برگزاری جلسه مشترک اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران با اتحادیه صادرکنندگان نساجی و پوشاک ترکیه و اتحادیه صادرکنندگان مواد اولیه و نساجی استانبول‎

در این دیدار آقایان مهندس حریری، مجید نامی ، شاهرخ جعفری وسعید جلالی قدیری از اتحادیه با جمعی از اعضای هیات مدیره این دو تشکل ترک و رییس هیات مدیره سندیکای صادرکنندگان ترکیه به همراه آقای مالکی مدیر کشورهای در حال توسعه اتاق بازرگانی تهران حضور داشتند.

آقای شرافت الدین دمیر معاون هیات مدیره انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول ضمن برشمردن قرابت های فرهنگی مردم ایران و ترکیه و ابراز تمایل به دستیابی به یک سازو کار تجاری برد برد در ایران از طریق مشارکت یا سرمایه گذاری‌های مشترک و شفاف ، علاقه مندی خود را به توسعه روابط تجاری با شرکت های ایرانی اعلام نمودند.

ایشان افتتاح مرکز تجاری ترکیه در تهران را فرصتی برای گسترش روابط سالم تجاری بین دو کشور دانستند و این دیدار را شروعی مناسب برای برنامه ریزی در جهت توسعه روابط بین صنعتگران شاخه های مختلف صنایع نساجی و پوشاک هر دوکشور عنوان نمودند که با پیگیری طرفین در راستای تامین منافع هر دو طرف تعریف خواهد شد.

در ادامه مهندس نامی عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: سال های گذشته طی جلسات گروه دی ۸ مذاکراتی بین طرفین برگزار شد و مقرر گردید که همکاری شفاف و موثری در راستای فعالیت های تجاری قانونی برقرار گردد. بیشتر تولیدکنندگان ایران رابطه بسیار نزدیکی با شرکت های ترک دارند و همانطور که ترک ها از صنایع داخلی خود حمایت می کنند ما نیز بعنوان تشکل بخش خصوصی سعی در حمایت از تولیدکنندگان خود داریم .

در همین راستا سعی می کنیم روابط تجاری سالم و شفاف را بصورت برد برد با شرکای خارجی خود برقرار کنیم و این موضوع مستلزم تعریف نقاط مشترک و ارتباط از طریق کانال های رسمی هر دو طرف بواسطه تشکل ها و اتحادیه های مرتبط می باشد و باید سعی کنیم از ایجاد ارتباط از طریق واسطه ها جلوگیری کنیم. برای این کار می توان یک مکانیزم مشخصی را از طریق اتحادیه ها تعریف کرد.

ایشان با اشاره به لزوم انتقال دانش فنی و تكنولوژی برای همكاریهای مشترك تاكید کردند ، یكی از شروط لازم برای انجام همكاریهای دو یا چند جانبه ، نه تنها در بخش تولید بلكه در بحث طراحی، فروش و صادرات استفاده از تجربیات و مدلهای مورد استفاده تركیه در این موارد است.

در ادامه دبیر اتحادیه صادرکنندگان نساجی و پوشاک استانبول ضمن استقبال از همکاری های مشترک فیمابین برگزاری نمایشگاه ها و دوره های آموزشی مشترک را یکی از عملی ترین راهها جهت ایجاد ارتباط مشترک بین اتحادیه ها عنوان نمود و گفت می توان مدل مرکز تجارت ترکیه در ایران را در استانبول برای صنایع نساجی و پوشاک ایرانی در استانبول ایجاد کرد و بابت مذاکره در این خصوص و نشست مشترک با اساتید دانشگاههای ترکیه دعوت کرد.

مهندس حریری نایب رییس اتحادیه در ادامه گفت هدف اتحادیه ما این است که راه درست را برای تجارت انتخاب کنیم. فروشگاه هایی در ایران توسط ترکیه ایجاد شده اند که پوشاک چینی می فروشند که این موضوع مشکل ساز است با توجه به اینکه میتوان فعالیت خوبی را بین دو طرف تعریف کرد باید در این خصوص دقت شود و توصیه ینده این است که این مسیر کنترل شود و مورد سواستفاده قرار نگیرد. ما در این رابطه دستورالعملی بابت تجارت پوشا داریم که می توان به آن استناد نمود که آقای جعفری توضیح خواهند داد.

مهندس جعفری راجع به دستورالعمل توضیحاتی دادند. ایشان بازار ۸۰ میلیونی ایران را بازار مناسبی برای فعالیت شفاف و سالم عنوان کردند. و اینکه متاسفانه طی سال های گذشته با نام برند، کالاهای بی کیفیت و خارج از عرف قانونی وارد کشور می شود‌ .

در این رابطه دستورالعمل واردات پوشاک تدوین شده که تجارت در حوزه پوشاک از مبادی قانونی آن انجام شود و این موضوع برای برندهای خارجی نیز مفید است به جهت اینکه سایر واردکنندگان و تولید کنندگان نمی توانند اجناس خود را با اسامی برندهای دیگر بفروشند‌. و حقوق برندها مطابق دستورالعمل رعایت خواهد شد. بسیاری از برندها از موضوع دستورالعمل خبر ندارند و متاسفانه مراکزی در کشور ما این موضوع را به به درستی برای ایشان عنوان نمی کنند.

تمام نمایندگی های فروش برندها در کشور باید از شرکت اصلی تاییدیه داشته باشند و ما سعی داریم تا این موضوع را راهبری کنیم. ما علاقه مند به ارتباط مستقیم و شفاف با طرف های تجاری دیگر هستیم و توصیه می کنم از شرکت ها و افراد ایرانی متخلف دوری کنید و ما در این زمینه از طریق تشکل های رسمی کمک خواهیم کرد. ما اطلاعات مربوط به تشکل ها سازمان ها و قوانین مربوطه را در اختیار شما قرار می دهیم.

طرف ترک ضمن استقبال از این موضوع بر لزوم ایجاد کانال های ارتباطی سالم از طریق تشکل های مربوطه جهت برقراری روابط سالم و قانونمند تاکید کرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال