سایت خبری اتاق تهران کاهش شدید سطح زیر کشت پنبه در کشور را بررسی می کند خرید تضمینی گندم، پنبه، پنبه را زد

باوجود اینکه پنبه محصولی بسیار اقتصادی و پر کاربرد است ولی به علت غیر اقتصادی بودن سطح زیر کشت آن در کشور تقریبا نصف شده است و از 151 هزار هکتار در سال 1380 به کمتر از 72 هزار هکتار در 15 سال گذشته رسیده است. پنبه یکی از پتانسیل های بالای کشور در حوزه تولید کشاورزی محسوب می شود که آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و حتی با مدیریت غیراصولی سطح زیر کشت آن در کشور کاهش چشم گیری یافته است و در نتیجه آن تولید این محصول نیز با افت شدید رو به رو شده است.

در حال حاضر پنیه در 79 کشور جهان کشت می شود و یافته ها نشان می دهد که کشورهای آمریکا ( در 15 سال گذشته)، ازبکستان، استرالیا و هند بزرگترین تولید کننده های پنبه در جهان و کشورهای چین، ترکیه، پاکستان و اندونزی بزرگترین واردکنندگان این محصول طی دهه اخیر بوده اند. در ایران پنبه با 154 هزار تن تولید ( وش) دارای رتبه سوم در بین محصولات صنعتی کشور و از لحاظ سطح زیر کشت با 72 هزار هکتار رتبه نخست سطح برداشت بین محصولات صنعتی کشور را داراست.

در این بین استان ها خراسان رضوی، گلستان، فارس و خراسان جنوبی دارای مقام های اول تا چهارم سطح زیر کشت و برداشت پنبه در کشور هستند. امروز 40 فرآورده از گیاه پنبه استخراج می شود که در صنایع ریسندگی، نساجی، روغن کشی و... مورد استفاده قرار می گیرد. تهیه و تولید نخ و پارچه، تهیه خوارک دام و روغن خوارکی، صابون، الکل اتیلیک، کاغذ مقوا، چوب سه لایی، نوئپان، کاغذ اسکناس و اوراق بهادار و... از پنبه نشان دهنده نقش مهم این محصول در زمینه صنعت، اقتصاد و حتی اجتماع است؛ نقشی که در سال های گذشته به دلیل عدم حمایت های صحیح و اقتصادی نبودن محصول کم رنگ شده است. بررسی ها نشان می دهد که یکی از مهم ترین ضربه هایی که پنبه در سال های گذشته خورده از طرخ خود کفایی گندم در کشور بوده است طرحی که باعث شده باتوجه به خرید تضمینی مناسب گندم، کشاورزان به سمت کشت جایگزین آن به جای پنبه بروند. آمارهای وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که شدت گرفتن طرح خودکفایی گندم از سال 1379 و توجه بیشتر به گندم باعث شده به صورت تدریجی سطح زیر کشت پنبه کاهش پیدا کند و کشت جایگزین آن گندم شود تاجایی که سطح زیر کشت این محصول از 151 هزار هکتار در سال 1380 به کمتر از 72 هزار هکتار در سال گذشته رسیده است. البته این درحالی است که پنبه از نظر اشتغال زایی اهمیت بسیار بیشتری نسبت به گندم دارد. طبق آمارهای توان اشتغالزایی پنبه در بخش کشاورزی 2.7 برابر سویا، 4 برابر ذرت، 4 براب کلزا و 6 برابر گندم است. به صورت کلی در بخش اشتغالزایی غیر مستقیم به ازای یک شغل در زارعت پنبه حدود 5 شغل در بخش صنعت و خدمات ایجاد می شود که این عدد نشان دهنده جایگاه ویژه پنبه در اشتغالزایی است.

به اعقتاد کارشناسان روند رشد قیمت خرید تضمینی سه محصول گندم، جو و پنبه در سال های گذشته نشان می دهد که برای دولت گندم بعد از آن جو و در آخر پنبه از اهمیت برخوردار بوده و این موضوع را در قیمت رشد خرید تضمینی اعمال کرده اند تا جایی که تمایل به کاشت پنبه در کشور به کمترین میزان خود رسیده است، در واقع این نگاه دولت باعث شده که کاشت پنبه غیر اقتصادی باشد حال آن که پنبه نیز محصولی استراتژیک است و می توان برای کشور ارزش افزوده بسیار بالایی به همراه داشته باشد و صنایع متعددی را به چرخش در بیاورد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال