توسعه خوشه‌های صنعتی مدل موفق اقتصاد مقاومتی‎

این بسته در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به منظور رونق تولید و ایجاد رشد اقتصادی ۸ درصدی، تداوم نرخ تورم تک‌رقمی، افزایش سرمایه‌گذاری، توسعه صادرات و افزایش رشد صادرات غیرنفتی به میزان ۲۵درصد، مدیریت هدفمند واردات، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، مقررات‌زدایی، گسترش نقش بخش خصوصی و تعاونی و استقرار مدیریت کارآمد، با توجه به رویکردهای پنج‌گانه اقتصاد مقاومتی پس از بحث و بررسی، برای اجرا در سال ۱۳۹۶ مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش گسترش صنعت، تقویت، توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی، ۴ برنامه اصلی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در تحقق بسته رونق تولید و اشتغال نام برده شده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند اگر بخواهیم تحولی در توسعه صنعتی با نگاه به بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد کنیم باید به بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط نگاه جدیدی شود. با وضعیت موجود در قوانین اجتماعی، مالیاتی و نظام بانکداری نباید انتظار داشت که رفع محرومیت، تحول در مناطق کمتر توسعه‌یافته و حوزه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط اتفاق افتد. با این حال نیاز است شبکه‌سازی فعالیت‌های صنعتی، توسعه خوشه‌های صنعتی، تکمیل زیرساخت‌های صنعتی، توجه به آموزش و پژوهش، مشوق‌های لازم برای حمایت از تولید و اشتغال به صورت برنامه‌های مدون تهیه شود و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دراختیار مسئولان و سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

افزایش صادرات تا ۲ میلیارد دلار

علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه فضای انتخابات را پشت‌سر گذاشتیم و اکنون کار دولت جدید آغاز شده است، اظهار کرد: باید همه ما در هرسمت و پستی که قرار داریم درجهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید و اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی مردم تلاش کنیم.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه باید در جهت ارتقای بهره‌وری و بهبود وضعیت تولید و اشتغال پایدار بیش از گذشته تلاش کنیم، افزود: این سازمان در امسال ۴۴ برنامه اصلی را در راستای بسته رونق تولید و اشتغال در دستور کار قرار داده است.

همچنین یکی از مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تقویت، توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی آنها به میزان ۲ میلیارد دلار است که مسئولیت اجرای این برنامه مهم به این سازمان واگذار شده است. یزدانی تقویت خوشه‌های صنعتی و شبکه‌سازی و بهم‌رسانی کسب‌وکارها با تاکید بر واحدهای صنفی و بنگاه‌های تولیدی خرد، کوچک و متوسط را ازجمله این برنامه‌ها برشمرد و افزود: تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز در شهرک‌های صنعتی، حمایت از ایجاد تصفیه‌خانه‌های پساب‌های صنعتی در مجتمع‌ها و شهرک‌های صنعتی و بازچرخانی آب آنها از دیگر برنامه‌های مشخص شده در سازمان صنایع کوچک است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: حمایت و تقویت شبکه‌های کسب وکار از طریق تقویت و توسعه مراکز مشاوره، خدمات کارآفرینی و کلینیک‌های کسب‌وکار و عارضه‌یابی بنگاه‌های کوچک و متوسط و تکمیل و بهره‌برداری حداقل ۷هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد نیز از دیگر برنامه‌های سازمان در جهت تحقق بسته رونق تولید و اشتغال است.

یزدانی تاکید کرد: باید به دور از فضاسازی‌ها درجهت ارتقای بهره‌وری وبهبود فضای کسب وکار تمام توان خود را بکار بگیریم چراکه مردم از همین حالا منتظر این تغییر و تحول در بدنه کشور هستند.این در حالی است که از طرح توسعه خوشه‌های صنعتی به عنوان یک مدل موفق در بهبود فضای کسب‌وکار و ارتقای همبستگی فعالان یک رشته - صنعت نام برده می‌شود به طوری که با اتحاد فعالان یک رشته - صنعت در طرح توسعه خوشه‌های صنعتی به رفع نیازهای مشترک و مشکلات مشترک اقدام شده و در راستای هم‌افزایی تولید و بهسازی محصول راهیابی به بازارهای صادراتی نیز آسان‌تر و ماندگارتر خواهد شد.

خوشه پوشاک کردآباد در استان همدان از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین طرح توسعه‌ای خوشه‌های صنعتی نام برده می‌شود که با رفع بیکاری منطقه‌ای اکنون تقاضای نیروی کار نیز دارد. ضمن آنکه تولیدات کارگاه‌های صنعتی این روستا در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده و متقاضیان بسیاری دارد. خوشه شوری و رب گوجه فرنگی استان فارس نیز مدل توسعه‌ای موفق دیگری است که با پایان مدت ۳ساله طرح توسعه‌ای اکنون به بازارهای صادراتی دست یافت و کنسرسیوم صادراتی با همکاری اعضا تشکیل شده است که دفتر تجاری این خوشه صنعتی نیز به زودی در کشور روسیه آغاز به کار خواهد کرد.

در همین زمینه مجید یاریگر، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: شناسایی و استخراج ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذاری و دادن راهکارهای عملی جذب سرمایه‌گذاران خارجی در خوشه کسب و کار قطعات خودرو از جمله اقداماتی بوده که در سال گذشته با همکاری خوشه قطعات خودرو انجام شده است.

به گفته یاریگر، ۱۸ برنامه عمل عمده حمایتی خوشه‌های صنعتی خاتمه یافته آذربایجان‌شرقی در سال ۹۵ مورد حمایت این شرکت قرار گرفته است. معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی افزود: ۳۷ خوشه صنعتی در آذربایجان‌شرقی شناسایی شده که از این تعداد ۴خوشه در حال اجرا بوده و ۶ خوشه نیز به شبکه‌های فراگیر انتقال یافته است.

یاریگر در بیان اقدامات انجام شده در طرح توسعه خوشه سبزه و کشمش استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: تشکیل کمیته مشترک با سازمان جهاد کشاورزی استان برای اجرای طرح سالم‌سازی محصول کشمش و پسته و بادام در استان، عقد قرارداد مطالعه محصولات قابل بهره‌برداری از ضایعات واحدهای فرآوری کشمش، اجرای طرح امکان‌سنجی برای ایجاد آزمایشگاه مشترک خوشه سبزه و کشمش بناب، مراغه و ملکان، استقرار سیستم مدیریت کیفیت در ۴ واحد خوشه سبزه و کشمش و طراحی و ساخت خشک‌کن خورشیدی وکیوم برای خشک کردن انگور که به عنوان طرح برتر پژوهشی عملی انتخاب شد از جمله مهم‌ترین اقدامات خوشه سبزه و کشمش است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت صنعت کفش و چرم در تبریز ابراز کرد: اجرای دوره آموزشی تخصصی مدل‌سازی و طراحی کفش با همکاری دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، حمایت از برگزاری همایش ملی صنعت چرم و کفش، پیگیری اجرای تفاهمنامه مشترک با یونیدو درباره خوشه کفش تبریز، بهره‌گیری از کارشناسان ایتالیایی برای آموزش و تربیت استادکار در زمینه مدل‌سازی خوشه کفش چرم تبریز از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه به شمار می‌رود.

به گزارش گسترش صنعت، ثبت آجیل تبریز در فهرست آثار معنوی و ملی کشور، اجرای پروژه‌های توسعه خوشه‌های حوله‌بافی تبریز و تجهیزات نفت و گاز به کارگزاری انجمن صنایع نساجی استان و منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی برای نخستین‌بار در کشور، بررسی وضعیت استاندارد و الزامات صنعت آجیل و خشکبار با رویکرد صادرات از دیگر اقدامات این معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در توسعه خوشه‌های صنعتی است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال