گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات نرخ تورم

بر مبنای گزارش منتشر شده، در ثلث پایانی بهار نرخ تورم ماهانه در نقاط شهری معادل ۳/ ۰ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه پس از دو دوره نوسان در محدوده بالاتر از یک درصد، در اردیبهشت ماه به محدوده منفی اعداد نزول کرده بود.


به گزارش اقتصادنیوز ، مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خرداد سال جاری را نیز معادل 4/ 9 درصد گزارش داده‌ است. نرخ تورم میانگین نیز که پس از آبان‌ سال 1392 پس از یک نزول مستمر در یک بازه زمانی چهل ماهه، در فروردین سال جاری تغییر جهت داده بود، در خرداد سال جاری با افزایش 3/ 0 واحد درصدی نسبت به ماه پیشین و در ادامه یک بازه سه‌ماهه صعود مستمر، به 4/ 7 درصد رسیده است.

تورم 4/ 7 درصدی در ثلث پایانی بهار

مرکز آمار ایران آمار مربوط به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی را به‌روزرسانی کرد. بر مبنای این اطلاعات، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در سومین ماه سال جاری معادل 2/ 245 واحد گزارش شده است.

این شاخص نسبت به ماه قبل 3/ 0 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت ماه، پس از پشت سرگذاشتن پیک تقاضایی مربوط به تعطیلات عید نوروز و حرکت در محدوده بالاتر از یک در ماه‌های اسفند و فروردین در اردیبهشت‌ سال جاری به منفی 2/ 0 درصد رسیده بود. بر مبنای آمارهای منتشر شده در خرداد سال جاری میزان افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل یا همان تورم نقطه به نقطه، 4/ 9 درصد بوده‌ است.

این رقم در مقایسه با ماه پیشین حدود 2/ 0 واحد درصد کاهش یافته است. بر مبنای این اطلاعات نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در 12 ماه منتهی به خرداد 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل 4/ 7 است که نسبت به همین اطلاع در اردیبهشت سال جاری 3/ 0 واحد درصد افزایش یافته است.

تورم میانگین در هر ماه، میانگین افزایش قیمت 12 ماه منتهی به این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. این متغیر که از ابتدای سال گذشته روند نزولی را طی کرده بود در ابتدای سال جاری وارد یک روند صعودی شد و این روند افزایشی در ماه سوم نیز ادامه داشته است.

نرخ تورم میانگین در خرداد سال 1395 مقدار 5/ 9 درصد بود و در ماه آخر سال ذکر شده به رقم 8/ 6 درصد رسید. اما این روند کاهش مستمر در ابتدای سال جاری متوقف و در سه ماه اول امسال روند همواره صعودی را به ثبت رسانده است. به‌طوری که تورم میانگین در خرداد 1396 به مقدار 4/ 9 افزایش یافته است. به این ترتیب پس از یک دوره نزول 9 ماهه در شاخص تورمی، فعل و انفعالات سه ماه اخیر باعث شده است نرخ تورم در خرداد ماه سال جاری تقریبا در محدوده نرخ تورم در ماه مشابه در سال گذشته قرار بگیرد.

توقف افزایش تورم نقطه به نقطه

بررسی آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه از مرداد ماه سال گذشته روند نزولی را شروع کرد و پس از نزول مستمر 7/ 1 واحد درصدی در یک بازه زمانی چهار ماهه در آذر ماه به مقدار 7/ 5 درصد رسید، اما این روند نزولی تورم نقطه به نقطه در ابتدای زمستان سال 1395 متوقف شد.

به این ترتیب تورم نقطه به نقطه در یک مسیر مستمرا صعودی با تجربه افزایش 7/ 3 واحد درصدی در اردیبهشت ماه سال جاری به 4/ 9 درصد رسید. اما این روند صعودی در خرداد ماه متوقف شد و با 2/ 0 واحد درصد کاهش به مقدار 4/ 9 درصد رسیده است.بررسی آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه که در تیر ماه سال گذشته مقدار 4/ 1 را به ثبت رسانیده بود، در یک نزول محسوس در یک بازه زمانی دوماهه در پایان تابستان سال گذشته به 2/ 0 درصد رسید.

این متغیر در نتیجه افزایش تقاضا در فصل آغاز مدارس در مهر ماه دوباره افزایش یافت و به مقدار 7/ 0 رسید. بررسی روند تورم ماهانه نشان می‌دهد که به جز ماه‌های آذر و دی‌ماه که نوسانات ارزی باعث تحرک متغیرهای تورمی شده بود، در سایر ماه‌های نیمه دوم سال گذشته در محدوده زیر 4/ 0 درصد نوسان کرده است، اما با نزدیک شدن به موج تقاضای نوروزی تورم ماهانه در اسفند ماه بار دیگر نوسان کرد و به محدوده بالاتر از یک واحد درصد رسید. روندی افزایشی که در فروردین ماه نیز با ثبت تورم ماهانه 8/ 1 درصدی ادامه یافت.

با حذف آثار تقاضایی، نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت ماه سال جاری به کم‌ترین میزان در یک سال گذشته رسید. تا ماه میانی بهار با ثبت تورم منفی 2/ 0 درصدی، تنها بازه زمانی ماهانه در یک سال منتهی به خردادماه باشد که نرخ تورم ماهانه در آن به بازه منفی اعداد ورود کرده باشد. کاهش 4/ 1 درصدی قیمت مواد خوراکی در اردیبهشت ماه سال جاری را می‌توان مهم‌ترین دلیل ثبت این رکورد تورمی دانست. بر اساس گزارش منتشر شده، در ثلث پایانی بهار، نرخ تورم ماهانه بار دیگر به محدوده مثبت اعداد بازگشته ‌است و نرخ تورم ماهانه خرداد ماه با افزایش 5/ 0 واحد درصدی نسبت به ماه پیشین به 3/ 0 درصد رسیده است

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال