تحلیلی در مورد نحوه حمایت از SMEها صنایع کوچک و متوسط چه جایگاهی در اقتصاد ایران دارند؟‎

به طرق مختلفی می‌توان صنایع را تقسیم‌بندی کرد که یکی از آن‌ها تقسیم‌بندی بر حسب تعداد اشتغال است که صنایع را به 3 گروه تقسیم می‌کند: اشتغال‌های کمتر از 50 نفر تحت عنوان صنایع کوچک، از 50 تا 150 نفر صنایع متوسط و بالای150 نفر صنایع بزرگ نامیده می‌شوند.

طبق آمار موجود بیش از 90درصد صنایع ایران را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد. همان‌طور که آمار نشان می‌دهد سهم بسیار بالایی از کشور به این صنایع اختصاص دارد که این موضوع را بسیار حائز اهمیت می‌کند.

صنایع کوچک و متوسط دارای ویژگی‌های بسیار زیادی هستند که از آن جمله می‌توان به انعطاف‌پذیری این صنایع در مقابل نوسانات اقتصادی، سلایق متغیر بازار، تنوع تولید، تغییر محصول تولیدی در حداقل زمان و غیره نام برد و دلیل این ویژگی‌ها کم بودن تعداد کارکنان، حجم پایین سرمایه‌گذاری، چابک بودن و ... است. همچنین این صنایع حد واسط بین صنایع خانگی و صنایع بزرگ هستند که در برخی موارد با برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های خود به بنگاه‌های اقتصادی خانگی به‌عنوان پیمانکار فرعی سهم مؤثری در اقتصاد خانواده و اشتغال دارند.

حمایت از صنایع کوچک و متوسط یعنی حمایت از تولید ملی، در راستای تحقق اهداف اقتصادی ایران. هنگامی‌که یک صنعت در کشور با سرمایه‌گذاری نسبتاً پایینی شروع به فعالیت می‌کند، یک زنجیره عظیم اقتصادی را در راستای فعالیت خود به حرکت وادار می‌کند. بدین معنی که هر بنگاه اقتصادی برای شروع احتیاج به مکانی برای اجرای طرح دارد. پس خواه‌ناخواه برای استقرار دفتر مرکزی و محل کارخانه وارد بازار ملک، زمین و مسکن می‌شود تا محل مناسبی را تهیه کند. پس از آن به‌منظور تجهیز واحدها و دفاتر احتیاج به تهیه ادوات کاری و اداری است که از تولیدات داخلی تأمین می‌شود. گام بعدی اجرای نظام استخدام طبق فرایند از پیش تعریف شده‌ای است که تأثیر مستقیمی بر بحث اشتغال می‌گذارد.

بعد از این مرحله احتیاج به تأمین مواد اولیه مباحث مربوط به حمل‌ونقل کالا از طریق راه‌های زمین، ریلی، هوایی و دریایی است. سپس عرضه محصول مورد نظر به مشتریان و موضوعاتی پیرامون زنجیره تأمین کالا و انبار محصول مطرح می‌شود. مدتی که از زمان فعالیت واحد صنعتی گذشت نیاز به توسعه و رشد دارد پس به بازار آموزش در جهت افزایش سطح دانش و مهارت کارکنان روی می‌آورد که این آموزش می‌تواند دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت ضمن خدمت باشد یا آموزش دانشگاهی که در نهایت مدرکی تحت عنوان یک مقطع تحصیلی اعطا می‌شود.

نیاز به تبلیغات در راستای جذب مشتریان بیشتر از دیگر مواردی است که تحت شعاع قرار می‌گیرد. با توسعه واحد صنعتی، قدرت صادرات محصول تولیدی بیش از پیش احساس می‌شود و این قابلیت به وجود می‌آید که محصول از شهری به شهر دیگر، از استانی به استان دیگر و یا حتی به کشورهای دیگر صادر شود. طبق آمار موجود در کشور حدود 88 هزار واحد صنایع کوچک و متوسط در کشور موجود است که با حمایت این صنایع به‌عنوان سرپنجه‌های تولید می‌توان سهم مؤثر، مستقیم و غیرمستقیمی بر تولید داخلی، اشتغال و اقتصاد ایران گذاشت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال