وضعیت اورژانسی تولیدکنندگان پوشاک‎

در حالی که روند افتتاح فروشگاه‌های برندهای خارجی پوشاک در کشور سرعت گرفته است؛ در یک سال اخیر 40 درصد واحدهای تولیدی پیراهن در کشور تعطیل شده‌اند.

صنعت تولید پوشاک به عنوان یکی از صنایع اشتغالزای کشور درحالی با رکود قابل توجه دست و پنجه نرم می‌کند که همچنان شاهد افزایش


واردات پوشاک با ترفندهای مختلف هستیم.
در این زمینه فعالان و اتحادیه‌های مربوط خبر می‌دهند که طی یک سال گذشته بخش قابل‌توجهی از تولیدکنندگان توان تحمل چنین شرایطی را نداشته و به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به ترک بازار شده‌اند.

تعطیلی قابل توجه واحدهای صنفی

مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان با تاکید بر حاکمیت رکود در بازار پوشاک به جام‌جم گفت: با توجه به واردات بی‌رویه و همچنین قاچاق پوشاک، بسیاری از تولیدکنندگان مجبور به ترک فعالیت‌های تولیدی خود طی سال گذشته شده‌اند.

وی افزود: براساس برآوردهای انجام‌شده تقریبا 40 درصد از واحدهای تولیدی، این صنف را ترک کرده‌اند و با توجه به ادامه‌دار بودن شرایط رکودی در بازار احتمال این‌که بخش دیگری هم به سرنوشت آنها دچار شوند، وجود دارد.

درودیان تاکید کرد: ادامه رکود باعث شده قدرت مالی بسیاری از تولیدی‌ها کاهش یافته و ناتوانی در تأمین هزینه‌ها آنها را مجبور به تغییر کاربری یا تعطیلی کرده است درحالی که هر روز فروشگاهی تازه با نام برندهای خارجی افتتاح می‌شود.

این مقام صنفی به جام‌جم گفت: گرچه تولیدکنندگان هیچ مشکلی با حضور رقبای خارجی ندارند، اما متاسفانه هنوز شرایط برای باز کردن بازار به روی محصولات خارجی مهیا نیست و به دلیل مشکلات اقتصادی، قدرت رقابت تولیدی‌های ایرانی با خارجی‌ها برابر نیست.

درودیان معتقد است آمارهای قاچاق، کاهش یافته اما واردات قانونی جایگزین آن شده است چراکه با کاهش تعرفه‌ها و حمایت ضمنی دولت از واردات، بسیاری از افرادی که کالاهای غیرقانونی وارد می‌کردند اکنون کاملا قانونی محصولات موردنظرشان را به کشور وارد می‌کنند.

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان تصریح کرد: اطلاعاتی که اتحادیه در اختیار دارد، بیانگر آن است که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ خارجی که اکنون در ایران هم شعب مختلف افتتاح کرده‌اند با استفاده از تسهیلات دولت ایران، علیه صنعت پوشاک اقدام می‌کنند به این ترتیب که پوشاک نیم‌دوخته یا برش خورده را وارد مناطق آزاد می‌کنند و با انجام فعالیتی جزئی به عنوان تولید داخل، آن را به سرزمین اصلی صادر می‌کنند.

وی افزود: این‌گونه حمایت‌های غیرمنطقی از تولیدکنندگان خارجی به نفع واردات، باعث شده کالاهای تولید خارج بسیار ارزان‌تر از کالاهای ایرانی در سطح کلان جامعه عرضه شود به همین دلیل هیچ جای رقابتی برای تولیدکنندگان خارجی باقی نمانده است و یک به یک کرکره‌ تولیدی‌ها و فروشگاه‌های پوشاک ایرانی پایین کشیده می‌شود و گروهی بیکار می‌شوند.

رقابت نابرابر با پوشاک ترکیه

از سوی دیگر محمدکاظم عمید، کارشناس صنایع نساجی و پوشاک درباره شرایط رکود بازار در صنعت پوشاک بهجام‌جم گفت: قاچاق، واردات بی‌رویه و هزینه تولید بالا در کنار بسیاری از مشکلات داخلی در قوانین تولیدی باعث شده تا واقعا نتوان نسخه‌ای واحد برای درمان صنعت نساجی و پوشاک کشورمان ارائه کرد، اما آنچه مسلم است قدرت خرید مردم تاثیر قابل‌توجهی در افزایش رکود در بخش پوشاک داشته است.

وی معتقد است شرایط قانونی و موازی‌کاری‌های بسیاری در تولید وجود دارد که باعث شده هزینه‌های تولید داخل ایران افزایش داشته باشد و برندهای خارجی با استفاده از امکانات سرزمین اصلی از آن به نفع رونق کسب و کار خود استفاده کنند.

به عنوان مثال برندهای ترکیه‌ای فعال در ایران امروز اگرچه فعالیت کاملا قانونی دارند، اما با حمایت‌های اقتصادی کلانی که از سوی کشورشان می‌شوند در واقع هزینه‌های حضورشان در ایران بسیار پایین‌تر از تولیدکنندگان داخلی ایران است.

این کارشناس صنعت نساجی به جام‌جم گفت: یک نکته نگران‌کننده که تاکنون زیاد به آن توجه نشده است، مربوط به سخت‌گیری سازمان‌ها و نهادهای ناظر مثل تعزیرات، سازمان حمایت و... در بازار نسبت به تولیدکنندگان داخلی است، چون این نهادها برخوردشان با دو فروشگاه کنار هم که یکی کالاهای خارجی عرضه می‌کند و دیگری محصولات ایرانی می‌فروشد کاملا متفاوت و به نوعی می‌تواند گفت ضد تولیدات داخلی است.

این متخصص نساجی درباره گران بودن تولید در ایران نیز به جام‌جم گفت: براساس برآوردهای انجام شده اگر یک پیراهن تولید‌شده در ایران صد تومان قیمت داشته باشد تقریبا یک پنجم آن هزینه تولید است و باقی موارد هزینه‌های سربار و اضافه‌ای است که باعث از بین رفتن قدرت رقابت کالاهای ایرانی در بازار شده است. به عنوان مثال هزینه‌های سرقفلی و کرایه فروشگاه، واسطه‌گری‌ها و... در حالی که اجناس خارجی نه‌تنها چنین هزینه‌هایی ندارند بلکه کاملا از سوی دولت‌های خود مورد حمایت قرار می‌گیرند.

حال صنعت پوشاک خوب نیست

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک با اشاره به مشکلات موجود صنعت پوشاک کشور به جام‌جمتوضیح داد: حال صنعت پوشاک خوب نیست و به‌رغم این‌که مسئولان با برنامه‌های مختلف نسبت به رفع مشکلات این صنعت اقدام‌ کرده‌اند، هنوز نتایج قابل‌قبولی به دست نیامده است.

وی تاکید کرد: تولید و توزیع، اصلی‌ترین بخش‌ها برای رونق در صنعت هستند که متاسفانه در ایران گرچه توان تولیدی مناسبی وجود دارد، اما در بخش توزیع همچنان خلأهای قابل‌توجهی دیده می‌شود که باید برای رونق صنعت، این معضل برطرف شود.

این مقام صنفی عنوان کرد: در شرایط فعلی ورود شیوه‌های نوین توزیعی که هنوز بازار ایران با آنها همراه نشده، باعث بروز چالش‌های عمده‌ای در بخش توزیع شده تا جایی که امروز حتی برخی افراد، پوشاک قاچاق خارجی را در منازل خود به‌فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک گفت: تا زمانی که تولیدکنندگان ایرانی به توزیع مطمئن و قابل اعتمادی دسترسی نداشته باشند، هر آنچه برای تولید هزینه کنیم با چالش مواجه می‌شود و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت به این دلیل که تولیدکننده باید بتواند محصولاتش را فروخته و هزینه‌هایش را جبران کند.

شیرازی افزود: امروزه ناتوانی تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه وارداتی، خود باعث بروز مشکلاتی شده است که علاوه بر ناتوانی در تولید انبوه، هزینه‌های آنها را نیز افزایش داده است. از این‌رو در مذاکراتی که انجام شده تصمیم‌ بر این است که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان که باید از خارج تأمین شود با تسهیلات مناسبی از گمرک ترخیص و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

عماد عزتی - اقتصاد

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال