رئیس اتاق ایران در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور: تزریق نقدینگی، مشکل تولید را حل نمی‌کند‎

تازه‌ترین نشست شورای روسای اتاق­های سراسر کشور با حضور هیات رئیسه اتاق ایران و با محوریت بررسی بسته حمایتی تولید در سال 1396 برگزار شد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به بسته حمایت 30 هزار میلیارد تومانی دولت از بنگاه‌های کوچک و متوسط که۲۰ هزار میلیارد تومان آن به سرمایه در گردش و تأمین مالی طرح‌های نیمه‌تمام اختصاص یافته گفت: در خیلی از موارد دریافت این تسهیلات جدید، مشکلات تولید را چند برابر می‌کند و گامی در راستای حل مشکلات به حساب نمی‌آید. مشکل اصلی تولید در کشور این است که ما با چشم‌بسته حرکت می‌کنیم و در بخش تولید اصلاً برنامه نداریم.

غلامحسین شافعی افزود: مکان‌یابی، اولویت‌بندی و ظرفیت‌شناسی درستی در بخش تولید انجام‌نشده است و برنامه مدونی در این زمینه نداشته‌ایم. در شرایط موجود به اعتقاد من نقدینگی، پول و تسهیلات جدید مشکل تولید کشور را حل نمی‌کند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به تعداد زیاد واحدهای تولیدی در کشور گفت: به عنوان مثال تعداد واحدهای فرش ماشینی در کشور آن‌قدر زیاد است که اگر تمام قاره آسیا را هم در نظر بگیرید برای این ظرفیت کافی است. همچنین در مورد کارخانه‌های تولید فولاد، کره جنوبی هشت واحد تولید فولاد دارد و ما نزدیک به 800 واحد فولاد که شامل واحدهای آماده و در حال اخذ پروانه می‌شوند.

شافعی تصریح کرد: حال اگر نقدینگی این واحدها هم تأمین شده و شروع به کارکردند، آیا فعالیت این واحدها صرفه اقتصادی دارد؟ پاسخ به این سوال مهم است.

رئیس اتاق ایران بابیان اینکه مشکل کشور خیلی اساسی‌تر و عمیق‌تر از این است که با ارائه تسهیلات تولیدی حل شود گفت: خیلی از موارد و مشکلات هم همواره به مجموعه دولت ارائه می‌شود اما گویی گوش شنوایی در بدنه دولت نیست.

شافعی در مورد انتخاب وزرای اقتصادی و نظر اتاق در این زمینه هم گفت: اتاق ایران به همه اتاق‌های استانی نامه زده که جمع‌بندی خود از معیارهای موردنظر برای وزرای دولت دوازدهم را به اتاق ایران ارائه دهند و در نهایت نظر واحدی در این زمینه به دولت ارائه شود.

شافعی با اشاره به مراسم افطاری اخیر رئیس‌جمهور با فعالان اقتصادی گفت: شخص رئیس‌جمهور گفتند که نظرات بخش خصوصی را در زمینه تعیین معیارهای لازم برای انتخاب وزرای اقتصادی دولت دوازدهم مورد توجه قرار خواهند داد.

اتاق‌های معین، محور ارتباطات بین‌الملل استان‌ها

در بخش دیگری از این نشست، نایب‌رئیس اتاق ایران در مورد طرح اتاق ایران برای انتخاب اتاق‌های معین در ارتباط با کشورهای مختلف گفت: انتخاب اتاق معین با نگاه تقسیم‌کار میان بخش­های مختلف اتاق ایران صورت گرفته تا در هرسال اتاق­ها روی کشوری مشخص تمرکز و همه راه­ها را برای برقراری ارتباط بهینه با آن کشور بررسی کنند.

پدرام سلطانی گفت: انتخاب یک اتاق معین به این معنی نیست که اتاق­های استانی ارتباطات بین­المللی‌شان را صرفا به آن کشور محدود کنند و با کشورهای دیگر ارتباط نداشته باشند؛ بلکه ارتباط با کشور انتخاب‌شده باید برای یک سال به صورت متمرکز و هدفمند دنبال شود. همچنین در مورد کشورهایی که اتاق مشترک دارند، در برقراری ارتباط با آن کشورها اولویت با اتاق­های مشترک است و در این مورد نیازی به اتاق معین نیست.

پیشنهادهای اتاق در زمینه تسهیلات تولید، به دولت ارائه می‌شود

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به بسته حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: ایرادی که به این طرح در سال گذشته وارد بود این است که عمده این تسهیلات به بنگاه‌های بزرگ داده شد؛ امسال هم دوباره این طرح با 20 هزار میلیارد تومان تهیه‌شده و بعضی شرایط آن مانند معافیت‌ها و ضمانت‌ها مانند سال پیش است و دستورالعمل اجرایی این بسته هم از طرف بانک مرکزی به همه بانک‌ها ابلاغ‌شده است.

کاشفی تأکید کرد: اتاق درصدد است پیشنهاد‌های خود را برای اجرای بهتر این طرح در سال جاری به دولت منعکس کند.

لزوم اصلاح روند اعطای تسهیلات تولید

در ادامه چند تن از روسای اتاق‌ها پیرامون بسته حمایتی تولید در سال 1396 نظرات خود را بیان کردند.

رئیس اتاق اصفهان در رابطه به تسهیلات 20 هزار میلیارد تومانی گفت: این تسهیلات به ضرر تولید است. افرادی که نمی‌توانند بدهکاری و جرائم خود را بدهند چطور می‌توانند تسهیلات جدید بگیرند؟ این تسهیلات فقط به ضرر تولیدکنندگان است و وضعیت را بدتر می‌کند.

عبدالوهاب سهل‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش با ارائه آماری از عارضه‌یابی که توسط اتاق اصفهان در میان صنایع استان انجام شده گفت: در استان اصفهان 3 هزار و 355 واحد عارضه‌یابی شدند که نتایجی که به دست آمد ازاین‌قرار است که 2319 واحد فعال هستند و 1026 واحد غیرفعال. همچنین از میان واحدهای فعال، تنها 32.8 درصد با ظرفیت کمتر از 25 درصد فعال هستند، 30 درصد بین 25 تا 50 درصد، 27 درصد بین 50 تا 75 درصد کار می‌کنند و تنها 0.8 درصد بالای 70 درصد فعالیت می‌کنند.

سهل‌آبادی همچنین با اشاره به انتخاب اعضای کابینه گفت: انتظار ما این است که اتاق و بخش خصوصی در زمینه انتخاب وزرا به‌ویژه وزرای اقتصادی نقش مهمی داشته باشد و حداقل وزرای صنعتی و اقتصادی توسط بخش خصوصی انتخاب شوند. همچنین در ترکیب سمت‌های ادارات استانی، اتاق‌ها بتوانند نظر خود را اعلام کنند. انتخابات تمام‌شده‌ و حال باید ببینیم دولت چقدر از بخش خصوصی مشورت می‌گیرد.

جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج هم گفت: تسهیلات دولت در سال گذشته در فضای کسب‌وکار استان کهگیلویه و بویر احمد تأثیر خوبی نداشتند، چراکه واحدهای تولیدی تنها با شارژ منابع روی پا نمی‌ایستند و مشکلات در عرصه‌های دیگر مانند بازار و قیمت تمام‌شده همچنان پابرجا میانده است که باید حل شوند.

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان هم گفت: ارائه تسهیلات به‌تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند و ارتباط با دنیا و بازاریابی برای صادرات محصولات هم باید در نظر گرفته شود، مهم تنها تولید نیست و بعد از آن بازاریابی و فروش محصولات هم اهمیت دارد و این موضوع مغفول مانده است.

علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان بر توجه به نظرات اتاق ایران و فعالان اقتصادی در کابینه جدید تأکید کرد و گفت: اگر اتاق به دنبال بهبود و تقویت جایگاه خود است نباید از این موضوع به‌راحتی بگذرد.

محمدرضا جعفری، رئیس اتاق اراک هم ریشه اصلی مشکلات را در سمت تقاضا دانست و گفت: مشکل اصلی این است که واحدهای صنعتی ما نمی‌توانند کالاهای قابل‌رقابت تولید کنند و سال‌به‌سال سهم بازار داخل را هم از دست می‌دهیم.

جعفری پیشنهاد کرد: تسهیلات حمایت از تولید برای تجدید ساختار واحدهای صادراتی هزینه شود. وی گفت: خروجی واحدهای تولیدی باید به حدی برسد که بتوانند محصولاتی تولید کنند که ضمن حفظ سهم بازار داخلی، سهم صادراتی بیشتری هم بگیرند.

وی افزود: تخصیص تسهیلات به بنگاه‌های رو به ورشکستگی هیچ مشکلی را دوا نمی‌کند.

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز نیز مشکل اصلی کشور را بحران قیمت تمام‌شده دانست و گفت: با ارائه تسهیلات به بخش تولیدی که در بخش داخلی و خارجی امکان رقابت ندارد، فقط بدهی روی بدهی می‌آید. اگر هم قرار است تسهیلات داده شود باید به بنگاه‌هایی پرداخت شود که می‌توانند رشد کنند و به افزایش اشتغال در کشور کمک کنند.

مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: از معضلات اساسی تولید این است که بیش‌ازاندازه موافقت اصولی صادرشده است؛ گاهی حتی دو سه برابر ظرفیت یک استان. این اتفاق در اکثر زمینه‌ها مانند حمل و نقل و سیمان وجود دارد و در نهایت فشار این موضوع به مردم می‌آید.

خوانساری در مورد انتخاب اعضای کابینه هم گفت: ما به‌عنوان بخش خصوصی باید انتظارات و مطالبات خودمان را در ارتباط با وزرا مشخص و مدون کرده و به دولت ارائه دهیم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال