واردات بی رویه چادر مشکی تولید داخل را فلج می کند‎

بیش از صد سال از مصرف عمده پارچه چادر مشکی به عنوان پوشش عمومی بانوان ایرانی می گذرد و در این سال ها همواره پارچه مصرفی بانوان وارداتی بوده و محصولات تولید داخلی با محصولات وارداتی در نبردی تنگاتنگ است.

به گزارش ایرنا، در چند سال اخیر شرکت «کرپ ناز» کرمانشاه، «نای زرین» خوانسار و نساجی «حجاب» شهرکرد با هدف تولید پارچه چادر مشکی طراحی و راه اندازی شد که متاسفانه به دلیل واردات بی رویه این محصول، برخلاف فعالیت کنونی شرکت ها، این شرکت ها نتوانسته اند با واردات چادر مشکی مقابله کنند و قادر به حضور و بقا در بازار هم با این شیوه نیستند. سال هاست؛ مایحتاج کشور از منابع خارجی تامین می شود و تفاوت قیمت های خارجی و عرضه داخلی این دسته از ملزومات به گونه ای است که سرمایه گذاران داخلی را به سرمایه گذاری در این زمینه ها علاقه مند کرده است.

تاسیس و راه اندازی بسیاری از رشته فعالیت های تولیدی و اقتصادی در کشور هر کدام گامی در راستای استیلای استقلال کشور، ایجاد اشتغال، افزایش سرانه تولید ملی و کاهش خروج ارز از کشور شده است.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت نساجی حجاب شهرکرد گفت: با غلبه بر تمامی مشکلات موجود بر سر راه فعالیت های سرمایه گذاری اقتصادی در سال های گذشته، این شرکت توانست در بهمن ماه سال 94 آخرین ماشینآلات تولید پارچه چادر مشکی را وارد کند و با بهره گیری از دانش فنی کشور کره جنوبی و منطبق با استانداردهای این کشور تولید آزمایشی این محصول را آغاز کند.

میرمحمد تقی دانایی هوشیار اظهار کرد: شرکت نساجی حجاب شهرکرد با توسعه سبد محصول خود موفق شد سهمی اندک از مصارف کشور را تامین نماید و در آبان ماه سال 95 خط تولید 10 میلیون مترطول چادر مشکی این واحد را با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح کند.

به گفته وی، در برخی موارد شاهد هستیم که در بخش واردات کالا به کشور، عرضه از تقاضا کمتر بوده و این امر باعث تحمیل قیمت گزاف بر مصرف کننده می شود.

وی با بیان اینکه رقابت با کالایی که سال ها وارد کشور شده با مشکلات فراوانی روبروست، گفت: مشکلاتی به صورت سازماندهی شده سر راه تولید کنندگان با کالای مشابه وارداتی وجود دارد تا جایی که مصرف کننده نهایی رغبت بیشتری به مصرف کالاهای وارداتی داشته و خودباوری و حمایت از صنعت داخلی هر روز کمرنگ تر می شود.

دانایی هوشیار با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تولید و اشتغال و حمایت از کالای داخلی، تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات درباره کالای وارداتی به گونه ای است که به راحتی همه تولید کنندگان داخلی از میدان رقابت خارج می شوند.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت نساجی حجاب شهرکرد گفت: این شرکت در سال گذشته 1.5 میلیون متر طول پارچه چادر مشکی تولید و روانه بازار مصرف کرد.

دانایی هوشیار تصریح کرد: مطابق برنامه ریزی های انجام شده امسال 7 میلیون متر طول پارچه چادر مشکی در این واحد تولید و از سال آینده ظرفیت سالانه 10 میلیون متر طول تولید خواهد شد.

به گفته وی، این واحد تولیدی از سال 69 تاسیس که انواع پرده، روسری نخی، ظریف، حریر و شیشه ای، ساتن، پیراهن، مانتو، مقنعه و شال تولید می کرد و بعد از آن سال ها با فعالیت و الحاق به دیگر شرکت ها بزرگتر شد.

دانایی هوشیار اظهار کرد: سالانه 4 میلیون متر طول انواع پارچه و یک میلیون و 200 هزار متر طول پارچه فاستونی در این شرکت تولید می شد.

به گفته وی، مرحله 2 توسعه شرکت نساجی حجاب با برنامه ریزی برای تولید نخ ITY با ظرفیت تولید 5 هزار تن نخ مخصوص تولید چادر مشکی تدوین و طرح آن به بانک صنعت و معدن ارائه شده است که بزودی ماشین آلات راه اندازی این مرحله خریداری و نصب می شود.

وی ادامه داد: طرح اولیه مرحله 3 توسعه شرکت نساجی حجاب که پس از تکمیل مراحل 1 و 2 انجام می شود، با هدف تولید 10 میلیون متر طول پارچه افزون بر ظرفیت فعلی تهیه و تدوین شده است.

این تولید کننده پارچه چادر مشکی افزود: برخی مخالفان تولید این محصول در داخل کشور با بهانه اینکه تولید و عرضه داخلی این محصول بدون کیفیت است و با بزرگ نمایی مشکلات کوچک و تخریب محصول داخلی، سعی در توجیه واردات کالای خارجی کردند.

دانایی هوشیار با بیان اینکه کالای تولید شده در این شرکت مرغوب و قابل رقابت با محصولات وارداتی است، ادامه داد: مخالفان تولید این محصول در داخل کشور بدون احتساب هزینه های نقل و انتقال، گمرکی و ترخیص کالای وارداتی، قیمت کارخانه ای تولید کننده خارجی را با قیمت کارخانه ای ایرانی مقایسه می کنند و به دلایل واهی نداشتن توجیه اقتصادی را برای تولید داخلی بهانه می کنند.

وی گفت: حتی در صورتی که هزینه های وارداتی مواد اولیه، رنگ و مواد شیمیایی وارداتی برای تولید پارچه چادر مشکی را در نظر نگیریم، باز هم تولید پارچه چادر مشکی در ایران بسیار مناسب تر از قیمت های کارخانهای دیگر کشورها از جمله کره جنوبی است.

این تولید کننده گفت: باید مسئولان و رسانه ها در تمامی سطوح کشور در راستای اعتماد سازی مصرف کنندگان برای استفاده از کالای داخلی تلاش کنند.

وی افزود: اخیرا مشاهده شده است که مخالفان تولید چادر مشکی داخلی اقدام به حذف نام ایرانی کالا و فروش آن بنام خارجی کرده اند که با این ترفند مصرف کننده نهایی هیچگاه متوجه نمی شود که یک کالای ایرانی مرغوب را با نام خارجی و با قیمت بسیار بالاتر خریداری کرده است.

دانایی هوشیار تصریح کرد: ترفندها و شگردهای مخالفان تولید محصول داخلی برای جلوگیری از تولید این محصول فراوان است که برای آگاه سازی مردم و حمایت از تولید داخلی و رونق اشتغال و اقتصاد مد نظر مقام معظم رهبری نیاز به همت جدی است.

بنابر گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت سالانه 50 میلیون متر طول پارچه چادر مشکی در کشور نیاز است و این در حالی است که هم اکنون ظرفیت کارخانه های تولید پارچه چادر مشکی کشور حدود 30 میلیون متر است. شرکت نساجی حجاب شهرکرد در حدود 10 کیلومتری شهرکرد واقع است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال