انقلاب چهارم صنعتی در مورد توانمندسازی مردم است، نه ظهور ماشین‌آلات‎

انقلاب صنعتی چهارم در حال جریان است. آیا شما می‌دانید یا نمی‌دانید؟ این انقلاب چه تاثیری در زندگی شما خواهد گذاشت؟

میلیاردها آدم و ماشین‌های بی‌شمار به یکدیگر متصل می‌شوند. از طریق تکنولوژی پیشگامانه، قدرت پردازش بی‌سابقه و سرعت و ظرفیت ذخیره‌سازی عظیم، داده‌ها جمع‌آوری می‌شوند و هرگز مانند گذشته مهار نمی‌شوند.

اتوماسیون، یادگیری ماشینی، محاسبات تلفن همراه و هوش مصنوعی دیگر مفاهیمی مربوط به آینده نیستند، آن‌ها در حال حاضر واقعیت‌های ما محسوب می شوند.

برای بسیاری از مردم، این تغییرات، ترسناک است. انقلاب صنعتی قبلی به ما نشان داد که اگر شرکت‌ها و صنایع با تکنولوژی‌های منطبق نشوند، با آن مبارزه می‌کنند. بدتر اینکه آن‌ها شکست می‌خورند.

تغییر طرز فکر

ولی من به‌شدت اعتقاددارم که این نوآوری‌ها صنعت و جهانی بهتر و قوی‌تر خواهد ساخت.

تغییراتی که توسط انقلاب صنعتی چهارم به ارمغان می‌آید، به‌نوعی اجتناب‌پذیر است و اختیاری نیست.

پاداش‌های احتمالی حیرت‌انگیز است: استانداردهای سطح زندگی بالا می‌رود، ایمنی و امنیت افزایش پیدا می‌کند و تا حدزیادی ظرفیت انسانی رشد می‌یابد.

برای مردم، تغییر در اندیشه و طرز فکر باید وجود داشته باشد.

به‌عنوان یک مشکل، ممکن است آینده کار خیلی متفاوت از گذشته باشد. من ایمان‌دارم که مردم با خلاقیت و روحیه کارآفرینی، به‌جای چسبیدن به وضع موجود، آینده را در آغوش می‌گیرند.

مردم می‌توانند شغل خود را با تکنولوژی‌های امروز –و تکنولوژی‌هایی که هنوز نیامده- بهتر انجام دهند، به‌جای اینکه بترسند از اینکه مهارت‌های انسانی آن‌ها بی‌ارزش شود.

انسان و ماشین

من به یاد شطرنج می‌افتم. ما همه داستان‌ها درباره کامپیوترهای قوی که بزرگ‌ترین استادان را شکست داده‌اند را شنیده‌ایم. اما داستان ادامه دارد. انسان‌ها و کامپیوترها به‌طور متفاوت بازی می‌کنند و هرکدام نقاط ضعف و قوتی دارند.

کامپیوترها ترجیح می‌دهند عقب‌نشینی کنند، آن‌ها می‌توانند مقادیر زیادی از داده را ذخیره کنند و در تصمیم‌گیری‌های خود بی‌طرف باشند.

انسان‌ها می‌توانند خشن‌تر باشند، اما می‌توانند ضعف‌های حریف خود را بفهمند و با ارزیابی الگوهای پیچیده و تصمیم‌گیری خلاقانه و استراتژیک برنده شوند.

حتی سازندگان دستگاه‌های شطرنج مصنوعی تصدیق می‌کنند که بهترین بازیکن شطرنج درواقع تیمی از انسان و ماشین است. جهان همیشه به استعداد، نوآوری و مهارت انسان نیاز دارد.

نرم‌افزارها و تکنولوژی پتانسیلی برای توانمند ساختن مردم بیشتر از گذشته دارند.

قدرت اطلاعات، قدرت مردم

این تغییرات، کارگران خط مقدم را در مسیرها و زمینه‌های مختلف فعال‌تر خواهد کرد، به‌این‌ترتیب تصمیم‌گیری‌ها دقیق تر انجام می‌شود، مشکلات سخت‌تر حل خواهد شد و کار بهتر انجام خواهد گرفت.

اینجا چه چیزی به نظر می‌رسد:

لوکوموتیوها به موتورهای عظیم و بسیار پیچیده که میلیون‌ها دلار هزینه‌دارند، مجهز شده‌اند. زمانی که ایرادی ایجاد می‌شود، هزاران ساعت در راه‌آهن از بین می‌رود. پس‌ازاینکه لوکوموتیو برای تعمیرات می‌رود، تکنسین‌ها آزمایش‌های تشخیص را شروع می‌کنند. این ماجرا ساعت‌ها زمان می‌برد و اغلب تکنسین‌ها باید ساعت‌ها کنار موتورهای خروشان بایستند و اعداد تشخیصی را سریع بنویسند.

این‌یک راه‌حل قدیمی است، یا حداقل باید باشد. اماحالا راه حل های جدید ایجاد شده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال