گزارش نشست کمیته الیاف پلی استر انجمن صنایع نساجی ایران

اعضای کمیته الیاف پلی استر انجمن صنایع نساجی ایران عصر روز چهارشنبه یازدهم مردادماه در سالن کنفرانس انجمن صنایع نساجی ایران گرد هم آمدند تا در خصوص تأمین مواد اولیه کارخانجات تولید الیاف پلی استر از جمله پرک PET همفکری و اتخاذ تصمیم نمایند

در این نشست پس از خوشامدگویی آقای رئیس زاده دبیرکل انجمن، آقای محمدرضا مقدم رئیس کمیته الیاف پلی استر انجمن به مشکلات مربوط به تأمین مواد اولیه واحدها بالاخص پرک PET و تاریخچه ای مختصر از این موضوع و روند رو به رشد قیمت پرک در بازار پرداخت وی با اشاره به تصمیمات قبلی این کمیته در تعیین قیمت مواد اولیه مذکور به تحلیل روند قیمت در ماههای اخیر پرداخت و با اشاره مؤکد به ضمانت اجرایی مصوبات کمیته الیاف پلی استر توسط اعضای کمیته، اتخاذ تصمیم براساس سیاستهای برد-برد برای هر دو گروه مصرف کننده و تأمین کننده پرک را راهبرد موفقیت‌آمیز این کمیته در بلند مدت دانست و ابراز امیدواری کرد با حمایت و پایبندی اعضا به مصوبات کمیته، شاهد اثرگذاری بیشتر تصمیمات کمیته باشند و در ادامه از بهرام محمدی نائب رئیس کمیته خواست تا موارد مورد نظر را مطرح کند تا بتوان به جمع بندی مطلوب رسید.
بهرام محمدی با اشاره به افزایش عوارض صادرات پرک از 15 درصد به 70 درصد و پیگیریهای انجمن صنایع نساجی ایران در این خصوص، اجرایی شدن این مصوبه را در جهت تأمین مواد اولیه واحدهای داخلی و بالانس عرضه و تقاضا بسیار مؤثر دانست. محمدی با طرح این سؤال که چرا صنعت الیاف پلی استر امروز در مقایسه با سالهای قبل، سودآوری خود را از دست داده است؟ به رقابت ناسالم فعالین این صنعت در خرید و حتی فروش اشاره نمود و خروج این صنعت از زیان را مستلزم کاهش هزینه‌های مربوط به خرید مواد اولیه و تنظیم عوامل بهره وری و مدیریت و همچنین عرضه محصول نهایی با قیمت مناسب دانست. وی افزایش قیمت پرک در ماههای اخیر را کم سابقه دانست و پیشنهاد داد که بالانس عرضه و تقاضا در دستور کار کمیته قرار گیرد و کنسیرسیومی با همت و حمایت انجمن صنایع نساجی ایران تشکیل شود که واردات پرک را مدیریت کند. محمدی با اشاره به سوابق مذاکرات کمیته الیاف پلی استر در خصوص طرح تأسیس کنسرسیوم خرید و تأمین پرک از داخل و ناموفق بودن مذاکرات مذکور به دلیل عدم همخوانی سیاست‌های خرید شرکتهای مختلف، تأسیس این کنسرسیوم برای خریدهای خارجی و واردات را راه حلی برای بحران فعلی دانست. پیشنهاد دوم آقای محمدی به کمیته الیاف، هماهنگی و یکپارچگی در افزایش قیمت محصولات نهائی بود که از اعضای کمیته خواست در این خصوص بحث و تبادل نظر نموده و اتخاذ تصمیم نمایند. پس از بیانات آقای محمدی موضوع سخت‌گیری‌های سازمان حفاظت از محیط زیست در واردات بطری و همچنین قیمت تمام شده محموله‌های وارداتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
ملک پور از ظریف مصور با اشاره به افزایش ظرفیت تولید خود در آینده ای نزدیک به لزوم واردات بطری برای بحث تعادل بین عرضه و تقاضا اشاره نمود و قیمت ها را در بازار فعلی غیرمنصفانه دانست و افزایش قیمت محصول نهایی این صنعت را مستلزم اتفاق نظر و پایبندی همه تولیدکنندگان این صنف دانست.
پس از بحث و تبادل نظر و به پیشنهاد محمدرضا مقدم رییس کمیته مذکور مقرر شد تا حصول نتیجه قطعی برای تأسیس کنسرسیوم، کمیته مذکور پیگیر موضوع مربوط به تسهیل در شرایط واردات بطری PET جهت برقراری توازن در عرضه و تقاضای بازار باشد و به هر نحوی اعم از پیگیری‌های مربوط به اخذ مجوزهای لازم و مصوبات حمایتی از تأمین مواد اولیه از خارج از کشور و کاهش تعرفه واردات به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا اقداماتی صورت گیرد.
همچنین موضوع اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم و مسائل و مشکلات مرتبط با این موضوع به خصوص بحث مالیات ارزش افزوده و بحث ثبت و ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی براساس کد اقتصادی‌های معتبر مورد تبادل نظر قرار گرفت که در نهایت مقرر شد انجمن صنایع نساجی پیگیر لحاظ نمودن ضریب صفر مالیاتی برای تأمین مواد اولیه پرک و بطری PET مورد مصرف واحدهای تولید الیاف باشد. پیرو مذاکرات وتجربیات گذشته کمیته الیاف درخصوص نرخ گذاری روی مواد اولیه پرک و محصولات نهایی پس از بحث و توافق نظر و تحلیل روند قیمتی موارد ذیل مورد تصویب و توافق کمیته قرار گرفت: قیمت پایه برای الیاف سالید خودرنگ 3500 تومان، برای الیاف سبز ایزوگامی3250 تومان، برای الیاف هالو 4400 تومان با شرایط فروش نقدی مورد تصویب قرار گرفت. در خصوص قیمت پرک نیز موارد زیر مطرح و مورد توافق قرار گرفت. پرک زیر دویست تحویلی درب کارخانه 2850 تومان و پرک زیر هزار 2600 تومان (کرایه با خریدار) و پرک زیر دوهزار به قیمت 2550 تومان (کرایه با خریدار) و بطری تحویلی درب کارخانه 1850 تومان ، و آسیابی سفید 2050 تومان تصویب شد. بدیهی است قیمت ها برای موارد رنگی 250 تومان کمتر از این قیمت می‌باشد.
به این صورت که به طور میانگین کلیه محصولات نهایی یکصد تومان در کیلو افزایش قیمت و مواد اولیه یکصد تومان در کیلو کاهش قیمت یافت. تاریخ اجرای مصوبه هم شنبه مورخ 14/05/96 مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد که آقای محمدی به نمایندگی ازکمیته الیاف بادبیرخانه انجمن صنایع نساجی درخصوص پیگیری مصوبات بخش اول نشست همکاری فرمایند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال