت سازمان صنایع کوچک گفت: بر این اساس، تأمین تسهیلات با نرخ ترجیحی از طریق پرداخت یارانه سود تسهیلات از محل بودجه عمومی انجام می شود.

‎وی افزود: در حال حاضر این طرح در چهار استان به صورت آزمایشی انجام می‌شود و صنعت نساجی را در نواحی و شهرک‌های صنعتی واقع در روستاها گسترش خواهد داد.

‎به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت ، با اجرای این طرح 20 هزار واحد تولیدی مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند که حدود 18 هزار و 500 واحد از این تعداد به صنایع کوچک اختصاص دارد.

شریعتمداری تصریح کرد: از این طریق 100 هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود که در آینده استان‌های دیگر نیز در اجرای این طرح مدنظر قرار می گیرند.

امروز تفاهمنامه توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

«علی یزدانی» مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در این مراسم گفت: با اجرای طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی استان های اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و همدان برای 5480 نفر شغل ایجاد می شود.

وی افزود: یارانه سود تسهیلات پرداختی هر استان از این طرح، 98.6 میلیارد ریال است.
معاون وزیر صنعت، متوسط سرمایه گذاری در هر استان را 688.4 میلیارد ریال دانست که 90 درصد آن از محل تسهیلات بانکی تامین می شود.

یزدانی دوره بازپرداخت این تسهیلات را پنج ساله و نرخ سود آن را 9 درصد اعلام کرد و افزود: این طرح در قالب سه لایه پشتیبان مرکزی، شرکت پشتیبانی استانی و کارگاههای روستایی است که متوسط ٢٠ کارگاه در هر استان با متوسط اشتغال 66 نفر تعیین شده است.

به گفته وی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، بانک کشاورزی، انجمن صنایع پوشاک ایران و استانداری ها در این طرح مشارکت دارند.

معاون وزیر صنعت گفت: سرانه ایجاد اشتغال در پوشاک 270 میلیون ریال است که بخشی از تولیدات این بخش صادراتی خواهند بود.

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین های گلدوزی و محصولات نساجی با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن وتجارت از امروز (دوشنبه) و در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی کار خود را شروع کرد و تا شانزدهم شهریورماه هر روز از ساعت 10 صبح تا 18 آماده بازدید علاقه مندان است.

در این نمایشگاه که بیش از 210 شرکت داخلی و خارجی از ایران و کشورهای آلمان، ترکیه، چین، تایوان، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، هندوستان، و کره جنوبی جدیدترین تولیدات و خدمات خود را در معرض دید علاقه مندان قرار خواهند داد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال