قانون ارزش افزوده کارخانه ها را خانه خراب کرد/دولت فکر چاره باشد‎

غلامعلی رخصت -عضو انجمن صنایع نساجی ایران- گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده که از تولید اخذ می‌شود ضد اشتغال است و تولید کننده را با مشکل روبرو می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: ارزش افزوده در تمام دنیا از مصرف کننده نهایی گرفته می‌شود اما در کشور ما از تولید گرفته می‌شود، درحالی که کسی که قصد استفاده از کالا را دارد باید مالیات ارزش افزوده آن را بپردازد.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: شرکت ما بزرگترین شرکت صادراتی استان خراسان بوده و در سال گذشته صادر کننده نمونه کشور شدیم، اما امسال از فروردین ماه به خاطر تبعات ارزش افزوده موفق به شروع کار نشده‌ایم.

وی تاکید کرد: مدیران کشور باید قانون ارزش افزوده را اصلاح کنند و نمایندگان مجلس نیز باید برای قانون ارزش افزوده راهکاری بیاندیشند و این قانون را از دامن تولید بردارند.

رخصت با بیان اینکه اشتغال بالاترین عبادت و نیاز ما است ابراز کرد: امنیت ما در گروی اشتغال است و امری حیاتی محسوب می‌شود، همچنین مقام معظم رهبری نیز مقوله اشتغال را مهم ارزیابی کرده‌اند.

وی بیان کرد: ارزش افزوده، گاهی دو یا سه مرتبه از تولید کننده گرفته می‌شود. برای مثال در صنعت نساجی یک مرتبه برای نخ، بار دیگر برای پارچه و در نهایت برای دوخت نهایی تولید کننده باید مالیات ارزش افزوده پرداخت کند و این موضوع باعث می‌شود حدود ۲۷ درصد به قیمت کالا افزوده شود.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: یکی از دلایلی که اکنون قیمت البسه ایرانی از کشورهایی نظیر ترکیه گران‌تر شده، به خاطر همین قانون غلط ارزش افزوده است.

وی با اشاره به تعطیلی کارخانه مشهد نخ و بیکار شدن ۲۳۰ کارگر گفت: اگر وضع به همین صورت پیش رود و دولت راهکاری برای ارزش افزوده اعمال نکند تا دو سال دیگر تمام واحدی تولیدی از بین می‌رود ولی اگر این قانون از گردن تولید برداشته شود، اشتغال کشور رونق می‌گیرد، قیمت تمام شده کالا در کشور ارزان می‌شود و کالاهای قاچاق ورود پیدا نمی‌کنند.

رخصت با اشاره به اینکه۹۰ درصد کارخانجات نساجی کشور با ظرفیت ۳۰ درصد مشغول به کار هستند اظهار کرد: ۷۰ درصد ظرفیت به خاطر ارزش افزوده از دست رفته‌است. به بیان دیگر ۷۰ درصد ظرفیت تولید در کل کشور در صنعت نساجی بخاطر قیمت تمام شده تعطیل شده و یکی از اسباب مهم قیمت تمام شده، مالیات ارزش افزوده است.

وی افزود: در حال حاضر بازار در دست دلالان بدون شناسنامه افتاده است و کار از صورت قانونی و شفاف به زیرزمینی منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: با این وضع، تمام زیر ساخت‌های تولید در کشور نابود می شود و کارخانه تولیدی که از چرخه تولید خارج شود دوباره رونق گرفتنش به راحتی ممکن نیست و نیاز به میلیارد ها تومان هزینه دارد.

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال