نساجی در سال 96 جان می‌گیرد‎

در سال 96 در بخش ریسندگی ازنظر تولید کمی و کیفیت به وضعیت بهتری می‌رسیم. شرکت‌های فعال در این صنعت برای خرید تجهیزات و ماشین‌ آلات ریسندگی جدید اقدام کردند. این بخش از نساجی به این نتیجه رسیده است که با سطح فعلی ماشین‌آلات نمی‌تواند نخ مرغوب تولید کند. تجهیزات قدیمی کشش مناسبی ندارد بنابراین در سال گذشته برای خرید ماشین‌آلات سرمایه‌گذاری شده است و امیدواری با بهره‌برداری از تجهیزات جدید در سال جاری ریسندگی کشور متحول شود.

درزمینه بهبود وضعیت بافندگی و فرایندهای تکمیلی پوشاک، هنوز قدم‌های لازم برداشته نشده است. دولت باید هرچه زودتر برای حمایت از این بخش تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. رکود گسترده‌ای که بر این صنعت حاکم است و البته تورم زیر 8 درصد ایجاب می‌کند که دولت تسهیلات را با نرخ‌های پایین‌تر در اختیار تولیدکنندگان بخش نساجی قرار دهد تا امکان جبران عقب‌ماندگی‌ها فراهم شود. بخش بافندگی صنعت نساجی ظرفیت ایجاد اشتغال را دارد و تسهیلات ارزان‌قیمت می‌تواند علاوه بر ساماندهی این بخش به کاهش نرخ بیکاری منجر شود.

مبارزه با قاچاق از دیگر اولویت‌هایی است که در ساماندهی صنعت نساجی و پوشاک مطرح‌شده است. آمارها نشان می‌دهد که باوجود تلاش‌های گمرک هنوز واردات غیررسمی پوشاک از مبادی رسمی انجام می‌شود.
واردکنندگان میزان پوشاک را در اظهارنامه‌ها کمتر ازآنچه در واقعیت وارد می‌کنند، اعلام می‌کنند. از سوی دیگر با دور زدن قانون و به‌منظور پرداخت عوارض کمتر، با اظهار نادرست در مورد محموله وارداتی، با پرداخت تعرفه کمتر اقدام به واردات محصولات نساجی می‌کنند.
به نظر من گمرک در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است و این تولیدکنندگان داخلی را به بهبود اوضاع در آینده‌ای نزدیک امیدوار می‌کند. گمرک ایران در حال حاضر مجهز به اسکنرهای خوبی برای بررسی کانتینرهاست. خلاءهای قانونی و مواردی که امکان دور زدن قانون در آن وجود دارد توسط گمرک شناسایی‌شده است. با توجه به این اقدامات روزبه‌روز شاهد کوچک شدن سهم قاچاق از بازار هستیم و امیدواریم این پیگیری‌ها به‌طور مستمر انجام شود و مجلس و قوه قضاییه برای مقابله با فساد گسترده در این زمینه وارد کار شوند.
پس از استقرار دولت دوازدهم باید به هر ترتیب رونق نسبی در اقتصاد را دنبال کنیم. به تغییرات عمده‌ای که دولت در نظام بانکی ایجاد می‌کند امید داریم. باوجود تورم کنترل‌شده و زیر 8 درصد، نیازمند تسهیلات ارزان‌قیمت هستیم. اگر سود سپرده‌ها افزایش پیدا کند، سرمایه‌گذاران رغبتی به‌کارگیری سرمایه‌شان در تولید ندارند. اقتصاد ایران بانک محور است و با شادابی نظام بانکی و کاهش سود تسهیلات به شرایط بهتری در تولید می‌رسیم.
احمد کیمیایی اسدی

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال