مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد: خرده فروش در اولویت های مبارزه با قاچاق نیست

از طرف نهادهای مؤثر و دستگاه‌های درگیر در امر مبارزه با قاچاق، هیچ تأکیدی بر مقابله با خرده‌فروش‌ها نیست.در بخش کوله بری و مناطق آزاد هم آیین‌نامه‌ها در حال نهایی شدن است تا کنترل‌های لازم اعمال شود.

آمار اعلام‌شده توسط مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد که سال گذشته سال خوبی برای قاچاقچی‌ها نبوده است. در سال گذشته گمرک با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی عامل انسانی را به حداقل رسانده است. این تلاش گمرک باعث شد کشف قاچاق 50 درصد افزایش پیدا کند و درآمد گمرک از 8 هزار میلیارد تومان به 18 هزار میلیارد تومان برسد.

به گفته مدیرکل فرهنگی و اجتماعی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان قاچاق انواع کالا و ارز در کشور طی سال گذشته 12 میلیارد و 650 میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به آمار سال 92 کاهش 50 درصدی را نشان می‌دهد. به گفته این مقام مسئول تلفن همراه، لوازم‌آرایشی و بهداشتی و دخانیات بیش از 3 میلیارد دلار سهم از کل قاچاق کالا به کشور را به خود اختصاص دادند یعنی کالاهای سلامت‌محور که در اولویت‌های دولت در طرح‌های مبارزه با قاچاق قرار دارند.

سال گذشته در یک اقدام ضربتی طرح مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور مثل مواد غذایی، دارو، لوازم بهداشتی و آرایشی در تمام کشور از جمله کوچه مروی و ناصرخسرو آغاز شد. دولت درنهایت این طرح را با واگذاری مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه به صنوف و اتحادیه‌ها متوقف کرد اما این اقدام باعث نشد که کالاهای سلامت‌محور از اولویت‌های دستگاه‌های مربوط به مبارزه با قاچاق کالا خارج شود.

مجتبی خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگوی با سایت خبری اتاق تهران درباره چگونگی کاهش قاچاق کالا گفت: از طرف نهادهای مؤثر و دستگاه‌های درگیر در امر مبارزه با قاچاق، هیچ تأکیدی بر مقابله با خرده‌فروش‌ها نیست. مبارزه با قاچاق سیستمی است. باید کل حلقه‌ها از توزیع کالا، انبارداری، حمل‌ونقل و شبکه عرضه مورد کنترل قرار بگیرد. در حال حاضر بیشتر اولویت‌ها بر مبادی و ورودی‌های کشور است و بحث خرده‌فروشی‌ها صرفاً مطرح نیست.

خسرو تاج ادامه داد: واردات از طریق مسافر تابع ضوابط مشخصی است. مسافری که به خارج از کشور سفر می‌کند و بازمی‌گردد، طبق مقررات می‌تواند حجم تعیین‌شده‌ای از کالا را وارد کند. مسافر در همان چارچوب عمل می‌کند. الآن بحث مسافر برای ما پررنگ نیست. بحث ما قاچاق کالا در سطح کلان است. هر نوع واردات کلان در قالب شرکت‌های نمایندگی ثبت‌شده مجاز است اما غیرازاین امکان واردات فراهم نیست. در بخش کوله بری و مناطق آزاد هم آیین‌نامه‌ها در حال نهایی شدن است تا کنترل‌های لازم اعمال شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت هم‌چنین در پاسخ به سؤالی درباره احیای وزارت بازرگانی و تفکیک آن از وزارت صنعت و معدن گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که در زمینه احیای وزارت بازرگانی تابع نظر و تصمیم دولت هستیم. من هم در زمینه تفکیک وزارتخانه‌ها تابع نظر وزارت صنعت هستم.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال